Literatura: |
Podstawowa:
[1] Kolenda M., Taksonomia numeryczna. Klasyfikacja, porządkowanie i analiza obiektów wielocechowych, AE, Wrocław 2007.
[2] Panek T., Zwierzchowski J., Statystyczne metody wielowymiarowej analizy
porównawczej: Teoria i zastosowania, Oficjalne Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2014.
[3] Zeliaś A. (red.), Taksonomiczna analiza przestrzennego zróżnicowania poziomu życia w Polsce w ujęciu dynamicznym, AE, Kraków 2002.
Uzupełniająca:
[1] Grabiński T., Metody taksonometrii, AE, Kraków 1992.
[2] Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R-CRAN, CeDeWu Sp. Z o. o., Warszawa 2006, rozdziały 1 i 2.
[3] Kopczewska K. (red.), Przestrzenne metody ilościowe w R: Statystyka, ekonometria, uczenie maszynowe, analiza danych, CeDeWu Sp. Z o. o., Warszawa 2020, rozdział 1.
[4] Młodak A., Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006, rozdziały 2 i 4.
[5] Pociecha J., Podolec B., Sokołowski A., Zając K., Metody taksonomiczne w badaniach społeczno-ekonomicznych, PWN, Warszawa 1988.
|
Metody i kryteria oceniania: |
W1, W2, K1 - egzamin pisemny w formie testu (esej, test wyboru, przyporządkowanie itp.) +++
K1 – krótka wypowiedź (esej) w ramach testu +
Egzamin obejmuje głównie zagadnienia teoretyczne, których lista udostępniona jest studentom na początku semestru, a także nawiązujące do ćwiczeń (U3 ++). Przeprowadzony stacjonarnie, sprawdza opanowanie przez studentów prezentowanych w ramach regularnych (wg planu zajęć) spotkań wykładowych na MS Teams oraz sukcesywnie udostępnianych na Moodle treści przedmiotu (utrwalanych po części poprzez wyszukiwanie i udzielanie odpowiedzi na pytania formułowane przez prowadzącego do poszczególnych tematów/bloków tematów oraz poprzez rozwiązywanie zadań cząstkowych testów/quizów na Moodle – przewiduje się dwa quizy przygotowujące do testu końcowego).
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% z ogólnej liczby punktów na teście końcowym.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie. Geneza taksonomii. Znaczenie pojęcia taksonomia i pojęcia pokrewne. Obiekt i cecha w taksonomii. Macierze i „kostki” danych. Diagnostyczność cech i ich charakter.
2. Porządkowanie liniowe obiektów wielocechowych. Procedura porządkowania – etapy.
3. Metody porządkowania liniowego (wzorcowe, bezwzorcowe). Ustalanie realizacji zmiennej syntetycznej. Normalizacja zmiennej syntetycznej .
4.Taksonomiczny miernik rozwoju (TMR) – wartości poznawcze. Zmiany w czasie uzyskanych uporządkowań obiektów ekonomicznych. Ocena istotności. Możliwości interpretacyjne takich zmian.
5. Grupowanie obiektów w oparciu o wartości taksonomicznego miernika rozwoju – wartości poznawcze składu uzyskanych grup. Lokalizacja grup w przestrzeni geograficznej – mapy rozkładu przestrzennego TMR.
6. Przestrzenny taksonomiczny miernik rozwoju. Procedura obliczeń. Walory poznawcze.
7. Taksonomiczne metody grupowania (aglomeracyjne, podziałowe, optymalizacyjne, np. metoda k-średnich). Cele grupowania, przydatność. Wady i zalety różnych metod grupowania. Wybór odpowiedniej liczby skupień.
8. Interpretacja składu grup. Zmiany składu grup w czasie – wartości poznawcze analizy w tym zakresie. Skład grup w ujęciu przekrojowo-czasowym.
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami pokazu multimedialnego w ramach spotkań na MS Teams - Pokazy w Power Point, prezentacje komputerowe analiz z wykorzystaniem Excela oraz R-Cran.
Kurs na Moodle – zasady pracy w kursie:
Studentom-uczestnikom e-kursu zaleca się:
1) uczestnictwo w wykładach (w ramach ustalonych spotkań w zespole na platformie MS Teams – wg planu zajęć) [bierne (wysłuchiwanie wykładów i sporządzanie notatek)/czynne (udział w krótkich dyskusjach na końcu wykładu i ewentualnie w wyznaczonych przez prowadzącego przerwach między częściami wykładu);
2) systematyczne zapoznawanie się z materiałami wykładowymi zamieszczanymi na platformie Moodle, a także, częściowo, na platformie MS Teams;
3) bieżące (terminowe) wykonywanie zadań do poszczególnych tematów/bloków tematów, w tym przystępowanie do cząstkowych testów/quizów (samo)kontrolnych.
Komunikacja:
- narzędzia do komunikacji synchronicznej/asynchronicznej: MS Teams/Moodle, poczta umk;
- sposób kontaktowania się z prowadzącym w celu zadawania pytań i uzyskiwania odpowiedzi: poprzez MS Teams [konwersacja ustna/pisemna (na czacie) w ramach spotkań wykładowych i konsultacyjnych] oraz poprzez pocztę umk;
- konsultacje: spotkania indywidualne/zbiorowe na platformie MS Teams, w uzgodnionym ze studentem/studentami czasie; dodatkowo korespondencja e-mailowa (z wykorzystaniem poczty umk).
Metody pracy ze studentami: (1) metody służące prezentacji treści, (2) metody rozwijające refleksyjne myślenie, (3) metody wymiany poglądów i dyskusji.
|