Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy dydaktyki 2403-WFiS-s2-13
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://moodle.umk.pl/INP/course/view.php?id=513
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: zajęcia realizowane stacjonarnie i asynchronicznie przy użyciu platformy Moodle
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz.):

- udział w wykładzie w formie stacjonarnej - 16 godz.
- udział w wykładzie w formie zdalnej – 14 godz.
- konsultacje online z nauczycielem akademickim

Czas pracy poświęcony na pracę własną: analiza literatury i przygotowanie do egzaminu

Łącznie: 30 godz. (1 ECTS)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: poznawczych, s. 43-76; s. 55-56 i 76-82; s. 82-92.

2. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 1. Cele kształcenia, s. 17-35; rozdz. 14. Scenariusze, s. 472-514.

3. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012, wydanie trzynaste zmienione, s. 85-105.

4. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

5. Wójcik A. M., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, UMCS, Lublin 2020.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1.Student/ka dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej, jej przedmiotu i zadań oraz relacji dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych. Posiada odpowiedni zasób pojęć. Zna podstawowe treści, formy i środki oraz ogólną metodykę prowadzenia zajęć. K_W01; C.W1

W2.Student/ka zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, style kierowania klasą; problem ładu i dyscypliny, integrację klasy szkolnej oraz tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce. K_W03; C.W2

W3.Student/ka zna współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia - źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje, zna i rozumie zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia. K_W19; C.W3

W4. Student/ka zna budowę, modele lekcji i sposoby prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami, interakcje w klasie, stosowanie środków dydaktycznych. K_W10; C.W4

W5. Zna zasady projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczących się. K_W15; C.W5

W6. Student/tka zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów. K_W10; C.W6

Umiejętności:

U1. Student/tka potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. K_U07; C.U1

U2. Student/ka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, w tym służących integracji klasy szkolnej, wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę. K_U02; C.U2

U3. Student/tka potrafi w odpowiedni sposób dostosować metody dydaktyczne do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów. K_U10; C.U3

U4. Student/tka potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym. K_U07; CU5

U5. Student/tka potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej. K_U07; C.U6

Kompetencje społeczne:

K1. Potrafi twórczo poszukiwać najlepszych rozwiązań dydaktycznych; współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role. Umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, edukacyjnych i organizacyjnych. K_K03; C.K1

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę (pisemny test wiedzy z wykładów i literatury) K_W01, K_W03, K_W14, K_W19, K_U07, K_K03, K_K10

Test wiedzy zawierać będzie pytania otwarte i zamknięte.

Zaliczenie egzaminu od 60%.

Egzamin przeprowadzony zostanie przy użyciu platformy Moodle w kursie o nazwie: "Podstawy dydaktyki"

https://moodle.umk.pl/INP/course/view.php?id=513

Zakres tematów:

1. Przedmiot i zadania dydaktyki – zajęcia stacjonarne (2h)

2. Systemy dydaktyczne, teorie kształcenia – zajęcia zdalne (2h)

3. Zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie - zajęcia stacjonarne (2h)

6. Ogniwa procesu nauczania-uczenia się w toku pracy dydaktycznej – zajęcia zdalne (2h)

4. Cele kształcenia (taksonomie, formułowanie celów poznawczych, emocjonalnych, psychomotorycznych); Cele kształcenia emocjonalne, psychomotoryczne – zajęcia stacjonarne (2h)

7. Zasady nauczania – zajęcia zdalne (2h)

8. Treści kształcenia – zajęcia stacjonarne (2h)

10. Formy organizacyjne nauczania - kryteria podziału, lekcja, jej struktura – zajęcia zdalne (2h)

9. Metody nauczania – zajęcia stacjonarne (2h)

11. Środki dydaktyczne – zajęcia zdalne (2h)

12. Niepowodzenia szkolne – zajęcia stacjonarne (2h)

13. Planowanie pracy dydaktycznej – zajęcia zdalne (2h)

14. Scenariusze lekcji – zajęcia stacjonarne (2h)

15. Indywidualizacja kształcenia – zajęcia zdalne (2h)

16. Ocena przebiegu realizacji zajęć – kryteria – zajęcia stacjonarne (2h)

Metody dydaktyczne:

pokaz, wykład informacyjny, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Wioletta Kwiatkowska 35/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)