Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

8.2. Pediatria 1600-LekM5MWRPED-NJ
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 48
Limit miejsc: (brak limitu)
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: nie dotyczy
Literatura:

jak w części głównej

Efekty uczenia się:

W4: analizuje dietę dziecka zdrowego w oparciu o najnowsze wytyczne (E K_W02)

W7: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu gastroenterologii dziecięcej, alergologii dziecięcej, zaburzeń metabolicznych, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej, endokrynologii dziecięcej, pulmonologii dziecięcej, immunologii i reumatologii wieku rozwojowego, onkologii i hematologii dziecięcej, neurologii dziecięcej (E K_W03)

W9: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci w zakresie alergologii, gastroenterologii, pulmonologii, hematologii i onkologii dziecięcej, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej i neurologii dziecięcej, endokrynologii i chorób metabolicznych oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E K_W06)

U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną, w szczególności przewlekle i ciężko chorym (E K_U02)

U2: wyciąga wnioski z uzyskanego wywiadu od pacjenta i jego rodziny (E K_U02).

U3: przeprowadza badanie fizykalne chorego i przewlekle chorego dziecka w każdym wieku (E K_U04)

U4: umie ocenić stan ogólny pacjenta oraz stan przytomności i świadomości (E K_U07)

U5: potrafi oceniać zaburzenia podstawowych parametrów życiowych za pomocą przyrządów z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U09)

U6: potrafi ocenić nieprawidłowości rozwoju dziecka z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U10)

U7: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu alergologii, gastroenterologii, pulmonologii, kardiologii, nefrologii, endokrynologii z diabetologią, immunologii, onkologii, hematologii, neurologii, chorób metabolicznych (E K_U12)

U8: potrafi prawidłowo opisać stan somatyczny i psychiczny dziecka (E K_U13)

U9: wskazuje oznaki zagrożenia życia i rozpoznaje stany zagrożenia życia (E K_U14)

U10: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować dalszą diagnostykę w różnych schorzeniach dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E K_U16)

U11: potrafi podać wskazania do hospitalizacji dziecka (E K_U20)

U12: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych schorzeniach dzieci (alergologia, gastroenterologia, hematologia, immunologia, onkologia, reumatologia, nefrologia, endokrynologia z diabetologią, choroby metaboliczne) (E K_U24)

U13: identyfikuje odchylenia od normy w prezentowanych badaniach spirometrycznych i wyciąga z nich wnioski (E K_U24)

U14: rozpoznaje wskazania do żywienia pozajelitowego pacjentów przewlekle chorych i opracowuje plan leczenia żywieniowego w zależności od choroby (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego) (E K_U25)

U15: wykonuje podstawowe procedury i zabiegi (pomiar parametrów antropometrycznych, życiowych) u dzieci (E K_U29)

U16: asystuje przy przetaczaniu krwi i preparatów krwiopochodnych (E K_U30)

U17: interpretuje wyniki testów naskórkowych i asystuje przy ich wykonaniu (E K_U30)

U18: wyciąga wnioski terapeutyczne na podstawie wyniku biopsji błony śluzowej przewodu pokarmowego pobranej podczas badania endoskopowego (E K_U30)

U19: planuje konieczne konsultacje specjalistyczne np. chirurga dziecięcego (E K_U32)

U20: potrafi prawidłowo dokumentować obserwacje medyczne i leczenie pacjenta (E K_U38)

U21: wyciąga wnioski z nieprawidłowo sporządzonej dokumentacji celem unikania błędu medycznego (G K_U06)

K1: nawiązuje kontakt z chorym dzieckiem oraz jego rodzicami (K_K03)

K2: okazuje szacunek dla dziecka i takt wobec jego rodziców (K_K03)

K3: odnosi się z szacunkiem do stanowiska i światopoglądu rodziców pacjenta i samego pacjenta (K_K05)

K4: akceptuje priorytet dobra dziecka w postępowaniu leczniczym (K_K04)

K5: zachowuje tajemnicę lekarską (K_K06)

K6: szanuje intymność pacjenta małoletniego (K_K06)

K7: potrafi przedstawić prawa chorego dziecka (K_K06)

K8: akceptuje konieczność stałego dokształcania się (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

jak w części głównej

Zakres tematów:

- - Alergia pokarmowa – praca przy łóżku chorego (badanie podmiotowe i przedmiotowe). Ocena zmian skórnych w przebiegu chorób alergicznych (atopowe zapalenie skóry, pokrzywka). Prezentacja diet eliminacyjnych u niemowląt i dzieci starszych.

