Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychiatria 1600-Lek6PSCHP-J
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r.

Literatura uzupełniająca:

1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,

2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).

3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.

4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL,

Warszawa 2017

Efekty uczenia się:

Ćwiczenia:

W1: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04)

W2: prezentuje podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych (E K_W15)

W3: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16)

W4: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym:

a) schizofrenii,

b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych,

c) zaburzeniach odżywiania,

d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych (E K_W17)

W5: potrafi zgodnie z zasadami diagnostyki przeprowadzić właściwe postępowanie w stanach nagłych w psychiatrii, po próbach samobójczych (E K_W18)

W6: charakteryzuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości i umie właściwie je leczyć (E K_W19)

W7: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia (E K_W20)

W8: prezentuje wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych (E K_W21)

W9: potrafi zastosować w praktyce lekarskiej przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22)

U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05)

U2; poddaje ocenie stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta (E K_U07)

U3: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13)

U4: planuje postępowanie diagnostyczne (badania laboratoryjne, neuroobrazowanie), terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych (E K_U16)

U5: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17)

U6: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18)

U7: rozpoznaje objawy lekozależności (E K_U19)

U8: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19)

U9: decyduje o rodzaju leczenia pacjenta (leczenie domowe i szpitalne) (E K_U20)

K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03)

K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)

K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05).

K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08).

K5: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09).

Metody i kryteria oceniania:

W pierwszym dniu zajęć z psychiatrii merytoryczne przygotowanie studentów jest sprawdzane w formie PISEMNEJ WEJŚCIÓWKI obejmującej psychopatologię ogólną, zaburzenia afektywne, schizofrenię, uzależnienia od substancji psychoaktywnych i alkoholu oraz zaburzenia lękowe. Wejściówka: 20 pytań testowych- każde z nich zawiera 5 możliwych odpowiedzi- z 1 westraktorem i 4 dystraktorami (bez punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź).

Kryteria oceniania: (0-20 pkt; ≥60%, czyli 12 pkt- zaliczona wejściówka). W przypadku niezaliczenia wejściówki student nie jest dopuszczony do udziału w ćwiczeniach do czasu uzyskania pozytywnego zaliczenia (dopuszcza się możliwość jednorazowego poprawiania wejściówki). Nie zaliczenie wejściówki uniemożliwia udział studenta w bloku zajęciowym i skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu.

Ćwiczenia:

Sprawdzian praktyczny - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): W1-W9; U1-U9

Przedłużona obserwacja (>60%): K1- K5

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywną ocenę ze sprawdzianu praktycznego.

Zakres tematów:

Tematy ćwiczeń:

1. Zasady pracy z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi: badanie stanu psychicznego- rozpoznanie wstępne. Badania laboratoryjne i neuroobrazowe. Dokumentacja medyczna w Klinice Psychiatrii (historia psychiatryczna, skierowanie na leczenie psychiatryczne, dokumentacja z zastosowania przymusu bezpośredniego).

2. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia pacjentów z:

a. zaburzeniami psychotycznymi

b. zaburzeniami afektywnymi

3. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia pacjentów z:

a. zaburzeniami lękowymi

b. zaburzeniami odżywiania

4. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia pacjentów z:

a. zaburzeniami psychicznymi wieku rozwojowego

b. zaburzeniami psychicznymi wieku podeszłego

5. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia pacjentów z:

a. zaburzeniami związanymi z alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi

b. zaburzeniami funkcji seksualnych

6. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia w stanach naglących związanych z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak:

a. zachowania samobójcze

b. zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające

c. ostre zaburzenia psychotyczne

d. zespół paniki lękowej

e. naglące powikłania psychofarmakoterapii

7. Rozpoznawanie, wybór postepowania i leczenia zaburzeń psychicznych u pacjentów z chorobami somatycznymi.

8. Psychoterapie w medycynie.

9. Psychologiczne i socjologiczne wsparcie pacjentów psychiatrycznych i ich rodzin.

10. Aspekty prawne i etyczne w psychiatrii: świadoma zgoda, przyjęcie do szpitala bez zgody pacjenta, przymus bezpośredni, psychiatria sądowa.

11. Zasady współpracy i porozumienia z lekarzami innych specjalności.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

• ćwiczenia kliniczne

• analiza przypadków

• metody eksponujące: film

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Wiktor Dróżdż, Michał Danek 5/6 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Wiktor Dróżdż, Wojciech Kosmowski, Michał Danek 4/6 szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Przemysław Grudzka 4/6 szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Przemysław Grudzka 4/6 szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Izabela Radajewska, Joanna Kula 2/6 szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Michał Danek 2/6 szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Szota, Michał Danek 3/6 szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Szota 4/6 szczegóły
9 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Szota, Mikołaj Rak 2/6 szczegóły
10 (brak danych), (sala nieznana)
Mikołaj Rak, Izabela Radajewska, Michał Danek 3/6 szczegóły
11 (brak danych), (sala nieznana)
Izabela Radajewska, Mikołaj Rak 4/6 szczegóły
12 (brak danych), (sala nieznana)
Izabela Radajewska, Anna Szota 3/6 szczegóły
13 (brak danych), (sala nieznana)
Oskar Okuniewski 5/6 szczegóły
14 (brak danych), (sala nieznana)
Dominika Fladrowska, Anna Walczak, Paweł Zych 4/6 szczegóły
15 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Lewandowska, Dominika Fladrowska 3/6 szczegóły
16 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Lewandowska 4/6 szczegóły
17 (brak danych), (sala nieznana)
Michał Danek, Joanna Kula, Jakub Olcha, Lech Giziński 4/6 szczegóły
18 (brak danych), (sala nieznana)
Wiktor Dróżdż, Lech Giziński, Michał Danek, Wojciech Kosmowski, Mikołaj Rak, Katarzyna Ebertowska 1/6 szczegóły
19 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Kula, Adrianna Maliszewska-Olcha 1/6 szczegóły
20 (brak danych), (sala nieznana)
Adrianna Maliszewska-Olcha 5/6 szczegóły
21 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Kapała-Głusek, Jakub Olcha 3/6 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)