Zajęcia fakultatywne: Socjologiczne studium kobiecości, narodzin i opieki położniczej 1700-KI-ZF-SOCKOB
Wykład (WYK)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: | wykład 15 godz. online |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa Chybicka A., Kaźmierczak M., Kobieta w kulturze- kultura w kobiecie. Studia interdyscyplinarne (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Renzetti C. M., Curran D.J., Kobiety, mężczyźni, społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wydawnictwo Funna, Wrocław 2000. Chołuj I., Urodzić razem i naturalnie, Fundacja Źródło Życia, Mszczonów 2008. Janiuk E., Lichtenberg- Kokoszko E., Domowe narodziny. Fanaberia szaleńców czy powrót do normalności?, Wydawnictwo Impuls, Kraków. PiteraJ., Obrzędy i zwyczaje narodzinowe na Lubelszczyźnie z przełomu XIX i XX wiek, „Twórczość Ludowa” 1999, 2, 22-24. Szubertowa M., Obrzędy i zwyczaje związane z narodzinami dziecka, [w:] Prace i materiały etnograficzne, „Polskie Towarzystwo Ludoznawcze”1951, 8-9, 597-616. Zamysłowska M., Obrzędy narodzin i dzieciństwa w ludowej wizji świata, Warszawa 1984. |
||
Efekty uczenia się: |
jak wyżej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza filmów dokumentalnych W1- W4, U1-U3 oraz analiza studium przypadku K1-K2 Kryteria liczba punktów >60 pkt. zaliczenie |
||
Zakres tematów: |
1. Problemy z definiowaniem fenomenu kobiecości. Wartość kobiecości. Kobiecość w różnych fazach życia. Czy trudno być kobietą w nowoczesnym społeczeństwie? 2. Charakterystyka roli społecznej kobiety i jej miejsca w zbiorowościach tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach. Czy mamy do czynienia z kryzysem kobiecości i męskości? 3. Narodziny i systemy opieki położniczej w różnych kulturach. Podobieństwa i różnice 4. Medykalizacja kobiecości, narodzin i opieki położniczej. Czego oczekują kobiety? 6. Trudna kobiecość, trudne macierzyństwo. Gdzie szukać wsparcia? 7. Kobiece ruchy społeczne. Kobieta kobiecie 8. Różne reprezentacje kobiecości. Kobiecość jako różnorodność |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, metoda fotojęzyka, analiza filmu dokumentalnego- wykład online |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
0/120 |
szczegóły![]() |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.