1) Zajęcia organizacyjne. Prezentacja programu zajęć i warunków zaliczenia. Europa Środkowo-Wschodnia jako laboratorium nowoczesnych konwencji aktorskich
2) Tadeusz Łomnicki – aktorstwo realistyczno-psychologiczne w teatrze dramatycznym
- Beata Guczalska, Aktorstwo polskie. Generacje, Kraków 2014, s. 113-141.
Przygody Pana Michała, odcinek 5 – Mąż Basi, https://vod.tvp.pl/video/przygody-pana-michala,odc-5-maz-basi,1404410
3) Babel Elfriede Jelinek w reżyserii Mai Kleczewskiej – aktorstwo cielesno-performatywne w teatrze postdramatycznym
- http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/95172/juz-tylko-cialo
- Babel, cz. 1, http://www.encyklopediateatru.pl/multimedia/1814/babel
- Babel, cz. 2 http://www.encyklopediateatru.pl/multimedia/1813/babel
4) Konstanty Stanisławski. Aktorstwo przeżywania
- prezentacja multimedialna o „systemie” Stanisławskiego
- Jerzy Grotowski, Odpowiedź Stanisławskiemu [dla porównania]
5) Bertolt Brecht – aktorstwo w teatrze epickim jako odpowiedź Stanisławskiemu
- Opera za trzy grosze, fragmenty inscenizacji
- prezentacja multimedialna
- Bertolt Brecht, Efekty osobliwości w chińskiej sztuce aktorskiej, [w:] tenże, Wartość mosiądzu, Warszawa 1975, s. 124-134.
6) Tadeusz Kantor – aktorstwo podszywania się, manekiny, bio-obiekty
- Tadeusz Kantor – biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl
- Umarła klasa Tadeusza Kantora (1975) – w portalu www.ninateka.pl
- Tadeusz Kantor, Teatr Śmierci, [w:] tenże, Pisma. Tom II, oprac. Krzysztof Pleśniarowicz, Kraków 2004, s. 13-22.
7) Andrius Mamontovas Aktorstwo motoryczne i użycie przedmiotów w teatrze zmysłowych metafor
- Hamlet Williama Szekspira w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa
- Andrius Mamontovas z zespołem Foje (Youtube, wybrane fragmenty)
- Artur Duda, Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor, „Litteraria Copernicana” 2018, nr 26, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/LC/article/view/LC.2018.019
8) Danuta Stenka. Aktorstwo a płeć kulturowa (gender)
- Krzysztof Warlikowski (ur. 1962) – biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl
- Poskromienie złośnicy Williama Szekspira w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (2001)
- Agata Adamiecka-Sitek, (De)konstrukcja kobiecości w Poskromieniu złośnicy Krzysztofa Warlikowskiego, [w:] Kobiety w historii i współczesności teatru polskiego, red. A. Adamiecka-Sitek i D. Buchwald, Warszawa 2006, s. 125-137.
9) Sandra Korzeniak. Ciało aktora, persona, tożsamość
- Krystian Lupa (ur. 1943) – biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl
- Persona. Marylin w reżyserii Krystiana Lupy (2009)
- Krystyna Duniec, Persona, [w:] tejże, Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna, Warszawa 2012 [podział tekstu na dwie grupy: Wizerunek jako towar. Droga do tożsamości?, s. 101-127; Dziennik intymny na scenie, s. 129-151]
10) Jeanette Spassova i Martin Wuttke. Aktorstwo zmediatyzowane w teatrze cynicznym Franka Castorfa
- Der Idiot według powieści Fiodora Dostojewskiego (2000)
- Natalia Prüfer, Lupa i Castorf, dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7673-lupa-i-castorf.html//
- Artur Duda, Zbójcy, psy i kolektywy Franka Castorfa w Volksbühne w latach 1992-2017, „Didaskalia” 2020, nr 155, https://didaskalia.pl/pl/artykul/zbojcy-psy-i-kolektywy-franka-castorfa-w-volksbuhne-w-latach-1992-2017
11) Aleksandra Popławska. Aktorstwo we władzy języka
- Grzegorz Jarzyna (ur. 1968) - biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl
- Między nami dobrze jest Doroty Masłowskiej (wersja filmowa) – w portalu www.ninateka.pl
- Jolanta Kowalska, Ciało przed pustym lustrem, “Teatr” 2015, nr 11, http://www.teatr-pismo.pl/ludzie/1278/cialo_przed_pustym_lustrem/
12) Marcin Czarnik. Aktorstwo umuzycznione
- Jan Klata (ur. 1973) – biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl
- Sprawa Dantona Stanisławy Przybyszewskiej w reż. Jana Klaty (2008, nagranie DVD)
- Jolanta Kowalska, Ciało przed pustym lustrem, “Teatr” 2015, nr 11, http://www.teatr-pismo.pl/ludzie/1278/cialo_przed_pustym_lustrem/
13) Julia Wyszyńska – performanse i polityczna odpowiedzialność aktora
- Klątwa Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Olivera Frljicia (2017)
- Piotr Morawski, Teatrokracja, „Dialog” 2017, nr 5, Encyklopedia Teatru Polskiego
https://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/243709/teatrokracja
14) Wyjście do teatru na wybrany spektakl Teatru im. W. Horzycy w Toruniu (o ile pozwoli na to sytuacja epidemiczna).
|