Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Reintegracja warstw malarskich- materiały, techniki, metody 1402-Rwm-3L-SJ
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. G. A. Berger, Neue Malmittel und Firnisse, Restauro, 1994, 4, s. 248-254.

2. Malen mit MS2A-Harz, Maltechnik, 1971, nr 2, s. 52; Lasuretusche Medium MS2A, Restauro, 1998, nr 4, s. 232.

3. Mixing and Matching. Approaches to retouching, red. R. Ellison, P. Smithen, R. Turnbull London, Archetype Publications, 2010.

4. K. Nicolaus, Handbuch der Gemälderestaurierung, Köln,1997. s. 272-284

5. Lasuretusche Medium MS2A, Restauro, 1998, nr 4, s. 232

6. G. Pentier, Structurer à l’étape de la retouche, CeRoArt,2014

7. E. R. de la Rie, S. Quillen Lomax, M. Palmer, L. Deming Glinsman, C. A. Maines, An investigation of the photochemical stability of urea-aldehyde resin retouching paints: removability tests and colour spectoroscopy [w:] IIC Melbourne Congress 2000, Tradition and Innovation: Advances in conservation, IIC, London, 2000, s. 51-59

8. B. Rouba, Przydatność farb akrylowych do restauracji obrazów, praca magisterska pod kier. doc. J. Wolskiego, UMK, Toruń, 1972, s. 25 (maszynopis).

9. M. Roznerska, Farby i spoiwa malarskie używane do punktowania i rekonstrukcji malarstwa sztalugowego, Ochrona Zabytków, 3-4, 1983, s. 212

10. M. Roznerska, T. Malinowska, Retusze w malarstwie sztalugowym, przydatność farb Maimeri do punktowania i rekonstrukcji obrazów olejnych na płótnie, Toruń, 1995

11. E. Szmit-Naud, Trwałość optyczna retuszy w malarstwie sztalugowym, rezultaty ankiety, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 10, nº 1(36), 1999, s. 54-61, ISSN 1234-5210.

12. E. Szmit-Naud, Zmiany optyczne punktowań w malarstwie sztalugowym – przegląd w muzeach, Biuletyn Informacyjny konserwatorów Dzieł Sztuki, 2002, vol.13, 3-4, s.108-118

13. E. Szmit-Naud, Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów UMK, Toruń, 2006

14. E. Szmit-Naud, Stabilność barwna mieszanin pigmentów stosowanych we współczesnej palecie, Ochrona Zabytków, nr 3/4, 2004, s. 95-98,

15. W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Malarstwo sztalugowe i ścienne, Warszawa, 1989.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Następuje z uwzględnieniem frekwencji i rezultatów końcowego egzaminu.

Zakres tematów:

Tematyka dotyczy zasad wykonywania i trwałości uzupełnień warstw malarskich w obrazach sztalugowych. Obejmuje przegląd niedawno i współcześnie stosowanych metod i materiałów, z uwzględnieniem ich zalet i ograniczeń. Poruszane są kwestie krytycznej oceny i odpowiedniego doboru materiałów oraz różnych metod ich użycia pozwalających na stopniowanie zaawansowania reintegracji.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy i konwersatoryjny. Pokaz.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:00 - 10:30, sala 149A (ZKMiRzP)
Elżbieta Szmit-Naud 17/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Chemii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)