Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Performatyka 2555-s2KUL2Z-Per
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Zobacz niżej

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach - dozwolone 3 nieobecności

Aktywność na zajęciach

Praca zaliczeniowa - prezentacja multimedialna (kryteria oceny: umiejętność tworzenia prezentacji w używanych powszechnie aplikacjach Powerpoint, Keynote etc.; umiejętność użycia terminologii performatycznej wprowadzonej na zajęciach, poprawność językowa i estetyka prezentacji)

Zakres tematów:

1) Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć). Co to jest performatyka/estetyka performatywności i sztuka performansu?

- Erika Fischer-Lichte, Dlaczego estetyka performatywności?, [rozdział pierwszy w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 11-30.

- model teatralności zaproponowany przez Erikę Fischer-Lichte: a) inscenizacja, b) cielesność, c) percepcja, d) przedstawienie/performans

- film dokumentalny o Marinie Abramović The Artist is Present

2) Performatywy i performanse

- Piotr Urbanowicz, Działanie, [w:] Performatyka. Terytoria, red. Ewa Bal i Dariusz Kosiński, Kraków 2017, s. 63-71.

3) Ciało semiotyczne – co to znaczy być królową? Elżbieta I

- Elizabeth, film Shekara Kapura z Kate Blanchett w roli głównej (1998)

4) Ciało motoryczne – co to znaczy być wybitnym piłkarzem?

- Stefan Szczepłek, Deyna, Legia i tamte czasy, Warszawa 2012 [tu: jak Deyna strzela rzuty wolne, s. 112-115 oraz rozdział Coraz niżej, s. 191-219]

5) Futbol jako gra, widowisko i (para)religia

- Albert Jawłowski, Święty ład. Rytuał i mit mundialu [tu: Rytualne struktury piłkarskich mistrzostw świata 2002, s. 88-110.

6) Ciało energetyczne (1) – co to znaczy być aktorem świętym? Ryszard Cieślak

- Jerzy Grotowski, Książę Niezłomny Ryszarda Cieślaka, „Notatnik Teatralny” 1995, nr 10, s. 21-28.

7) Ciało energetyczne (2) – co to znaczy być rockmanem/idolem/szamanem? Jim Morrison

- film The Doors Olivera Stone’a z Valem Kilmerem w roli Jima Morrisona (1991)

8) Re-enactment. The Wall Rogera Watersa i Przyjaciół w Berlinie

- Wiesław Weiss, O krowach, świniach, robakach oraz wszystkich utworach Pink Floyd, Poznań 2006, s. 133-160.

- Wanda Świątkowska, Re-enactment, [w:] Performatyka. Terytoria, red. Ewa Bal i Dariusz Kosiński, Kraków 2017, s. 237-249.

9) i 10) Remiks. Sprawa Dantona Stanisławy Przybyszewskiej w reż. Jana Klaty

- Justyna Stasiowska, Remiks, [w:] Performatyka. Terytoria, red. Ewa Bal i Dariusz Kosiński, Kraków 2017, s. 251-257.

11) Dariusza Kosińskiego Teatra polskie. Historie

- D. Kosiński, Uwagi wstępne, [w:] Teatra polskie. Historie, Warszawa 2010, s. 6-26 [włącznie z ilustracjami]

- referat: Performanse władzy i oporu przeciw władzy [D. Kosiński, fragment Teatrów polskich: część IV – Między ceremonią i protestacją, tu: Pola napięć, Rozdział I – Ceremonie – teatr władzy, Rozdział II – Pod okiem policji, s. 285-322.

12) Technoperformans według Jona McKenziego

- Jon McKenzie, Sprawność performansu technicznego, [fragmenty rozdziału 3 w:] tenże, Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, tłum. Tomasz Kubikowski, Kraków 2011, s. 121-136, 161-173.

13) Performatywność płci kulturowej. Poskromienie złośnicy (reż. Krzysztof Warlikowski)

- Agata Adamiecka-Sitek, (De)konstrukcja kobiecości w Poskromieniu złośnicy Krzysztofa Warlikowskiego, [w:] Kobiety w historii i współczesności teatru polskiego, red. A. Adamiecka-Sitek i D. Buchwald, Warszawa 2006, s. 125-137.

14) Omówienie prac. Wystawienie zaliczeń.

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu

Analiza materiałów audiowizualnych

Praca w grupach

Dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
Artur Duda 23/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)