Literatura: |
Literatura podstawowa:
Jakubowska H., Socjologia ciała, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.
Perchla-Włosik A., Moda a społeczeństwo konsumpcyjne. Społeczne znaczenie mody w kreowaniu tożsamości i zachowań. konsumenckich, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2019.
Shilling Ch., Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo: Naukowe PWN, 2010.
Literatura uzupełniająca:
Domański A., Kreowanie efemerycznej mody, w: „Marketing i Rynek” nr 4/2004, s. 21-25.
Szpakowaka M., (red.), Antropologia ciała, Warszawa: WUW. 2008.
Melosik Z. (red.), Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Toruń: Edytor 1999.
|
Efekty uczenia się: |
W1: Zna społeczne i kulturowe czynniki wpływające na postrzeganie wartości zdrowia i urody w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach
W2: Posiada wiedzę na temat kształtowania się społecznych postaw wobec ciała oraz kreowania przy pomocy ciała tożsamości indywidualnej i społecznej
W3: Opisuje proces medykalizacji ciała
W4: Rozumie znaczenie piętna, stygmatu i procesu naznaczenia społecznego
U1: Potrafi ocenić wpływ mody na indywidualne wybory jednostek
U2: Analizuje rolę ciała w procesie komunikacji społecznej
K1: Student dąży do poznania społeczno-kulturowego wymiaru ciała i symbolicznego wymiaru społecznych interakcji
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie konwersatorium polega na realizacji zadania w postaci prezentacji wybranego tematu. Na ocenę końcową tworzy: obecność na zajęciach, prezentacja wybranego tematu, zaangażowanie i aktywność na zajęciach.
Liczba punktów Ocena
92-100 Bardzo dobry
84-91 Dobry plus
76-83 Dobry
68-75 Dostateczny plus
60-67 Dostateczny
0-59 Niedostateczny
1) Udział w projekcie grupowym- max 40 p.
2) Prezentacja wybranego tematu (forma i treść wypowiedzi)- max 30 p.
3) Recenzja tekstu naukowego- max 30 p.
Nieobecności należy zaliczyć.
|
Zakres tematów: |
Konwersatorium:
1. Socjologiczne koncepcje ciała i cielesności
2. Ciało i aparycja na przestrzenia wieków
3. Ciało w kontekście kulturowych normy i wartości
4. Wygląd i przyozdabianie w egzotycznych kulturach
5. Symboliczny i komunikacyjny wymiar ciała
6. Budowanie wizerunku w kontekście tożsamości indywidualnej i społecznej
7. Ciało i wizerunek jako inwestycja i kapitał społeczny
8. Ciało i wizerunek z perspektywy teorii mód
9. Stabilne mody i ulotne mody -fascynacje
10. Medykalizacja ciała i urody
11. Treningi, dyscyplinowanie i agresja wobec ciała
12. Odmienność fizyczna. Stygmat, piętno i naznaczenie
13. Doświadczenie starzenia się i choroby
|