Literatura: |
1. G. A. Berger, Neue Malmittel und Firnisse, Restauro, 1994, 4, s. 248-254.
2. Malen mit MS2A-Harz, Maltechnik, 1971, nr 2, s. 52; Lasuretusche Medium MS2A, Restauro, 1998, nr 4, s. 232.
3. Mixing and Matching. Approaches to retouching, red. R. Ellison, P. Smithen, R. Turnbull London, Archetype Publications, 2010.
4. K. Nicolaus, Handbuch der Gemälderestaurierung, Köln,1997. s. 272-284
5. Lasuretusche Medium MS2A, Restauro, 1998, nr 4, s. 232
6. G. Pentier, Structurer à l’étape de la retouche, CeRoArt,2014
7. E. R. de la Rie, S. Quillen Lomax, M. Palmer, L. Deming Glinsman, C. A. Maines, An investigation of the photochemical stability of urea-aldehyde resin retouching paints: removability tests and colour spectoroscopy [w:] IIC Melbourne Congress 2000, Tradition and Innovation: Advances in conservation, IIC, London, 2000, s. 51-59
8. B. Rouba, Przydatność farb akrylowych do restauracji obrazów, praca magisterska pod kier. doc. J. Wolskiego, UMK, Toruń, 1972, s. 25 (maszynopis).
9. M. Roznerska, Farby i spoiwa malarskie używane do punktowania i rekonstrukcji malarstwa sztalugowego, Ochrona Zabytków, 3-4, 1983, s. 212
10. M. Roznerska, T. Malinowska, Retusze w malarstwie sztalugowym, przydatność farb Maimeri do punktowania i rekonstrukcji obrazów olejnych na płótnie, Toruń, 1995
11. E. Szmit-Naud, Trwałość optyczna retuszy w malarstwie sztalugowym, rezultaty ankiety, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 10, nº 1(36), 1999, s. 54-61, ISSN 1234-5210.
12. E. Szmit-Naud, Zmiany optyczne punktowań w malarstwie sztalugowym – przegląd w muzeach, Biuletyn Informacyjny konserwatorów Dzieł Sztuki, 2002, vol.13, 3-4, s.108-118
13. E. Szmit-Naud, Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów UMK, Toruń, 2006
14. E. Szmit-Naud, Stabilność barwna mieszanin pigmentów stosowanych we współczesnej palecie, Ochrona Zabytków, nr 3/4, 2004, s. 95-98,
15. W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Malarstwo sztalugowe i ścienne, Warszawa, 1989.
|