Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historyczne techniki artystyczne-technika olejna 1402-HTA-3L-SJ
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: 15
Literatura:

1. Basiul Elżbieta, Droga powstawania określonych efektów kolorystycznych

na powierzchni obrazów sztalugowych, AUNC, Zabytkoznawstwo i

Konserwatorstwo XXXII, Toruń 2002.

2. Doerner Max, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975.

3. Hockney David, Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych

Mistrzów, tytuł oryginału: Secret knowledge.Rediscovering the lost

techniques of the Old Masters, Krakow 2006.

4. Hopliński Jan, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław–Kraków 1980.

5. Losos Ludovik, Techniki malarskie, Warszawa 1991.

6. Rouba B. J., Budowa techniczna obrazów XIX-wiecznych malowanych na

handlowych podobraziach płóciennych i problematyka ich konserwacji,

Toruń

1988.

7. Roznerska Maria, Techniki malarskie „Małych mistrzów holenderskich XVII w.”, Rozprawa, UMK, Toruń 1991.

8. Rzepińska Maria, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, Warszawa 1989

9. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984.

10. Techniki wielkich mistrzów malarstwa, praca zbiorowa pod red. K. Maleszko, E. Leszczyńskiej, E. Cander, M. Jędryczko, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Znajomość problematyki związanej z techniką malarską opartą na spoiwie olejnym.Wiedza dotyczy materiałoznawstwa i historii użycia techniki olejnej głównie w malarstwie sztalugowym w okresie od XV do XX wieku.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład- ocena na podstawie egzaminu pisemnego

Zakres tematów:

Zasadnicze właściwości spoiwa olejnego. Budowa obrazu olejnego. Czynniki wpływające na barwę w obrazie olejnym. Główne traktaty epoki nowożytnej dotyczące techniki olejnej. Technika malarzy renesansowych - warsztat Rafaela, Michała Anioła. Techniki XVI-wiecznych mistrzów weneckich - Tycjan, Tintoretto, Veronese. Technika XVI-wiecznych malarzy manierystów północnej i południowej Europy.Technika malarska malarzy epoki baroku na północy i południu Europy. Technika malarzy rokokowych. Warsztat akademicki w XVIII/XIX wieku. Nowe trendy w warsztacie malarskim pojawiające się w XIX wieku. Technika malarska impresjonistów i postimpresjonistów. Technika malarska artystów z 1 połowy XX wieku.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne w formie pdf, pliki tekstowe umieszczane na platformie internetowej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:30 - 10:00, sala 315
Elżbieta Basiul 17/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)