Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.
Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)
2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W5)
3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)
4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3).
5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W4, W5)
6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6)
7. Podstawowe elementy marketingu- mix (produkt i jego marka; cena i metody jej wyznaczania; dystrybucja i jej rodzaje; promocja – rodzaje działań promocyjnych, zalety i wady ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami (W7)
Wykład konwersatoryjny prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Wypowiedzi wykładowcy przeplatane są wypowiedziami słuchaczy na temat ich doświadczeń i opinii w zakresie omawianych kwestii.
|