Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Sztuka Afryki 1402-SA-1L-KA-S2
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Podstawowa literatura:

„African Art”

Afryka magiczna, Wystawa Muzeum Ziemi Mińskiej, Mińsk Mazowiecki, brak roku wydania;

Bodrogi, Tibor Sztuka Czarnej Afryki, Zakład im. Ossolińskich, 1968;

Buchalik Lucjan, Podyma Katarzyna, Bogolan, Korhogo i inne tkaniny Afryki Zachodniej, w: Anna Nadolska-Styczyńska (red.), Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, Łódź- Wrocław 2005;

Gromyko Anatolij, Maski i rzeźby Tropikalnej Afryki, Moskwa, „Uskucctwo”, 1984;

Klajbor Ewa, Tingatinga. Nowoczesna szkoła malarstwa Tanzanii, Warszawa 2004;

Korabiewicz Wacław, Makonde, wielcy rzeźbiarze, „Lud”, 1958-1959, s. 70 – 90;

Korabiewicz Wacław, Sztuka Afryki w zbiorach polskich, warszawa 1966;

Kowalski Marek Arpad, Sztuka Afryki Wschodniej, Etnografia Polska, t. XV, z. 2., s. 161-183;

Koziorowska Jolanta, Od Ruvumy do Maputo, Warszawa , 1984;

Koziorowska Jolanta., Tingatinga, Malarstwo współczesnej Tanzanii, w: Anna Nadolska-

Koziorowska Jolanta, W drewnianym kręgu, „Okolice”, 1989-1990, nr 10, s. 130-134;

Kultury Afryki. W świecie tradycji, przemian i znaczeń, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, t. 4, 2009;

Kuniewski Jerzy, Rzeźba Makonde, Katalog wystawy, Gdańsk 1988;

Łapott Jacek, Dogonowie z Mali : społeczność tradycyjna w procesie zmian, Szczecin, 2012.

Olędzki Jacek, Sztuka demonstracyjna współczesnej Afryki (uwagi o nowych kierunkach twórczości rzeźbiarskiej o charakterze ludowym), Polska Sztuka „Ludowa”, r./ XXX, 1976, z. 2., s. 97-114;

Piłaszewicz Stanisław, Mitologia i religie Czarnej Afryki, Warszawa 2002;

Piłaszewicz Stanisław, Religie Afryki, UW, 2000,

Schreiber Hanna, Koncepcja „sztuki prymitywnej”: odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Warszawa 2012

Sieber Roy, Out of Africa. Subsaharian Traditional Art. Catalogue ;

Sokolewicz Zofia, Mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 1986

Styczyńska Anna, Współczesna rzeźba Makonde w zbiorach MAiEŁ, Prace i Materiały MAiEŁ, S.E., 1989-1990, nr 29;

Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach, praca zbiorowa, Szczecin 2014;

Trojan Alina, Sztuka Czarnej Afryki, Wiedza Powszechna 1973;

Vorbrich Ryszard, Afryka, w: Świat grup etnicznych ( red.) Aleksander Posrn-Zieliński,Wydawnictw Kupisz, 2002.

Wiśniewska Anna K., Styl Shetani. Nowoczesna rzeźba ludu Makonde z Tanzanii, Warszawa 2003;

Efekty uczenia się:

Student uzyskuje wiadomości z zakresu tradycyjnej sztuki etnicznej obszaru Afryki Subsaharyjskiej. Poznaje współczesne przejawy sztuki pozaakademickiej tego obszaru Zna terminologię dotyczącą tradycyjnej sztuki Afryki Subsaharyjskiej K_W02

Posiada wiedzę dotyczącą specyfiki badań antropologicznych nad sztuką etniczną K_W06

Zna i rozumie metody opisu, analizy i interpretacji obiektów sztuki etnicznej pochodzących z Afryki Subsaharyjskiej K_W11

Stosuje terminologię wypracowaną przez antropologię sztuki. Potrafi przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę źródłową dotycząca sztuki etnicznej Afryki Subsaharyjskiej K_U01

W sposób krytyczny czyta i analizuje literaturę dotyczącą kultur i sztuki etnicznej Afryki Subsaharyjskiej K_U02

Posiada umiejętność formułowania samodzielnych, krytycznych opinii o wytworach kulturowych sztuki Afryki K_U07

Student potrafi wykazać powiązania dawnej sztuki Afryki z tradycyjnym światopoglądem i wskazać główne tendencje przemian, jakie zaszły w sztuce omawianego obszaru. Umie wskazać główne kierunki rozwoju współczesnej pozaakademickiej sztuki afrykańskiej.

Student pojmuje znaczenie wpływu dziejów kontynentu na przemiany, jakie zaszły w sztuce Afryki. Posiada przekonanie o konieczności ochrony dziedzictwa kulturowego omawianego obszaru świata.K_K04, K_K05

Student ma świadomość swoich kompetencji i potrzeby ciągłego dokształcania K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

egzamin pisemny

Kryteria oceniania.

ndst= 1-49%

dost= 50 - 60%

dost.+ = 60%-70%

db = 70% - 80%

db+ = 80% - 90%

bdb = 90%-100%

Zakres tematów:

Wykłady obejmą następujące zagadnienia:

Zakres tematów:

1. Obszary kulturowe Afryki;

2. Światopogląd Afryki subsaharyjskiej;

3. Sztuka Afryki i jej badanie;

4. Sztuka etniczna Afryki Subsaharyjskiej;

a. Plastyka obrzędowa a zdobnictwo przedmiotów użytkowych;

b. Style artystyczne ;

c. Wybrane przykłady tradycyjnych stylów plastycznych Afryki Zachodniej, Środkowej i Wschodniej;

d. Wybrane przykłady zdobnictwa tradycyjnych przedmiotów użytkowych;

e. Przemiany w sztuce tradycyjnej;

5. Współczesna (pozaakademicka) sztuka Afryki Subsaharyjskiej;

a. Współczesne malarstwo Afryki Wschodniej ( wybrany przykłady);

b. Współczesna rzeźba Afryki Wschodniej ( wybrane przykłady);

c. Sztuka dla turystów;

d. Problemy klasyfikacyjne

Metody dydaktyczne:

metoda dydaktyczna podająca: Wykład informacyjny (konwencjonalny); wykład konwersatoryjny

Metoda dydaktyczna eksponująca - pokaz prezentacji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)