| Literatura: |
1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
2. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
3. Malepszy S. Biotechnologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011;
4. Lizabeth A Allison. Podstawy Biologii Molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011
5. Turner P, McLennan A, Bates A, White M. Krótkie wykłady z biologii molekularnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
6. Litwin J. A., M. Gajda. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011
7. Kurczyńska E., D. Borowska-Wykręt. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
8. Wróbel B., K. Zienkiewicz, D. J. Smoliński, J. Niedojadło,
M. Świdziński. Podstawy mikroskopii elektronowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005
|
| Efekty uczenia się: |
W1: Ma wiedzę w zakresie czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów w komórce – K_W01, K_W03, K_W14
W2: Opisuje zjawiska i procesy komórkowe na poziomie molekularnym związane z funkcjonalną modyfikacją białek i organizacją cytoszkieletu – K_W01, K_W03, K_W14
W3: Charakteryzuje techniki stosowane w biologii molekularnej i w biotechnologii ujawniające produkty ekspresji genów na poziomie komórkowym i subkomórkowym – K_W04, K_W05, K_W10, K_W14
U1: Wykorzystuje wybrane narzędzia i techniki bioobrazowania w celu ujawnienia produktów poszczególnych etapów ekspresji genu w komórce – K_U01, K_U06, K_U10,
U2: Analizuje i interpretuje obrazy mikroskopowe na poziomie ultrastrukturalnym – K_U01, K_U03, K_U11, K_U13, K_U14
U3: Ocenia wiarygodność wyników uzyskanych poznanymi technikami bioobrazowania – K_U04, K_U11, K_U13
K1: Ma świadomość postępu wiedzy w biowizualizacji komórkowej i możliwości wykorzystania jej w biologii molekularnej i w biotechnologii – K_K06, K_K08, K_K10
K2: Posiada umiejętność pracy w zespole oraz organizacji pracy zespołowej – K_K02,
K3: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, wykazuje szczególną dbałość o specjalistyczną aparaturę badawczą wykorzystywaną podczas realizacji zajęć laboratoryjnych – K_K09
|
| Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne: zaliczenie końcowe, obejmujące tematykę realizowanych zajęć, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do ćwiczeń i ich aktywność); istotnym warunkiem zaliczenia jest co najmniej 80% frekwencja, ocena końcowa wyliczana jest jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.
ćwiczenia laboratoryjne – zaliczenie na ocenę - K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W10, K_W14, K_U01, K_U03, K_U04, K_U06, K_U10, K_U11, K_U13,
aktywność – K_K06, K_K08, K_K09, K_K10
|
| Zakres tematów: |
Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania, zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. Student uczy się przygotowywać materiał roślinny do badań w mikroskopie świetlnym, wykorzystując technikę izolacji protoplastów z utrwalonego materiału. Przygotowane przez studenta preparaty umożliwiają zapoznanie się z technikami bioobrazowania stosowanymi na materiale utrwalonym, tj.: fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH), immunocytochemiczna lokalizacja białek z wykorzystaniem technik wzmacniania sygnału (TSA) oraz nanotechnologii (kropki kwantowe). Student poznaje również metody detekcji różnych antygenów ma poziomie ultrastrukturalnym. Wykorzystując mikromanipulację komórkową, student zapoznaje się również z technikami bioobrazowania w żywych komórkach (fluorescencyjna in vivo hybrydyzacja).
Dzięki tym metodom poznaje molekularne mechanizmy wybranych procesów, takich jak: biogeneza różnych typów RNA (mRNA, rRNA, snRNA, miRNA, siRNA), potranskrypcyjne modyfikacje związane z dojrzewaniem i wyciszaniem produktów ekspresji genów, dynamiki transportu białek w komórce i organizacji cytoszkieletu na poziomie komórkowym i subkomórkowym. Wizualizacja tych procesów w komórkach pozwala zrozumieć mechanizmy ich wieloetapowej regulacji. Student zdobywa umiejętność projektowania i wykonania doświadczeń z zastosowaniem poznanych technik biologii komórki oraz możliwości wykorzystania ich w biotechnologii.
|
| Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny - prezentacja multimedialna, dyskusja. Cześć praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń w 2-4 osobowych zespołach (zależnie od tematu ćwiczeń), nadzorowanych przez osobę prowadzącą zajęcia. Ze względu na bezpieczeństwo i higienę pracy (m.in. szkodliwe odczynniki chemiczne) oraz cenną aparaturę badawczą, konieczne jest prowadzenie zajęć w grupach 8-12 osobowych. Ponadto ograniczona ilość osób w grupach warunkuje możliwość pełnego korzystania przez studentów z laboratorium oraz specjalistycznego sprzętu.
|