Antropomotoryka 2800-ANTTIR-3-S1
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość: | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Osiński W. Antropomotoryka. AWF. Poznań. 2018. 2. Wilczewski A., Chaliburda I., Saczuk J. Antropomotoryka - przewodnik do ćwiczeń. PZWL. Warszawa. 2011. 3. Raczek J. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie. PZWL. Warszawa. 2010. 4. Fugiel J. i wsp. Motoryczność człowieka. Podstawowe zagadnienia z antropomotoryki. MedPharm Polska. Wrocław. 2017. 5. Sozański H. Podstawy teorii treningu sportowego. COS. Warszawa. 1999. Literatura uzupełniająca 1. Antropologia i antropomotoryka. Wybór zagadnień. Red. Sokołowski, Marek . : Silva Rerum, 2020, 210 s. ISBN 978-83-66353-49-7. 2. Drabik J. Sprawność fizyczna i jej testowanie u młodzieży szkolnej. AWF. Gdańsk. 1992. 3. Drozdowski Z. Antropologia a kultura fizyczna. AWF. Poznań. 1996. Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. WSiP. Warszawa. 1999. 4. Kowalik S. (red.). Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Gdańsk. 2009. 5. Nowotny J. i wsp. Kształcenie umiejętności ruchowych. ŚAM. 2002. 6. Kształtowanie siły mięśniowej w stanach patologicznych. Tarnów. 2000. 7, Perkowski K. Metodyczne podstawy treningu sportowego. COS. Warszawa. 1998. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie: wiedzy: K_W01 - ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych oraz terminologii turystyki i sportu, interdyscyplinarnego charakteru zjawiska turystyki, miejsca i znaczenia turystyki i sportu w systemie nauk i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk przyrodniczych, społecznych oraz obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej K_W05 - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, ekologiczne, fizycznogeograficzne i społeczno-ekonomiczne, kształtujące i organizujące przestrzeń turystyczną (w tym walory przyrodnicze i antropogeniczne) K_W06 - posiada wiedzę z zakresu ochrony przyrody i zasady zrównoważonego rozwoju i zachowania bioróżnorodności K_W07 - posiada wiedzę na temat historii, kultury, architektury, sztuki, dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, krajoznawstwa oraz ich znaczenia dla turystyki i aktywnego wypoczynku K_W08 - w zaawansowanym stopniu wie jak wykorzystywać potencjał, walory przyrodnicze i antropogeniczne na potrzeby tworzenia przedsięwzięć związanych z zagospodarowaniem turystycznym i rekreacyjnym przestrzeni geograficznej K_W09 - ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń W zakresie: umiejętności: K_U01 - potrafi wykorzystywać różne źródła informacji dotyczące branży turystycznej i sportowo-rekreacyjnej, w tym literaturę przedmiotu K_U08 - posiada specjalistyczne umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej (rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych i estetycznych) uwzględniając elementy środowiska przyrodniczego, uwarunkowania zdrowotne, poznawcze, dydaktyczne oraz wychowawcze W zakresie: kompetencji społecznych: K_K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrzebę ustawicznego uzupełniania wiedzy i uczestnictwa w różnych formach doskonalenia z zakresu turystyki, rekreacji i sportu K_K08 - stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy własnej i innych wykazując odpowiedzialność zwłaszcza w stanach zagrożenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza K_W01, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09 - Sprawdziany ustne. Umiejętności K_U01, K_U08 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań ustnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Kompetencje społeczne K_K01, K_K08 – praktyczna realizacja testów sprawnościowych, obserwacja rozwoju naukowego studenta, obserwacja umiejętności ruchowych studenta i interpretacji wyników testów sprawności fizycznej. