Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.
2. Beauchamp T.L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, KiW, Warszawa 1996.
3. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, 2, PWN, Warszawa.2009/10
4. Kodeks etyki lekarskiej, wyd. aktualne
5. Międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne
Literatura uzupełniająca:
1. Alichniewicz A., Szczęsna A.( red.), Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001.
2. Gałuszka ,. Szewczyk K. (red.),Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002.
3. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa 1977.M.
4. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2012.
|
Efekty uczenia się: |
W1: Zna podstawowe regulacje prawne dotyczące świadczeń zdrowotnych, praw pacjenta;G.W5
W2: Regulacje prawne dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadzenia innych badań medycznych; G.W9
U1: Umie rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych; D.U.14
K1: Kieruje się dobrem chorego, stawiające je na pierwszym miejscu
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie bez oceny:
kryterium:
Obecność na wszystkich wykładach
Zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej logicznej oceny i wniosków (minimum pięciu)- 10 punktów max.
Test jednokrotnego wyboru i uzupełnień- 30p.
Razem: 40 p., zaliczenie >60%
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w zagadnienia etyczne: podstawowe pojęcia, wybrane systemy etyczne, etyka lekarska a bioetyka
2. Etyczne podstawy relacji lekarz-pacjent. Paternalizm i partnerstwo. Tajemnica lekarska.
3. Obowiązek i prawo udzielania pomocy. Zgoda i przymus w medycynie- analiza wybranych kazusów
4. Etyka badań naukowych w medycynie
5. Wybrane problemy bioetyczne
|
Metody dydaktyczne: |
wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny, analiza kazusów, analiza filmu dokumentalnego, metoda fotojęzyka
|