Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Orient w kulturze i literaturze europejskiej 2555-s1KUL2Z-OKLE
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: 30 godzin prowadzonych z wykorzystaniem platformy Moodle oraz Microsoft Teams
Literatura:

Literatura przedmiotu

Ch. Baudelaire, Kwiaty zła, przeł. Tomasz Jastrun, Warszawa 1997.

G.G. Byron, Giaur, przekł. A. Mickiewicz, Warszawa 2003.

Goethe, Dywan Zachodu i Wschodu, przeł. A. Milska, Warszawa 1963

A. Kuprin, Banzaj i inne arcyzabawne humoreski, tłum. J. Mondschein, Kraków 1911

P. Loti, Nowele i szkice, przeł., W. Zyndram-Kościałkowska, Warszawa b.d. || Pani Chryzantema, przeł. K. Bukowski, Lublin 1923.

Japońskie bajki, oprac. L. Sterniklar, Kołomyja 1904.

Monteskiusz, Listy perskie, przeł. T. Boy Żeleński, Warszawa 1879.

G. de Nerval, Podróż na Wschód, przeł. M. Czerwiński, Warszawa 1967

A. Rimbaud, Poezje, przeł.A. Ważyk, Warszawa 1956.

E. Said, Orientalizm, przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska, Warszawa 2005.

I. Turgieniew, Opowiadania, przeł. L. Podhorski - Okołow, Warszawa 1949 (wybór).

Voltaire, Powiastki filozoficzne, przekł. T. Boy - Żeleński, Warszawa 2014 (wybór).

Literatura podmiotu (fakultatywna):

1.Obrzędowość rodzinna w Japonii, Wrocław 2012

2.M. Składankowa, Ghazal, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 1969, z. 2 oraz 1973, z. 1

3..M. Składankowa, Rubajat albo ruba’i, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 1970, z. 1.

Inspirująca i inspirowana. Popkultura japońska, pod red. A. Wosińskiej, Toruń 2011.

4.A. Żuławska-Umeda, Od tłumacza. W: Haiku. Za japońskiego przeł. A. Żuławska-Umeda, Wrocław 1983.

5.J. Danecki, Poezja arabska. Wiek VI-XIII. Wrocław 1997.

6.P. Michałowski, Polskie imitacje haiku, „Teksty Drugie” 1995, nr 2.

7.Bez antypodów? Zbliżenia i konfrontacje kultur, pod red. B. Mazan, Łódź 2008.

8.T. Todorov, Ludzie-opowieści. Przeł. R. Zimand, „Pamiętnik Literacki” 1973, z. 1.

9.J. Rudnicka, „Tysiąc nocy i jedna” w twórczości pisarzy polskich. W: Wschód w literaturze polskiej. Pod red. J. Reychmana, Wrocław 1970.

10.A. Jakimowicz, Zachód a sztuka Wschodu, Warszawa 1970.

11.B. Łakomska, Miłośnicy „chińskości” w dawnej Polsce. Od XVII do początków XIX wieku, Warszawa 2008.

12.J. Bogdanowski, Polskie ogrody ozdobne, Warszawa 2000.

13.Orient i orientalizm w sztuce, Warszawa 1986.

14. Japonia, "Litteraria Copernicana" 2014

15.J. Tuczyński, Indianizm w literaturze polskiej, Warszawa 1981

16. E. Kuźma, Mit Orientu, Warszawa 1990

17. E. Said, Orientalizm, Warszawa 2005.

18. Między Wschodem a Zachodem. W poszukiwaniu źródeł i inspiracji, pod red. M. Szatkowskiego, M. Kubarek, A. Bednarczyka, Toruń 2016.

19. Wartości Wschodu i Zachodu. Spotkania cywilizacyjne. Red. J. Danecki, A. Flis, Kraków 2005.

20.W. Wiebke, Historia literatury arabskiej. Z jęz. niemieckiego tłum. A. Gazda, red. nauk. M. M. Dziekan, War-szawa 2008.

21.M. Melanowicz, Literatura japońska. Od połowy VI do połowy XIX wieku, t. 2, Warszawa 1984.

22.Orient w kulturze polskiej, Warszawa 2000.

23.F. Boucher, Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, Warszawa 2003.

24. A. Kluczewska - Wójck, Japonia w kulturze i sztuce polskiej, Warszawa - Toruń 2016.

25.Słownik literatury staropolskiej, pod red. T. Michałowskiej, Wrocław 2002.

26.Słownik literatury Oświecenia, pod red. T. Kostkiewiczowej, Wrocław 2002.

27.Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 2002.

Efekty uczenia się:

Student/ka wykazuje rozumienie dotyczące przemian kulturalnych, przełomów estetycznych i komunikacyjnych. Wykazuje aktywność, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych Ma przekonanie o wadze zachowania działań profesjonalnych, jest zdolny/a do refleksji na tematy etyczne i dotyczące przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K08). Student/ka opisuje złożoność i zmienność kultury oraz stosuje zmienne metody jej interpretacji, zna wybrane koncepcje kulturowe. Demonstruje na wybranych przez siebie przykładach zjawisk pojęcia z teorii opracowanych przez któregoś z poznanych podczas zajęć badaczy. Potrafi w dyskusji dokonywać pogłębionych wyjaśnień przedstawionych tez i argumentów.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach prowadzonych zdalnie (uczestnictwo w dyskusji, przygotowanie do zajęć - lektura przesłanych za pomocą platformy Moodle - materiałów), pisemna praca zaliczeniowa oraz wykonanie wszystkich zadań do poszczególnych zajęć zamieszczonych na platformie Moodle.

Zakres tematów:

1.Zajęcia organizacyjne (prezentacja problematyki zajęć, uzgodnienie terminów i składów zespołów przygotowujących prezentacje i referaty

2. Orient i orientalizm, próba definicji

- mit Orientu (E. Kuźma, Said)

3. Orient w kulturze i literaturze do XVII wieku

- Orient w kulturze i literaturze średniowiecza, renesansu i baroku

- „Listy perskie”, Monteskiusz

- Powiastki, Wolter

4. Literatura późnego oświecenia i romantyzmu wobec Orientu:

- malarstwo

- moda, codzienność

- podróże romantyków

- architektura i sztuka ogrodów

- Dywan Wschodu i Zachodu, Goethe

- Giaur, Byron

- Kwiaty zła, Baudelaire

5. Orient w kulturze i literaturze modernizmu

- impresjonizm,

- japonizm (teatr, malarstwo, moda)

- Pieśń triumfującej miłości, T. Miciński i I. Turgirniew

- poezje A. Rimbaud

- gatunki literackie (kasyda, ghazal, pantum malajskie, ruba’i, haiku)

- oddźwięki filozofii indyjskiej w literaturze

Metody dydaktyczne:

Prezentacje, pogadanka, zadania do wykonania, elementy dyskusji w grupie stworzonej za pomocą platformy Microsoft Teams i Moodle

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, (sala nieznana)
Hanna Ratuszna, Maciej Kaźmierkiewicz 16/16 szczegóły
2 każdy piątek, 13:15 - 14:45, (sala nieznana)
Hanna Ratuszna, Maciej Kaźmierkiewicz 9/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.