Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Beauchamp T.L., Chldress J. F., Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996.
2. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa, 1977.
3. Szewczyk K., Dobro, zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Biesaga T.: Systemy bioetyki, Znak, Kraków 2003
2. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
3. Szewczyk K., Etyka i deontologia lekarska, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 1994.
|
Efekty uczenia się: |
W1: Opisuje etyczne i filozoficzne uwarunkowania wykonywanego zawodu (K_W03)
U1: Wykazuje umiejętność interpretacji i rozstrzygania kontrowersyjnych zjawisk związanych z praktyką medyczną w kontekście filozoficznym i etycznym (K_U06)
K1: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K01)
K2: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań (K_K04)
K3: Przestrzega zasad kultury (K_K03)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie bez oceny-
Obowiązkowa obecność na wykładach
Recenzja filmu dokumentalnego-Kryterium: zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej oceny i wniosków- 10 punktów, zaliczenie>60%
Analiza własna wybranego kazusu- argumenty, logika wypowiedzi, forma wypowiedzi- 10 punktów, zaliczenie>60%
Test jednokrotnego wyboru: 20p. zaliczenie>60%
|
Zakres tematów: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) oraz wybrane systemy etyczne ujęte historycznie i współcześnie (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna)
2. Analiza dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej optyka i optometrysty (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne itp.) oraz etyczne podstawy komunikacji z pacjentem/klientem
3. Problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji życia
4. Aktualne problemy bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, wybrane problemy medycznego wspomagania jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.)
5. Budowa i treść Kodeksu etyki i postępowania zawodowego optometrysty
|
Metody dydaktyczne: |
Na Etyce z deontologią student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z różnic między etyką medyczną a etyką biznesu. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.).
|