Literatura: |
Literatura podstawowa
1. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
2. H. Giertig, J. Przysławski, Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa
3. E.Kolarzyk, Antyodżywcze i antyzdrowotne aspekty żywienia człowieka, Uniwersytet Jagielloński, 2016
4. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004
5. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005
6. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000
Literatura uzupełniająca:
1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
|
Efekty uczenia się: |
W1: Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu bromatologii, jej rozwoju i znaczenie dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych K_W02,
W2: Student zna zasady prawidłowego planowania eksperymentu i weryfikacji wiarygodności jego wyników. K_W09,
W3: Student zna i rozumie podstawy teoretyczne różnych metod analitycznych i ich wykorzystanie w interpretacji wyników pomiarowych K_W12
W4: Student zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną pracę na stanowisku badawczym lub pomiarowym K_W14
U1: Student potrafi korzystać z pogłębionej wiedzy z różnych działów chemii oraz twórczo wykorzystać ją w zakresie bromatologii K_U01,
U2: Student posiada umiejętność pracy z normami polskimi oraz międzynarodowymi w celu wykonania oznaczania wybranych właściwości fizycznych i chemicznych substancji chemicznych K_U05,
U3: Student umie samodzielnie zaprojektować i przeprowadzić eksperyment oraz krytycznie przeanalizować wyniki; potrafi zastosować przykładowy pakiet programów do statystycznej analizy
eksperymentu K_U11
U4: Student umie posługiwać się wybraną grupą metod analitycznych; potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki analiz i przedyskutować błędy pomiarowe K_U14
K1: Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się przez całe życie; potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej, K_K01,
K2: Student potrafi współdziałać w zespole (przyjmując w nim różne role) i kreatywnie rozwiązywać problemy dotyczące analizy składników żywności, K_K02,
K3: Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu określonego przez siebie lub innych problemu chemicznego K_K05
K4: Student ma świadomość profesjonalizmu, doceniania uczciwości intelektualnej i przestrzegania etyki zawodowej, zarówno w działaniach własnych, jak i innych osób K_K06
|
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratorium: zaliczenie na podstawie punktacji uzyskanej ze sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń.
Na ocenę dostateczną (60-65%)
Student zna podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni.
K_W02; K_W09; K_W12,
Na ocenę dostateczny plus (65-70%)
Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz zna zasady opisu analizy chemicznej i mikrobiologicznej przeprowadzonej w pracowni. Potrafi zaproponować metodę do konkretnej analizy. K_W02; K_W09; K_W12, K_U01: K_U05
Na ocenę dobrą (70-80%)
Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy chemicznej i mikrobiologicznej. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. K_W02; K_W09; K_W12, ; K_U01; K_U05; K_U11
Na ocenę dobry plus (80-90%)
Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. K_W02; K_W09; K_W12, ; K_U01; K_U05; K_U11; K_U14
Na ocenę bardzo dobry (> 90%)
Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny laboratorium zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc i potrafi je zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. K_W02; K_W09; K_W12, ; K_U01; K_U05; K_U11; K_U14
K_K01; K_K02; K_K05; K_K06;
|
Zakres tematów: |
Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmują następujące ćwiczenia:
1. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforanów w przetworach mięsnych.
2. Ocena wybranych parametrów jakościowych w kiszonych sokach warzywnych.
3. Oznaczanie aktywności przeciwutleniającej wybranych produktów żywnościowych metodą FRAP.
4. Oznaczanie kwasu cytrynowego w wodach smakowych metodą izotachoforezy kapilarnej
5. Fluorymetryczne oznaczanie chininy w napojach typu tonik
6. Chromatograficzne oznaczanie kofeiny w napojach energetycznych i kawie
7. Polarymetryczne analiza czystości cukrów
8. Oznaczanie zawartości białka w piwach
9. Oznaczanie zawartości katechin w herbatach metodą wanilinową
|