Zajęcia fakultatywne: Socjologiczne studium kobiecości, narodzin i opieki położniczej 1700-KII-ZF-SOCKOB
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
||
Efekty uczenia się: |
Student W1: Rozróżnia socjologiczne aspekty kobiecości oraz problematykę tożsamości osobowej i społecznej kobiety, W2: Charakteryzuje rolę kobiety w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach W3: Wymienia tradycyjne i współczesne zwyczaje związane z narodzinami W4: Opisuje problemy współczesnej opieki położniczej w odniesieniu do społecznych oczekiwań kobiet Student: U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji narodzin i opieki położniczej U2: Analizuje zjawisko kobiecości w nowoczesnym społeczeństwie i jego trudności U3: Potrafi ocenić zjawisko medykalizacji kobiecości, narodzin i opieki położniczej Student K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne K2: Ma świadomość konieczności korzystania z reguł komunikacji społecznej w pracy z pacjentami i w zespole terapeutycznym |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Recenzje filmów dokumentalnych W1- W4, U1-U3 oraz analiza studium przypadku K1-K2 Kryteria liczba punktów >60 pkt. zaliczenie |
||
Zakres tematów: |
1. Problemy z definiowaniem fenomenu kobiecości. Wartość kobiecości. Kobiecość w różnych fazach życia. Czy trudno być kobietą w nowoczesnym społeczeństwie? 2. Charakterystyka roli społecznej kobiety i jej miejsca w zbiorowościach tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach. Czy mamy do czynienia z kryzysem kobiecości i męskości? 3. Narodziny i systemy opieki położniczej w różnych kulturach. Podobieństwa i różnice 4. Medykalizacja kobiecości, narodzin i opieki położniczej. Czego oczekują kobiety? 6. Trudna kobiecość, trudne macierzyństwo. Gdzie szukać wsparcia? 7. Kobiece ruchy społeczne. Kobieta kobiecie 8. Różne reprezentacje kobiecości. Kobiecość jako różnorodność |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, metoda fotojęzyka, analiza filmu dokumentalnego |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Urszula Domańska | 23/120 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.