Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Statystyczne metody badania opinii 1100-12-E12-1-StMBO
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 33
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa 2004 (2010).

2. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

U1. Student potrafi skonstruować kwestionariusz/ankietę (K_U06).

U2. Poprawnie interpretuje dane i informacje pozyskane z ankiet (K_U03).

U3. Dokonuje statystycznej oceny wyników ankiet (K_U06).

U4. Formułuje wnioski na temat aktualnych trendów rynkowych (K_U04).

K1. Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie analizy zjawisk rynkowych w kontekście badania opinii publicznej. Przeprowadza analizy i formułuje wnioski zgodnie z zasadami logiki (K_K01).

K2. Sumiennie i dokładnie wykonuje wyznaczone zadania. Postępuje etycznie (K_K02).

Metody i kryteria oceniania:

U1, U2, U3, U4 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć w laboratorium +, prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++

K1, K2 - prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++

Oceniane są: bieżąca aktywność studenta podczas zajęć w laboratorium, samodzielność i prawidłowość wykonywania wyznaczonych zadań oraz umiejętność interpretacji i prezentacji wyników.

Zakres tematów:

1. Prezentacje badań opinii publicznej. Dyskusja.

2. Pojęcie próby badawczej. Dobór prób przy wykorzystaniu różnych metod. Przykłady prób badawczych.

3. Ankieta jako metoda pomiaru badania opinii. Klasyfikacje wg różnych kryteriów.

4. Kwestionariusz. Struktura kwestionariusza. Rodzaje pytań i zasady ich układania. Przykłady kwestionariuszy ankietowych.

5. Skalowanie. Istota. Zasady. Rodzaje skal.

6. Wywiad jako metoda pomiaru opinii. Pojęcie. Rodzaje. Etapy organizowania wywiadu. Techniki i metody stosowane przy przeprowadzaniu wywiadu.

7. Błędy w badaniach opinii. Dyskusja nad źródłami i znaczeniem błędów. Ocena możliwości eliminacji/ograniczenia.

8. Statystyczna ocena wyników badań sondażowych. Ocena zgodności opinii i ich wiarygodności.

9. Uogólnianie wyników z próby badawczej na całą populację. Estymacja wybranych parametrów (Estymacja średniego poziomu zjawiska oraz średniego zróżnicowania. Estymacja wskaźnika struktury).

10. Uogólnianie wyników z próby badawczej na całą populację cd. Weryfikacja hipotez statystycznych (Testowanie hipotez w zakresie wartości średnich, wariancji, wskaźników struktury).

11. Zastosowanie testów nieparametrycznych w badaniach opinii.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia w laboratorium komputerowym. Przeprowadzanie analiz z wykorzystaniem: SPSS, Excela, R-CRAN, Gretla. Prezentacje otrzymanych wyników. Dyskusje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 16:20 - 17:50, sala 118
Mirosława Żurek 14/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania (Collegium Jana Pawła II)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)