Literatura: |
Cieślik J., Kaczmarek M., Kaliszewska-Drozdowska D.M., 1994, Dziecko Poznańskie ’90, Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań.
Jaczewski A., 2001, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Malinowski A., 2009, Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.
Malinowski A., 2013, Biomedyczne podstawy rozwoju, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań.
Malinowski A., Strzałko J., 1989, Antropologia, Wydawnictwo PWN, Poznań - Warszawa.
Malinowski A., Wolański N., 1988, Metody badań w biologii człowieka. Wybór metod antropologicznych, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Papierkowski A., 1994, Choroby wieku rozwojowego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Tanner J., M., 1963, Rozwój w okresie pokwitania z uwzględnieniem wpływu czynników dziedzicznych i środowiskowych na wzrastanie i dojrzewanie od urodzenia do dojrzałości. PZWL, Warszawa.
Wolański N., 1987, Czynniki rozwoju człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
|
Efekty uczenia się: |
W1 - Absolwent zna, rozumie pojęcia dotyczące biologii człowieka. (K_W01).
W2 - Wskazuje podstawowe metody analityczne wykorzystywane w badaniach antropologicznych (K_W05).
W3 - Zna zasady etyki badań stosowane w antropologii i biologii człowieka (K_W19).
U1 - Wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu biologii człowieka w analizie zjawisk przyrodniczych (KU_02).
U2 - Stosuje podstawowe techniki badawcze, pomiarowe i analityczne mające zastosowanie w antropologii i biologii człowieka (KU_03).
U3 - Wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej (KU_16)
K01 - Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych (K_K01).
K02 - Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do biologii człowieka (K_K02).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie eseju napisanego na zadany temat.
Wymagania: na ocenę dostateczną 60-70% wyczerpania tematu, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-90%, na ocenę dobry plus – 91-95%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 95%.
|
Zakres tematów: |
Omówione zostaną zagadnienia z szeroko pojętej biologii człowieka, zarówno na poziomie funkcjonowania osobnika, jak również populacji. Zajęcia mają na celu ukazanie człowieka, jako jednostki biologicznej. Zakłada się, że uczestniczący w zajęciach opanują wiadomości z zakresu teorii rozwoju ontogenetycznego. Omówiona zostanie periodyzacja życia człowieka (od okresu noworodkowego do starości) w kontekście zmian inwolucyjnych ze szczególnym uwzględnieniem przejawów osiągania dojrzałości biologicznej. Opisany zostanie dymorfizm płciowy i jego przejawy, determinacja płci u człowieka oraz kryteria płci. Przedstawione zostaną prawidłowości i uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego, w tym wpływ czynników endogennych i egzogennych na jego przebieg. Realizowane będą tematy związane z szeroko pojętą ekologią człowieka.
Pozyskane wiadomości pozwolą na holistyczne postrzeganie człowieka jako jednostki biologicznej ze wszystkimi tego konsekwencjami oraz implikacjami w zakresie wykorzystania tej wiedzy w naukach sądowo-medycznych.
Dodatkowo zapoznanie się i przyswojenie przez słuchaczy aparatu pojęciowego oraz terminologii współczesnej biologii człowieka.
Szczegółowy wykaz tematów:
1. Rozwój. Definicje rozwoju. Składowe procesu rozwojowego. Filogeneza i ontogeneza. Etap i poziom rozwoju.
2. Czynniki rozwoju osobniczego: determinanty, modyfikatory i stymulatory rozwoju.
3. Ontogeneza. Podział na okresy i podokresy. Rozwój prenatalny i postnatalny.
4. Szczegółowe omówienie przebiegu kolejnych etapów rozwoju.
5. Inwolucja. Przejawy inwolucji.
|