Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teatr XX i XXI wieku 2555-s1KUL2L-TE
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: 30
Literatura:

zob. niżej - wraz z tematami zajęć

Metody i kryteria oceniania:

1) Obecność – warunkiem wpisania obecności na zajęciach jest włączona na czas ich trwania kamera oraz mikrofon gotowy do użycia w momencie zabierania głosu. Limit nieobecności: 3

2) Aktywność na zajęciach (znajomość tekstów i spektakli)

3) Praca zaliczeniowa – Analiza wybranej roli teatralnej (wybór z listy udostępnionej przez prowadzącego zajęcia).

Zakres tematów:

1) Zajęcia organizacyjne. Prezentacja programu zajęć i warunków zaliczenia. Europa Środkowo-Wschodnia jako laboratorium nowoczesnych konwencji aktorskich

2) Tadeusz Łomnicki – aktorstwo realistyczno-psychologiczne w teatrze dramatycznym

- Beata Guczalska, Aktorstwo polskie. Generacje, Kraków 2014, s. 113-141.

Przygody Pana Michała, odcinek 5 – Mąż Basi, https://vod.tvp.pl/video/przygody-pana-michala,odc-5-maz-basi,1404410

3) Babel Elfriede Jelinek w reżyserii Mai Kleczewskiej – aktorstwo cielesno-performatywne w teatrze postdramatycznym

- http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/95172/juz-tylko-cialo

- Babel, cz. 1, http://www.encyklopediateatru.pl/multimedia/1814/babel

- Babel, cz. 2 http://www.encyklopediateatru.pl/multimedia/1813/babel

4) Konstanty Stanisławski. Aktorstwo przeżywania

- prezentacja multimedialna o „systemie” Stanisławskiego

- Jerzy Grotowski, Odpowiedź Stanisławskiemu [dla porównania]

5) Bertolt Brecht – aktorstwo w teatrze epickim jako odpowiedź Stanisławskiemu

- Opera za trzy grosze, fragmenty inscenizacji

- prezentacja multimedialna

- Bertolt Brecht, Efekty osobliwości w chińskiej sztuce aktorskiej, [w:] tenże, Wartość mosiądzu, Warszawa 1975, s. 124-134.

6) Tadeusz Kantor – aktorstwo podszywania się, manekiny, bio-obiekty

- Tadeusz Kantor – biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl

- Umarła klasa Tadeusza Kantora (1975) – w portalu www.ninateka.pl

- Tadeusz Kantor, Teatr Śmierci, [w:] tenże, Pisma. Tom II, oprac. Krzysztof Pleśniarowicz, Kraków 2004, s. 13-22.

7) Andrius Mamontovas Aktorstwo motoryczne i użycie przedmiotów w teatrze zmysłowych metafor

- Hamlet Williama Szekspira w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa

- Andrius Mamontovas z zespołem Foje (Youtube, wybrane fragmenty)

- Artur Duda, Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor, „Litteraria Copernicana” 2018, nr 26, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/LC/article/view/LC.2018.019

8) Danuta Stenka. Aktorstwo a płeć kulturowa (gender)

- Krzysztof Warlikowski (ur. 1962) – biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl

- Poskromienie złośnicy Williama Szekspira w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (2001)

- Agata Adamiecka-Sitek, (De)konstrukcja kobiecości w Poskromieniu złośnicy Krzysztofa Warlikowskiego, [w:] Kobiety w historii i współczesności teatru polskiego, red. A. Adamiecka-Sitek i D. Buchwald, Warszawa 2006, s. 125-137.

9) Sandra Korzeniak. Ciało aktora, persona, tożsamość

- Krystian Lupa (ur. 1943) – biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl

- Persona. Marylin w reżyserii Krystiana Lupy (2009)

- Krystyna Duniec, Persona, [w:] tejże, Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna, Warszawa 2012 [podział tekstu na dwie grupy: Wizerunek jako towar. Droga do tożsamości?, s. 101-127; Dziennik intymny na scenie, s. 129-151]

10) Jeanette Spassova i Martin Wuttke. Aktorstwo zmediatyzowane w teatrze cynicznym Franka Castorfa

- Der Idiot według powieści Fiodora Dostojewskiego (2000)

- Natalia Prüfer, Lupa i Castorf, dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7673-lupa-i-castorf.html//

- Artur Duda, Zbójcy, psy i kolektywy Franka Castorfa w Volksbühne w latach 1992-2017, „Didaskalia” 2020, nr 155, https://didaskalia.pl/pl/artykul/zbojcy-psy-i-kolektywy-franka-castorfa-w-volksbuhne-w-latach-1992-2017

11) Aleksandra Popławska. Aktorstwo we władzy języka

- Grzegorz Jarzyna (ur. 1968) - biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl

- Między nami dobrze jest Doroty Masłowskiej (wersja filmowa) – w portalu www.ninateka.pl

- Jolanta Kowalska, Ciało przed pustym lustrem, “Teatr” 2015, nr 11, http://www.teatr-pismo.pl/ludzie/1278/cialo_przed_pustym_lustrem/

12) Marcin Czarnik. Aktorstwo umuzycznione

- Jan Klata (ur. 1973) – biogram w Encyklopedii Teatru Polskiego – www.encyklopediateatru.pl

- Sprawa Dantona Stanisławy Przybyszewskiej w reż. Jana Klaty (2008, nagranie DVD)

- Jolanta Kowalska, Ciało przed pustym lustrem, “Teatr” 2015, nr 11, http://www.teatr-pismo.pl/ludzie/1278/cialo_przed_pustym_lustrem/

13) Julia Wyszyńska – performanse i polityczna odpowiedzialność aktora

- Klątwa Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Olivera Frljicia (2017)

- Piotr Morawski, Teatrokracja, „Dialog” 2017, nr 5, Encyklopedia Teatru Polskiego

https://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/243709/teatrokracja

14) Wyjście do teatru na wybrany spektakl Teatru im. W. Horzycy w Toruniu (o ile pozwoli na to sytuacja epidemiczna).

Metody dydaktyczne:

1. Analiza spektaklu (zapis wideo)

2. Analiza tekstu.

3. Dyskusja.

4. Prezentacja multimedialna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Artur Duda 15/15 szczegóły
2 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, (sala nieznana)
Artur Duda 7/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.