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną lub testu w Moodle. Co odpowiada Ćwiczenia Zaliczenie ustne z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 70-75% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 80-85% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia: I. MOTORYCZNOŚĆ LUDZKA JAKO PRZEDMIOT TEORETYCZNEGO POZNANIA 1. Pierwsze refleksje i rozwój badań nad motorycznością człowieka 2. Kierunki badań nad motorycznością ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwań prowadzonych na potrzeby wychowania fizycznego 3. Różne orientacje i subdyscypliny podejmujące problematykę sprawności fizycznej i motoryczności. Szczególne problemy antropomotoryki II. SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA I MOTORYCZNOŚĆ CZŁOWIEKA: PODSTAWOWE POJĘCIA I ICH ASPEKTY 1. Sprawność fizyczna i jej znaczenie dla przejawów motoryczności człowieka 2. Koncepcja „health - related fitness" jako teoretyczna podstawa kształcenia sprawności fizycznej 3. Motoryczność człowieka - różne koncepcje pojęciowe i klasyfikacyjne III. ROZWÓJ MOTORYCZNY CZŁOWIEKA W PROCESIE ONTOGENEZY 1. Rozwój motoryczny w okresie noworodkowym i niemowlęcym 2. Rozwój motoryczny w okresie poniemowlęcym i przedszkolnym 3. Rozwój motoryczny w okresie młodszym szkolnym 4. Rozwój motoryczny w okresie pokwitania i młodzieńczym 5. Motoryczność wieku dorosłego i dojrzałego 6. Motoryczność a zjawisko starzenia się i okres starości IV. GENETYCZNE UWARUNKOWANIA PREDYSPOZYCJI I ZDOLNOŚCI MOTORYCZNYCH ORAZ PROBLEM WYTRENOWALNOŚCI 1. Współczesne kierunki poszukiwań oraz podstawy dziedziczenia wielogenowego 2. Ogólny przegląd metod badań 3. Wyniki badań nad genetycznymi uwarunkowaniami predyspozycji i osiągnięć motorycznych 4. Badania nad identyfikacją markerów genetycznych 5. Problem wytrenowalności oraz związek z genotypem V. ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ 1. Pojęcie środowiska i rodzaje czynników 2. Typy zmian przystosowawczych, ekosensytywność a okresy sensytywne 3. Czynniki i metody pomiaru zróżnicowania środowiska społeczno-ekonomicznego oraz kulturowego 4. Wyniki badań nad społecznymi uwarunkowaniami sprawności fizycznej i motoryczności człowieka 5. Oddziaływanie najbliższego otoczenia i form organizacyjnych na aktywność fizyczną VI. MORFOLOGICZNE UWARUNKOWANIA MOTORYCZNOŚCI CZŁOWIEKA 1. Kinantropometria jako specyficzna dziedzina nauki. Teoretyczne podstawy badań 2. Wielkość ciała osobnika a jego możliwości motoryczne - ogólne prawidłowości 3. Kierunki poszukiwań morfologicznych uwarunkowań sprawności motorycznej 4. Liniowość i nieliniowość powiązań parametrów morfologicznych i motorycznych 5. Znaczenie poziomu otłuszczenia ciała dla sprawności motorycznej 6. Dojrzewanie i rośniecie a zmiany w motoryce VII. TEORETYCZNE PRZESŁANKI PROCESU UCZENIA SIĘ I NAUCZANIA CZYNNOŚCI RUCHOWYCH 1. Społeczne potrzeby uczenia się czynności ruchowych 2. Pojęcie uczenia się motorycznego 3. Etapy uczenia się oraz uczenie się nawykowe i uczenie się rozwiązywania problemu 4. Tworzenie współczesnych teorii i modeli uczenia się motorycznego 5. Determinanty przebiegu i efektów oraz gotowości do uczenia się motorycznego 6. Nauczanie motoryczne w świetle potrzeb praktyki dydaktycznej VIII. POMIAR W BADANIACH NAD SPRAWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ I MOTORYCZNOŚCIĄ CZŁOWIEKA 1. Potrzeba definiowania badanego obiektu. Metody jakościowe a ilościowe 2. Określenie, właściwości i potrzeba pomiaru 3. Typy skal pomiarowych 4. Kryteria poprawności testów w badaniach nad sprawnością fizyczną i motorycznością 5. Klasyfikacje i uwagi krytyczne o metodzie testowej IX. PRZYKŁADOWE METODY OCENY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ (MOTORYCZNEJ) X. PODSTAWOWE PRZESŁANKI KONSTRUKCJI I REALIZACJI PROGRAMU AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ 1. Różnorodność potrzeb i ograniczenia w stanowieniu celów kształtowania sprawności fizycznej 2. Anaerobowy i aerobowy system dostarczania energii jako podstawa klasyfikacji typów wysiłku fizycznego 3. Metody oddziaływania wysiłkiem fizycznym 