Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Specjalizacja (językoznawcza) 2513-s2ROM1Z-SPECJ
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 4 punkty ECTS poprzez:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem w ramach zajęć oraz konsultacji - 45 godzin = 1,5 ECTS
2. Lekturę fachowej literatury i wykonanie zadań domowych stosownie do przerabianego materiału - 30 godzin = 1 ECTS
3. Przygotowanie do pisemnej pracy zaliczeniowej - 45 godzin = 1,5 ECTS
Literatura:

Literatura spośród (potrzebne materiały zostaną przesłane studentom przez prowadzącego zajęcia):

T Milewski, Językoznawstwo, 1967, PWN, Warszawa.

I. Bobrowski, 1998, Zaproszenie do językoznawstwa, Instytut Języka Polskiego PAN, Kraków.

R. Grzegorczykowa, 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

R. Grzegorczykowa, 2007, Wstęp do językoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

A. Heinz, 1978, Dzieje językoznawstwa w zarysie, PWN, Warszawa.

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988.

J. Lyons, Semantyka, t.1, PWN, Warszawa.

E. Łuczyński, J. Maćkiewicz, 2002, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, 2009, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, FLAIR, Kraków.

E. Tabakowksa (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, UNIVERSITAS, Kraków.

A. Wierzbicka, 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa.

A. Wierzbicka, 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.

J. Wierzchowski, 1980, Semantyka językoznawcza, PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Zawarte w opisie nadrzędnym przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione).

2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach świadczące o znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i bieżącym przygotowywaniu się do zajęć.

3. Prezentacja na zaproponowane tematy.

ZDALNE NAUCZANIE

Przygotowanie prezentacji na zaproponowane tematy.

Aktywność.

W przypadku nieobecności na zajęciach, student jest zobowiązany do skontaktowania się z prowadzącym zajęcia i umówienia się na odrobienie zajęć za pośrednictwem dostępnych na UMK narzędzi do zdalnego ich przeprowadzania.

Zakres tematów:

Zakres tematów spośród:

Semantyka strukturalna

Semantyka generatywna

Semantyka kognitywna

Semantyka w lingwistyce kulturowej

Zastosowanie semantyki w gramatyce opisowej, dydaktyce, leksykografii, traduktologii

Analiza kontrastywna (na przykładzie języków francuskiego i polskiego) oparta na analizie semantycznej

Dyskurs, tekst (lingwistyka tekstu: kryteria tekstowości w ujęciu R.-A. de Beaugrande'a i W.U. Dresslera)

Metody dydaktyczne:

Podające, poszukujące

NAUCZANIE ZDALNE: metody dydaktyczne pozostają takie same, jak dla zajęć tradycyjnych, zmienia się natomiast forma zajęć, które zostaną przeprowadzone za pomocą Microsoft Teams w czasie rzeczywistym.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
Patrycja Bobowska-Nastarzewska 7/7 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)