Sztuka Afryki 1402-SA-1L-KA-S2
Wykład (WYK)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Literatura: |
Podstawowa literatura: „African Art” Afryka magiczna, Wystawa Muzeum Ziemi Mińskiej, Mińsk Mazowiecki, brak roku wydania; Bodrogi, Tibor Sztuka Czarnej Afryki, Zakład im. Ossolińskich, 1968; Buchalik Lucjan, Podyma Katarzyna, Bogolan, Korhogo i inne tkaniny Afryki Zachodniej, w: Anna Nadolska-Styczyńska (red.), Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, Łódź- Wrocław 2005; Gromyko Anatolij, Maski i rzeźby Tropikalnej Afryki, Moskwa, „Uskucctwo”, 1984; Klajbor Ewa, Tingatinga. Nowoczesna szkoła malarstwa Tanzanii, Warszawa 2004; Korabiewicz Wacław, Makonde, wielcy rzeźbiarze, „Lud”, 1958-1959, s. 70 – 90; Korabiewicz Wacław, Sztuka Afryki w zbiorach polskich, warszawa 1966; Kowalski Marek Arpad, Sztuka Afryki Wschodniej, Etnografia Polska, t. XV, z. 2., s. 161-183; Koziorowska Jolanta, Od Ruvumy do Maputo, Warszawa , 1984; Koziorowska Jolanta., Tingatinga, Malarstwo współczesnej Tanzanii, w: Anna Nadolska- Koziorowska Jolanta, W drewnianym kręgu, „Okolice”, 1989-1990, nr 10, s. 130-134; Kultury Afryki. W świecie tradycji, przemian i znaczeń, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, t. 4, 2009; Kuniewski Jerzy, Rzeźba Makonde, Katalog wystawy, Gdańsk 1988; Łapott Jacek, Dogonowie z Mali : społeczność tradycyjna w procesie zmian, Szczecin, 2012. Olędzki Jacek, Sztuka demonstracyjna współczesnej Afryki (uwagi o nowych kierunkach twórczości rzeźbiarskiej o charakterze ludowym), Polska Sztuka „Ludowa”, r./ XXX, 1976, z. 2., s. 97-114; Piłaszewicz Stanisław, Mitologia i religie Czarnej Afryki, Warszawa 2002; Piłaszewicz Stanisław, Religie Afryki, UW, 2000, Schreiber Hanna, Koncepcja „sztuki prymitywnej”: odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Warszawa 2012 Sieber Roy, Out of Africa. Subsaharian Traditional Art. Catalogue ; Sokolewicz Zofia, Mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 1986 Styczyńska Anna, Współczesna rzeźba Makonde w zbiorach MAiEŁ, Prace i Materiały MAiEŁ, S.E., 1989-1990, nr 29; Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach, praca zbiorowa, Szczecin 2014; Trojan Alina, Sztuka Czarnej Afryki, Wiedza Powszechna 1973; Vorbrich Ryszard, Afryka, w: Świat grup etnicznych ( red.) Aleksander Posrn-Zieliński,Wydawnictw Kupisz, 2002. Wiśniewska Anna K., Styl Shetani. Nowoczesna rzeźba ludu Makonde z Tanzanii, Warszawa 2003; |
Efekty uczenia się: |
Student uzyskuje wiadomości z zakresu tradycyjnej sztuki etnicznej obszaru Afryki Subsaharyjskiej. Poznaje współczesne przejawy sztuki pozaakademickiej tego obszaru Zna terminologię dotyczącą tradycyjnej sztuki Afryki Subsaharyjskiej K_W02 Posiada wiedzę dotyczącą specyfiki badań antropologicznych nad sztuką etniczną K_W06 Zna i rozumie metody opisu, analizy i interpretacji obiektów sztuki etnicznej pochodzących z Afryki Subsaharyjskiej K_W11 Stosuje terminologię wypracowaną przez antropologię sztuki. Potrafi przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę źródłową dotycząca sztuki etnicznej Afryki Subsaharyjskiej K_U01 W sposób krytyczny czyta i analizuje literaturę dotyczącą kultur i sztuki etnicznej Afryki Subsaharyjskiej K_U02 Posiada umiejętność formułowania samodzielnych, krytycznych opinii o wytworach kulturowych sztuki Afryki K_U07 Student potrafi wykazać powiązania dawnej sztuki Afryki z tradycyjnym światopoglądem i wskazać główne tendencje przemian, jakie zaszły w sztuce omawianego obszaru. Umie wskazać główne kierunki rozwoju współczesnej pozaakademickiej sztuki afrykańskiej. Student pojmuje znaczenie wpływu dziejów kontynentu na przemiany, jakie zaszły w sztuce Afryki. Posiada przekonanie o konieczności ochrony dziedzictwa kulturowego omawianego obszaru świata.K_K04, K_K05 Student ma świadomość swoich kompetencji i potrzeby ciągłego dokształcania K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny Kryteria oceniania. ndst= 1-49% dost= 50 - 60% dost.+ = 60%-70% db = 70% - 80% db+ = 80% - 90% bdb = 90%-100% |
Zakres tematów: |
Wykłady obejmą następujące zagadnienia: Zakres tematów: 1. Obszary kulturowe Afryki; 2. Światopogląd Afryki subsaharyjskiej; 3. Sztuka Afryki i jej badanie; 4. Sztuka etniczna Afryki Subsaharyjskiej; a. Plastyka obrzędowa a zdobnictwo przedmiotów użytkowych; b. Style artystyczne ; c. Wybrane przykłady tradycyjnych stylów plastycznych Afryki Zachodniej, Środkowej i Wschodniej; d. Wybrane przykłady zdobnictwa tradycyjnych przedmiotów użytkowych; e. Przemiany w sztuce tradycyjnej; 5. Współczesna (pozaakademicka) sztuka Afryki Subsaharyjskiej; a. Współczesne malarstwo Afryki Wschodniej ( wybrany przykłady); b. Współczesna rzeźba Afryki Wschodniej ( wybrane przykłady); c. Sztuka dla turystów; d. Problemy klasyfikacyjne |
Metody dydaktyczne: |
metoda dydaktyczna podająca: Wykład informacyjny (konwencjonalny); wykład konwersatoryjny Metoda dydaktyczna eksponująca - pokaz prezentacji |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.