Literatura: |
Boeker E., van Grondelle R., Fizyka środowiska, Wydawnictwo PWN
Dryński T., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, wyd. VII, PWN, Warszawa;
Halliday D.,Walker J., Resnick R., Podstawy fizyki , tom 1-5, PWN Warszawa;
Szydłowski H., Pracownia Fizyczna, PWN, Warszawa;
Szydłowski H., Teoria pomiarów PWN, Warszawa;
Terlecki J. (red.) Ćwiczenia laboratoryjne z biofizyki i fizyki, PZWL Warszawa;
Przestalski S. Fizyka z elementami biofizyki, AWAR, Wrocław;
Allen V.J. – „Protein localization by fluorescence microscopy. A practical approach.”, Oxford University Press, New York, 2000
„ISP Image Sequence Processing”, Soft Imaging System, Münster, Niemcy, 2003
Kurczyńska E.U., Borowska-Wykręt D. – „Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia.”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
„Pierwsze kroki analySIS”, Soft Imaging System, Münster, Niemcy, 2003
Rost F.W.D. – „Fluorescence microscopy”, Cambridge University Press, New York, Port Chester, Melbourne, Sydney, Vol. 1-2, 1992
„The mFIP module”, Soft Imaging System, Münster, Niemcy, 2003
Wegerhoff R., Weidlich O., Kässens M. – „Basics of Light Microscopy Imaging”, Git Verlag A Wiley Company, Darmstadt, Olympus, Hamburg, 2007
|
Efekty uczenia się: |
W1 - Opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w środowisku i w organizmach żywych K_W01
W2 - Charakteryzuje teoretyczne podstawy poznawanych fizycznych metod pomiarowych oraz zasady prowadzenia obserwacji i dokumentowania wyników badań – K_W02
U1 – Posługuje się podstawowymi technikami pomiarowymi do oceny cech fizycznych materii oraz wielkości i zjawisk fizycznych- K_U01
U2 – Dobiera odpowiednie metody pomiarowe wielkości fizycznych w zależności od sytuacji oraz dostępności sprzętu pomiarowego- K_U02
U3 – Krytycznie ocenia uzyskane wyniki, interpretuje je i na ich podstawie stara się wyciągać uzasadnione wnioski – K_U10, K_U13
U4 – Korzysta z komputera i dostępu do internetu w celu „konsultacji” uzyskanych wyników pomiarów- K_U09, K_U13
K1- Podchodzi krytycznie do danych pochodzących z internetu, ocenia wiarygodność źródła danych – K_K02
K2 – Rzetelnie wykonuje badania mając świadomość konsekwencji źle wykonanych ekspertyz – K_K03
K3 – Pracuje efektywnie jako członek zespołu wykonującego określone zadanie – K_K09
K4-Odpowiedzialnie posługuje się powierzonym sprzętem pomiarowym –K_K08
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na ocenę.
Oceniane jest wykonywanie zadań w czasie ćwiczeń, opracowywanie ich wyników w postaci raportów. Wiedza sprawdzana jest na podstawie sprawdzianów pisemnych - w formie testowej lub w postaci pytań otwartych.
Ocena końcowa wystawiana jest według skali:
2,7-3,49 – dostateczny;
3,50-3,83 – dostateczny plus;
3,84-4,16 – dobry;
4,17-4,50 – dobry plus;
4,51-5,0 – bardzo dobry.
|
Zakres tematów: |
Studenci dokonują pomiarów gęstości cieczy i ciał stałych, wyznaczają ciężar właściwy rzeczywisty i pozorny, określają porowatość ciał, wyznaczają lepkość cieczy i powietrza, napięcie powierzchniowe cieczy. Posługują się różnymi typami termometrów, określają ich przydatność w danych sytuacjach, poznają prawo Seebecka i Peltiera. Poznają obsługę kamery termowizyjnej. Zapoznają się z obsługą różnych typów oscyloskopów, mierników uniwersalnych, działaniem elementów elektronicznych, poznają zjawisko fotoelektryczne i możliwości jego wykorzystania. Poznają w praktyce zagrożenia ze strony prądu elektrycznego.
Przedmiotem nauczania są zmiany w budowie i funkcjonowaniu komórek zachodzące w różnych stanach chorobowych człowieka, analizowane na poziomie molekularnym i cytomorfologicznym. Analizowane są wyniki reakcji cytochemicznych wykrywania określonych typów molekuł, których poziom i/lub właściwości zmieniają się w tkankach różnych narządów w związku z procesami chorobowymi, z zastosowaniem mikroskopii polaryzacyjnej i fluorescencyjnej. Posługując się systemem mikroskopowym, studenci analizują różnice w obrazie włókien kolagenowych w świetle spolaryzowanym wynikające ze zmian ich grubości i stopnia upakowania. Z kolei z użyciem zmotoryzowanego mikroskopu fluorescencyjnego, studenci dokonują rejestracji, analizy i dokumentacji zmian fluorescencji preparatów w czasie rzeczywistym. Korzystają ze sprzętu mikroskopowego i oprogramowania komputerowego w zakresie koniecznym do wykonywania obrazów materiału tkankowego.
|