Literatura: |
Literatura podstawowa:
I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).
S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.
D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.
D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność, pod red. H.Sęk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1984.
A.Nikodemska- Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.
Statystyczny drogowskaz, red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa 2007.
Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).
|
Efekty uczenia się: |
W1: Zna główne rodzaje źródeł informacji w badaniach realizowanych w obszarze biznesu i psychologii biznesu (K_W08)
W2: Zna główne rodzaje badań realizowanych w obszarze biznesu i psychologii biznesu (K_W08)
W3: Zna podstawowe techniki losowego i nielosowego doboru próby, metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych oraz odpowiadające im instrumenty pomiarowe (K_W08)
W4: Zna podstawowe różnice pomiędzy kwestionariuszem ankietowym, kwestionariuszem wywiad i scenariuszem wywiadu (K_W08)
W5: Zna podstawowe czynności podejmowane przez badacza w fazie przygotowania badania oraz w fazie jego realizacji (K_W08)
U1: Potrafi zidentyfikować źródła informacji możliwe do wykorzystania przy rozwiązaniu danego problemu decyzyjnego / do rozpoznania danego problemu badawczego (K_U01, K_U02)
U2: Potrafi wskazać rodzaje badań, metody zbierania danych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe oraz techniki doboru próby właściwe dla rozwiązania danego problemu decyzyjnego / właściwe dla realizacji konkretnego celu badawczego (K_U01, K_U02)
U3: Potrafi ocenić kwestionariusz wywiadu, kwestionariusz ankietowy, scenariusz wywiadu z punktu widzenia poprawności jego budowy i adekwatności do przyjętych założeń badawczych (K_U01, K_U02)
K1: Jest gotów do projektowania i realizacji przedsięwzięć badawczych w obszarze biznesu i psychologii, zakładających wykorzystanie podstawowych metod zbierania danych (K_K02)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi metodami oceniania są: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć + aktywność studenta na zajęciach
Oceny za zadania wyrażane są w procentach. Zadania uznaje się za zaliczone, jeśli student uzyska z nich średnią na poziomie przynajmniej 60%. W przypadku średniej poniżej 60%, student zobowiązany jest do indywidualnego poprawienia zadania/zadań, z którego/których uzyskał najniższy wynik. Zadania cechują się rożnym poziomem trudności. Sprawdzają stopień nabycia przez studentów wiedzy i umiejętności umożliwiających im m.in.: rozróżnienie poszczególnych rodzajów badań i źródeł informacji; zaproponowanie właściwego rodzaju badań, właściwej metody zbierania danych i właściwego instrumentu pomiarowego dla rozwiązania danego problemu decyzyjnego / dla realizacji danego celu badawczego.
Wstępna ocena z ćwiczeń ustalana jest w oparciu o średnią ocen uzyskanych ze wszystkich zadań praktycznych wykonywanych (indywidualnie lub grupowo) w trakcie zajęć (próg zaliczenia wynosi 60%).
Tak obliczona ocena jest powiększana o punkty uzyskane przez studenta za aktywność w trakcie zajęć (lub pomniejszana za brak przygotowania do zajęć). Oceny te oparte są na obserwacji realizowanej przez prowadzącego w trakcie całego cyklu zajęć. Każda aktywność adekwatna do tematu zajęć to 1% dodany do średniej ocen z zadań praktycznych (analogicznie, każdorazowy odnotowany brak przygotowania do zajęć to 1% odjęty od rozważanej wyżej średniej ocen).
Przy ustalaniu oceny ostatecznej z ćwiczeń stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:
Poniżej 60% - ndst
Od 60% do 69,9% - dst
Od 70% do 79,9% - dst plus
Od 80% do 84,9% - db
Od 85% do 94,9% - db plus
Od 95% - bdb
W1: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
W2: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
W3: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
W4: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
W5: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
U1: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
U2: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
U3: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
K1: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
|
Zakres tematów: |
Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie.
W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści:
1. Rozróżnianie źródeł informacji (zadanie praktyczne) (U1)
2. Rozróżnianie rodzajów badań oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadanie praktyczne) (U2, K1)
3. Rozróżnianie podstawowych technik losowego i nielosowego doboru próby oraz ich wykorzystanie do rozwiązania danych problemów/ realizacji danych celów badawczych (zadania praktyczne) (U2, K1)
4. Rozróżnianie podstawowych metod zbierania danych i odpowiadających im instrumentów pomiarowych oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów / realizacji konkretnych celów badawczych (zadania praktyczne) (zadania praktyczne) (U2, K1)
5. Rozróżnianie głównych instrumentów pomiarowych stosowanych w badaniach sondażowych, prawidłowe ich przygotowanie i wykorzystanie w badaniach (zadanie praktyczne) (U3, K1)
|
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia: opis, pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku, dyskusja, klasyczna metoda problemowa
Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point, instrumentów pomiarowych zastosowanych w rzeczywistych procesach badawczych oraz plików stworzonych w programach Word, Excel, IBM SPSS Statistics, MAXQDA lub pokrewnych. W trakcie zajęć wykorzystuje się szereg metod aktywizujących, których zadaniem jest motywowanie studentów do działania, twórczego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów, a także przejmowania roli współtwórcy realizowanej pracy dydaktycznej. Studenci samodzielnie lub grupowo wykonują określone czynności związane z realizacją zaproponowanych zadań.
|