Antropologia Kultury i Sztuki 1401-AKS-4L-DM
Wykład (WYK)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Literatura: |
Literatura zalecana (obowiązkowa) Eliade M., (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR Gadacz T. (2009). Historia filozofii XX wieku. Nurty tom 1, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 24-54 Judt T. (2011). Wprowadzenie. Świat, który utraciliśmy (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 11-35 Mencwel A. (red.) (2005). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Nowicka E., (2005). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 902-914, 935-941 Literatura uzupełniająca Bachtin M. Obrazy dołu materialno-cielesnego w powieści Rabelais’go (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17-22 Blumenberg H. (2017). Paradygmaty dla metaforologii, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, s. 27-59 Brach-Czaina J, (2018). Szczeliny istnienia. Warszawa: Dowody na Istnienie, s. 151-187 Brague R. (2012). Europa, droga rzymska, Warszawa: Teologia Polityczna Benoit-Dusausoy A., Fontanie G. (red.) (2009). Literatura Europy. Historia literatury europejskiej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria Campbell J. (2007). Potęga mitu. Kraków: Znak Croce B. (1998). Historia Europa w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna Ferry L., Capelier C. (2018). Filozofia najpiękniejsza historia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 359-368 Foucault M. (2000). Historia seksualności. Warszawa: Czytelnik Guriewicz A. (2005). „Cóż to jest… czas?” (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 111-124 Heschel A. J. (2009). Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka. Kraków: Wydawnictwo Esprit Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej Judt T. (2011). Artur Koestler, wzorcowy intelektualista (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 39-58 Judt T. (2011). Elementarne prawdy Primo Leviego (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 59-81 Lear J. (2013). Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego, Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Loventhal D. Przeszłość to obcy kraj (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 142-151 Nora P. (2010). Czas pamięci (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 134-141 Otto R. (1968). Świętość. Warszawa: Książka i Wiedza Pollack M. (2014). Skażone krajobrazy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato, s. 245-251 Szpakowska M. (red.) (2008). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Walicki A. (2009). Ideologia narodowa Tadeusza Kościuszki (w:) A. Walicki, Kultura i myśl polska. Prace wybrane t.1, Naród, nacjonalizm, patriotyzm, s. 139-181 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – wiedza • K_W03: Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego, socjologicznego, artystycznego oraz antropologicznego dla występowania szeroko rozumianej kultury (w tym sztuk plastycznych) i jej różnorodnych zjawisk na przestrzeni dziejów. Ta wiedza jest powiązana z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz pozwala na samodzielne rozpoznanie antropologicznego wymiaru kultury w określonych tekstach kultury, sztuki i życia społecznego. • K_W04: Posiada rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie filozofii, psychologii a także antropologii kultury, historii, historii sztuki oraz społecznego i artystycznego rozwoju człowieka. Stanowi to podstawę do analizy głównych nurtów kultury dawnej i współczesnej pod kątem ich antropologicznego charakteru. • K_W05: Ma pogłębioną wiedzę o naukach humanistycznych i społecznych, zwłaszcza w zakresie antropologii kultury oraz filozofii, psychologii i pedagogiki. Efekty kształcenia – umiejętności • K_U09: Posiada pogłębione umiejętności badawcze i potrafi sformułować wnioski wskazujące kierunki dalszych badań. • K_U10: Potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy związane z szeroko rozumianą antropologią kultury. Efekty kształcenia – kompetencje społeczne • K_K01: Jest wrażliwy na antropologiczny kontekst występowania szeroko rozumianej kultury (w tym sztuki) – odmienny w poszczególnych epokach historycznych i świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. • K_K03: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy z różnych dziedzin, tak aby tworzyła nowe obszary inspiracji dla badań i wiedzy. Potrafi zastosować tak zintegrowaną wiedzę do aktywności w przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej. • K_K06: Wiedza na temat antropologii kultury, a więc na temat różnych przejawów zachowań antropologicznych (wizji i przejawów człowieczeństwa) w kulturze, buduje kompetencje do tego, że jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, wykazuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa regionu, kraju, Europy. • K_K08: Posiada poparta doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiająca się w szczególności przez integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia zaliczenie semestru (roku) polega na realizacji zadania w postaci pracy pisemnej na zadany temat na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach oraz ocena ze wspomnianej pracy. dopuszcza się formy zaliczenia on-line - w przypadku systemu pracy online podstawą do zaliczenia przedmiotu jest opracowanie wypowiedzi pisemnej na zadany temat |
Zakres tematów: |
Tematy realizowane w ramach wykładów: • Antropologiczny wymiar kultury i sztuki (pojęcie kultury, świat kultury – świat człowieka, kultura symboliczna, autoteliczny i praktyczny charakter kultury i sztuki) • Kultura, sztuka i sacrum (kultura przednowoczesna; sakralna waloryzacja świata, ład kosmiczny, podmiot w orbicie sacrum, czas sakralny, przestrzeń sakralna, przestrzeń mityczna, sztuka w orbicie sacrum, średniowieczna kultura karnawału) • Kultura, sztuka i dyskurs racjonalny (kultura nowoczesna; racjonalna waloryzacja świata, podmiot w orbicie oddziaływania racjonalnego Rozumu, idea modernizacji, postępu i „twórczego niszczenia”, władza i ład nowoczesnego państwa, kultura wobec idei „konieczności historycznej”, „mity” kultury nowoczesnej) • Kultura, sztuka i „płynna nowoczesność” (kultura ponowoczesna; konsumpcja jako główna narracja kultury współczesnej, kultura „Instant”, zanik hierarchicznego porządku kultury, podmiot w rzeczywistości „bez mapy i przewodnika”, kultura i kontekst globalizacji; „Inny” jako wyzwanie etyczne i kulturowe, kultura masowa, kultura popularna, sztuka popularna). |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji. Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 14:30 - 16:00,
(sala nieznana)
|
Marcin Jaworski | 32/80 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.