4. Zasady w realizacji programu treningu 5. Główne elementy w konstrukcji programu treningu 6. Struktura jednostki treningowej 7. Prowadzenie programu aktywności fizycznej XI. ZDOLNOŚCI SIŁOWE I ZNACZENIE TRENINGU Z OPOREM (SIŁOWEGO) 1. Potrzeby treningu siłowego, zagadnienie definicji i pomiaru 2. Zmienność w ontogenezie oraz znaczenie treningu w zależności od wieku i płci 3. Zagadnienie adaptacji, efekty i ograniczenia w treningu siłowym 4. Wielkość obciążenia w treningu siłowym 5. Typy, reguły i różne cele treningu siłowego 6. Specjalne środki ostrożności XII. ZDOLNOŚCI SZYBKOŚCIOWE (ANAEROBOWE) I ICH KSZTAŁCENIE 1. Anaerobowe (beztlenowe) źródła energii oraz pojęcie zdolności szybkościowych 2. Elementarne formy przejawiania się szybkości oraz fazy zwiększania i stabilizacji prędkości 3. Zmienność zdolności szybkościowych (anaerobowych) w ontogenezie i ich uwarunkowania 4. Warunki skutecznego kształcenia zdolności szybkościowych (anaerobowych) 5. Kontrola poziomu szybkości i charakterystyk anaerobowych XIII. ZDOLNOŚCI WYTRZYMAŁOŚCIOWE (AEROBOWE) I TRENING ZDROWOTNY 1. Znaczenie oraz pojęcie wydolności tlenowej i zdolności wytrzymałościowych 2. Specyfika przemian i klasyfikacje wysiłków wytrzymałościowych 3. Ocena zdolności wytrzymałościowych 4. Ontogenetyczna zmienność wydolności tlenowej i zdolności wytrzymałościowych 5. Wskazania do rozwoju wytrzymałości i treningu zdrowotnego XIV. GIBKOŚĆ CIAŁA - JEJ UWARUNKOWANIA, POMIAR, TRENING ORAZ ZNACZENIE 1. Gibkość ciała i jej uwarunkowania 2. Pomiar gibkości ciała 3. Trening gibkości ciała 4. Znaczenie gibkości w sporcie i codziennej aktywności życiowej oraz w przeciwdziałaniu bólom kręgosłupa XV. ZDOLNOŚCI KOORDYNACYJNE I ICH ZNACZENIE 1. Pojęcie zdolności koordynacyjnych i ich kryteria oceny 2. Neurofunkcjonalne uwarunkowania zdolności koordynacyjnych 3. Zagadnienia struktury zdolności koordynacyjnych 4. Zmienność koordynacyjnych zdolności motorycznych w ontogenezie 5. Warunki i sposoby skutecznego kształcenia koordynacyjnych zdolności moto rycznych 6. Diagnostyka koordynacyjnych zdolności motorycznych XVI. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W OPTYMALIZACJI MASY I SKŁADU CIAŁA 1. Pojęcie i ocena zjawiska nadwagi i otyłości 2. Typy otyłości oraz przyczyny występowania nadwagi i otyłości 3. Zasady i praktyka postępowania w dążeniu do redukcji masy ciała 4. Program ukierunkowany na przyrost masy ciała 5. Program ukierunkowany na poprawę składu ciała XVII. SYMETRIA I ASYMETRIA A MOTORYCZNOŚĆ CZŁOWIEKA 1. Różne rodzaje asymetrii 2. Zagadnienie lateralizacji i ręczności 3. Zagadnienie uwarunkowań leworęczności i problem przeuczania 4. Ontogenetyczna zmienność lateralizacji 5. Metody badania lateralizacji 6. Symetria, asymetria i leworęczność w sporcie oraz problemy treningu symetryzacji ruchów XVIII. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A STARZENIE SIĘ OSOBNIKA I POPULACJI 1. Wzrost znaczenia problematyki ludzi starych 2. Poziom sprawności i aktywności fizycznej w populacji ludzi starszych 3. Test sprawności fizycznej dla osób starszych (The Fullerton Functional Fitness Test) 4. Programy interwencyjne wspomagające funkcje organizmu i aktywność społeczną 5. Ryzyko osteoporozy i możliwości ograniczenia jej skutków 6. Problemy obniżonej równowagi i upadków u osób starszych XIX. OCENA POZIOMU AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ 1. Definicja aktywności fizycznej i ogólne klasyfikacje metod jej oceny 2. Metody pomiaru oparte na obserwacji i kwestionariuszach 3. Mechaniczne i elektroniczne mierniki ruchu 4. Metody oparte na pomiarze fizjologicznym |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, film, pokaz - prezentacja Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - biograficzna - ćwiczeniowa - referatu |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 17:00 - 18:30,
(sala nieznana)
|
Walerij Żukow | 13/14 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.