- - Alergia pokarmowa – prezentacja testów naskórkowych i punktowych, omówienie ich wyników. Omówienie i interpretacja pozostałych badań laboratoryjnych wykorzystywanych w alergologii na przykładzie wskazanych pacjentów. Próby prowokacji pokarmowej.

- - Astma – prezentacja przypadku. Zajęcia w Pracowni Spirometrycznej – omówienie prawidłowego wyniku badania. Testy czynnościowe. Prezentacja leczenia wziewnego. Kwalifikacja do immunoterapii.

- - Bóle brzucha – diagnostyka różnicowa. Interpretacja wyników badań laboratoryjnych. Badania obrazowe przydatne w diagnostyce patologii narządów jamy brzusznej. Zaparcie stolca – kryteria rozpoznania, omówienie przyczyn, badania dodatkowe (manometria anorektalna), metody leczenia.

- - Badania endoskopowe przewodu pokarmowego – obserwacja przeprowadzanych badań. Omówienie zasad kwalifikacji do badań endoskopowych. Ciało obce w przewodzie pokarmowym – zasady postępowania.

- - Celiakia, nietolerancja laktozy. Prezentacja zasad diety bezglutenowej. Problemy w codziennym przestrzeganiu diet eliminacyjnych. Testy oddechowe.

- - Nieswoiste zapalenia jelit – możliwe postępowanie terapeutyczne. Omówienie i prezentacja TPN (całkowite żywienie pozajelitowe). Dieta przemysłowa.

- - Stany nagłe w gastroenterologii i alergologii dziecięcej – zajęcia w Centrum Symulacji Medycznych wg opracowanych scenariuszy.

- - Najczęstsze choroby górnego odcinka przewodu pokarmowego. GERD, choroba wrzodowa – interpretacja wyników badań. Wady wrodzone przewodu pokarmowego. Zasady żywienia dożołądkowego i dojelitowego. Omówienie i prezentacja PEG/PEJ

- - Pacjenci z chorobami układu oddechowego – wywiad, badanie przedmiotowe, diagnostyka, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań laboratoryjnych i obrazowych, leczenie

- - Uczestniczenie w pracy Poradni Pulmonologicznej dla Dzieci

- - Komunikacja z pacjentami pediatrycznymi w różnym wieku

- - Pacjenci z pierwotnymi i wtórnymi niedoborami odporności – wywiad, badanie przedmiotowe, diagnostyka, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań laboratoryjnych, leczenie, zasady opieki

- - Uczestniczenie w pracy Poradni Immunologicznej dla Dzieci

- - Pacjenci z gorączką o nieustalonej przyczynie i posocznicą – ocena, badanie, interpretacja badań mikrobiologicznych i planowanie leczenia przeciwinfekcyjnego.

- - Pacjenci z nowotworami – wywiad, badanie przedmiotowe, diagnostyka, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań laboratoryjnych i obrazowych, leczenie, terapia wspomagająca, żywienie

- - Udział w pracy Poradni Onkologicznej dla Dzieci

- - Udział w pracy Poradni Fakomatoz

- - Lekarskie aspekty diagnostyki laboratoryjnej chorób nowotworowych – Zakład Onkologii Klinicznej i Eksperymentalnej

- - Udział w diagnostycznych biopsjach szpiku i punkcjach lędźwiowych u dzieci

- - Pacjenci z powiększeniem węzłów chłonnych – wywiad, badanie przedmiotowe, diagnostyka, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań laboratoryjnych i obrazowych, postępowanie

