Rozwój fizyczny i motoryczny człowieka 2600-SIW-RF-1-S1
Wykład (WYK)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Cieślik J., Kaczmarek M., Kaliszewska-Drozdowska D.M., 1994, Dziecko Poznańskie ’90, Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań. Jaczewski A., 2001, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. Malinowski A., 2009, Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra. Malinowski A., 2013, Biomedyczne podstawy rozwoju, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Malinowski A., Strzałko J., 1989, Antropologia, Wydawnictwo PWN, Poznań - Warszawa. Malinowski A., Wolański N., 1988, Metody badań w biologii człowieka. Wybór metod antropologicznych, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Papierkowski A., 1994, Choroby wieku rozwojowego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Tanner J., M., 1963, Rozwój w okresie pokwitania z uwzględnieniem wpływu czynników dziedzicznych i środowiskowych na wzrastanie i dojrzewanie od urodzenia do dojrzałości. PZWL, Warszawa. Wolański N., 1987, Czynniki rozwoju człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa. |
||
Efekty uczenia się: |
W1 - Absolwent zna, rozumie pojęcia dotyczące biologii człowieka. (K_W01). W2 - Wskazuje podstawowe metody analityczne wykorzystywane w badaniach antropologicznych (K_W05). W3 - Zna zasady etyki badań stosowane w antropologii i biologii człowieka (K_W19). U1 - Wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu biologii człowieka w analizie zjawisk przyrodniczych (KU_02). U2 - Stosuje podstawowe techniki badawcze, pomiarowe i analityczne mające zastosowanie w antropologii i biologii człowieka (KU_03). U3 - Wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej (KU_16) K01 - Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych (K_K01). K02 - Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do biologii człowieka (K_K02). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej (test wyboru i pytania opisowe). Na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować 60-70% zadań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-90%, na ocenę dobry plus – 91-95%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 95%. |
||
Zakres tematów: |
Omówione zostaną zagadnienia z szeroko pojętej biologii człowieka, zarówno na poziomie funkcjonowania osobnika, jak również populacji. Zajęcia mają na celu ukazanie człowieka, jako jednostki biologicznej. Zakłada się, że uczestniczący w zajęciach opanują wiadomości z zakresu teorii rozwoju ontogenetycznego. Omówiona zostanie periodyzacja życia człowieka (od okresu noworodkowego do starości) w kontekście zmian inwolucyjnych ze szczególnym uwzględnieniem przejawów osiągania dojrzałości biologicznej. Opisany zostanie dymorfizm płciowy i jego przejawy, determinacja płci u człowieka. Przedstawione zostaną prawidłowości i uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego, w tym wpływ czynników endogennych i egzogennych na jego przebieg. Realizowane będą tematy związane z szeroko pojętą ekologią człowieka. Pozyskane wiadomości pozwolą na holistyczne postrzeganie człowieka jako jednostki biologicznej ze wszystkimi tego konsekwencjami oraz implikacjami w zakresie wykorzystania tej wiedzy w naukach sądowo-medycznych. Dodatkowo zapoznanie się i przyswojenie terminologii współczesnej biologii człowieka. Tematy szczegółowe: 1. Rozwój. Definicje rozwoju. Składowe procesu rozwojowego. Filogeneza i ontogeneza. Etap i poziom rozwoju. 2. Czynniki rozwoju osobniczego: determinanty, modyfikatory i stymulatory rozwoju. 3. Ontogeneza. Podział na okresy i podokresy. Rozwój prenatalny i postnatalny. 4. Szczegółowe omówienie przebiegu kolejnych etapów rozwoju. 5. Inwolucja. Przejawy inwolucji. 6. Zjawisko trendów sekularnych. 7. Cecha. Rodzaje cech. Determinacja genetyczna. 8. Dziedziczenie monogeniczne i poligeniczne. 9. Determinacja płci. Zaburzenia w kształtowaniu płci. Rodzaje płci. 10. Źródła zmienności fenotypowej. 11. Dymorfiozm płciowy. 12. Elementy ekologii człowieka: sposoby przystosowania do środowiska. 13. Norma adaptacyjna i norma reakcji. 14. Modele rozwoju osobniczego: rozwój stabilny, progresywny, regresywny i wielopoziomowy. |
||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 8:00 - 9:30,
(sala nieznana)
|
Ewa Rogowska | 46/52 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.