Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizjologia człowieka z elementami fizjologii klinicznej 1600-Lek22FIZJ-J
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: nie dotyczy
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Tafil- Klawe M., Klawe J. (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.

2. Brzozowski T., (red.): Fizjologia człowieka. Konturek. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2021.

3. Traczyk W.Z., Trzebski A.: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. Górski J.: Fizjologia wysiłku i podstawy treningu. PZWL, Warszawa 2022.

Efekty uczenia się:

W1:Opisuje mechanizmy odpowiedzialne za utrzymanie równowagi wodnej i elektrolitowej w organizmie człowieka (B.W01)

W2: Zna sposoby komunikacji między komórkami i między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce (B.W17)

W3: Zna i wyjaśnia podstawy pobudzenia i przewodzenia w układzie nerwowym oraz mechanizm skurczu mięśni gładkich wraz z mechanizmami regulacji jego siły (B.W20)

W4: Zna funkcje krwi (B.W20)

W5: Zna i wyjaśnia czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, układu pokarmowego, układu moczowego i powłok skórnych oraz zależności istniejące między nimi (B.W21)

W6: Zna przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn (B.W22)

W7: Zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów (B.W24)

W8: Zna konsekwencje niedoboru witamin i minerałów i ich nadmiaru w organizmie (C.W48)

W9: Wymienia i objaśnia rolę enzymów biorących

udział w trawieniu, wyjaśnia mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku oraz rolę żółci, a także przebieg wchłaniania produktów trawienia (C.W49)

W10: Wyjaśnia konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia (C.W50)

W11: Zna mechanizm działania hormonów na poziomie komórkowym, wyjaśnia mechanizmy regulujące wydzielanie hormonów oraz opisuje konsekwencje zaburzeń gospodarki hormonalnej (C.W51)

U2: Potrafi opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu

w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub odwodnienie, nagłą pionizację w próbie ortostatycznej oraz przejście od stanu snu do stanu czuwania (C.U20)

K1: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji naukowej (K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie wykładów na podstawie obecności na wykładach, zaliczeniu wszystkich kolokwiów oraz uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu (semestr IV, letnie). Forma i kryteria zaliczenia ćwiczeń są podawane na początku bloku tematycznego przez prowadzącego dane zajęcia. Pozostałe informacje zawarte są w załączniku do regulaminu dydaktycznego.

Kolokwia: zaliczenie na ocenę na podstawie testów (testy pisemne: pytania otwarte i zamknięte jednokrotnego wyboru) – zaliczenie ≥ 60% (W1, W3- W11, U2, K1)

- Wejścówki, raporty z ćwiczeń- zaliczenie ≥ 60% (W1, W3- W11, U2, K1)

- Przedłużona obserwacja ( >60%); K1

- Egzamin teoretyczny ((0-100 punktów; ≥ 60%): (W1, W3- W11, U2, K1)

Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższej tabeli:

cena procent punktów

bardzo dobra 95 – 100%

dobra plus 88 – 94%

dobra 80 – 87%

dostateczna plus 71 – 79%

dostateczna 60 – 70%

niedostateczna 0 – 59%

Zakres tematów:

1. Regulacja siły skurczu mięśnia sercowego. Wpływ układu

autonomicznego na siłę skurczu.

2. Wpływ wysiłku fizycznego statycznego i dynamicznego na układ krążenia.

3. Proces filtracji kłębuszkowej i mechanizmy regulacji wewnątrznerkowej: równowaga kłębuszkowo-kanalikowa, autoregulacja miogenna, regulacja metaboliczna. metaboliczna, kanalikowo-kłębuszkowe sprzężenie zwrotne

4. Mechanizmy transportu kanalikowego. Mechanizmy działania diuretyków w kanaliku nerkowym.

5. Równowaga wodno-elektrolitowa.

6. Równowaga kwasowo-zasadowa.

2. 7. Regulacja wydzielania wewnętrznego. Znaczenie osi podwzgórze - przysadka w regulacji hormonalnej.

8.Molekularne podstawy działania hormonów.

9. Zaburzenia regulacji hormonalnej.

10. Przebieg i regulacja funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn.

11. Regulacja czynności układu pokarmowego.

12. Fizjologia wątroby, rola żółci.

13. Wpływ długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków oraz stosowania niezbilansowanej diety na organizm człowieka.

14. Ewolucyjne aspekty procesów fizjologicznych.

15. Biologiczny proces kształtowania orientacji seksualnej człowieka.

Metody dydaktyczne:

• wykład problemowy z prezentacją multimedialną

• wykład informacyjny (konwencjonalny)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Tafil-Klawe, Wieńczysława Adamczyk, Katarzyna Dmitruk, Piotr Złomańczuk, Blanka Dwojaczny, Małgorzata Gałązka 179/189 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)