- - Pacjenci z chorobami układu krwiotwórczego – wywiad, badanie przedmiotowe, diagnostyka, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań laboratoryjnych i obrazowych, leczenie, żywienie

- - Zasady stosowania składników krwi

- - Udział w pracy Poradni Hematologicznej dla Dzieci

- - Pacjenci z chorobami neurologicznymi (bóle głowy, drgawki, zaburzenia widzenia) – wywiad, badanie przedmiotowe, diagnostyka, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań obrazowych, postępowanie

- - Pacjenci ze schorzeniami endokrynologicznymi i cukrzycą – wywiad, badanie przedmiotowe, diagnostyka, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań laboratoryjnych i obrazowych, leczenie, opieka, żywienie

- - Pacjenci z chorobami kardiologicznymi – wywiad, badanie przedmiotowe, diagnostyka, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań obrazowych, leczenie

- - Pacjenci z chorobami układu moczowego – wywiad, badanie przedmiotowe, diagnostyka, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań laboratoryjnych i obrazowych, leczenie

- - Udział w pracy Poradni Nefrologicznej dla Dzieci

- - Udział w pracy pediatrycznej izby przyjęć

Metody dydaktyczne:

jak w części głównej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Kuczyńska, Krzysztof Narębski, Agnieszka Majk, Elżbieta Grześk, Monika Pogorzała, Ewa Demidowicz, Krzysztof Czyżewski, Monika Łęcka, Ilona Olszak-Szot, Ewa Zbucka 6/6 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Elżbieta Grześk, Ewa Łoś-Kiszkowiak, Ilona Olszak-Szot, Natalia Bartoszewicz, Agnieszka Majk, Monika Pogorzała, Krzysztof Czyżewski, Monika Łęcka, Krzysztof Narębski, Ewa Zbucka 6/6 szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Robert Dębski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Roman Stankiewicz, Alicja Salamon-Górna, Sylwia Kołtan, Monika Richert-Przygońska, Oliwia Grochowska 6/6 szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Robert Dębski, Elżbieta Grześk, Ewa Zbucka, Justyna Stampor-Bednarska, Sylwia Kołtan, Monika Pogorzała, Agata Marjańska, Agnieszka Majk, Krzysztof Narębski 5/6 szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Elżbieta Grześk, Sylwia Kołtan, Krzysztof Narębski, Adam Główczewski, Monika Pogorzała, Ewa Demidowicz, Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Oliwia Grochowska, Roman Stankiewicz 5/6 szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Jatczak-Gaca, Elżbieta Grześk, Monika Pogorzała, Anna Szaflarska-Popławska, Ilona Olszak-Szot, Sylwia Kołtan, Natalia Bartoszewicz, Krzysztof Czyżewski, Agnieszka Majk 6/6 szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Elżbieta Grześk, Robert Dębski, Monika Parzęcka, Anna Dąbrowska, Roman Stankiewicz, Piotr Księżniakiewicz, Monika Łęcka, Karolina Hejnosz 4/6 szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Jatczak-Gaca, Ewa Zbucka, Julia Tworowska, Barbara Tejza, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Monika Łęcka, Karolina Hejnosz 6/6 szczegóły
9 (brak danych), (sala nieznana)
Sylwia Kołtan, Renata Kuczyńska, Roman Stankiewicz, Ilona Olszak-Szot, Krzysztof Narębski, Robert Dębski, Agnieszka Jatczak-Gaca, Piotr Księżniakiewicz, Kamila Jaremek 5/6 szczegóły
10 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Łoś-Kiszkowiak, Barbara Tejza, Monika Richert-Przygońska, Roman Stankiewicz, Ewa Zbucka, Agnieszka Jatczak-Gaca, Piotr Księżniakiewicz, Natalia Bartoszewicz, Kamila Jaremek 5/6 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)