Literatura: |
Literatura podstawowa
1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013
2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004
4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005
5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000
6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011.
|
Efekty uczenia się: |
W1 Student definiuje i charakteryzuje niezbędne składniki żywności, składniki mineralne, substancje dodatkowe oraz składniki antyodżywcze
W2 Zna tradycyjne oraz nowoczesne sposoby utrwalania żywności
W3 Ma wiedzę o metodach analizy żywności.
W4 Definiuje zanieczyszczenia żywności. .
U1 Student potrafi wskazać produkty wartościowe pod względem zawartości białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i składników mineralnych,
U2 potrafi powiązać wpływ sposobu odżywiania na stan zdrowia, rozpoznaje niebezpieczeństwa związane z, zanieczyszczeniem żywności,
U3 potrafi powiązać skład żywności z jej wartością odżywczą, rozpoznaje wartościowe pod względem zdrowotnym składniki.
K1 Jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń.
K2 Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności.
K3 Nawiązuje współpracę w grupie.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin testowy pisemny 2 godz.
Kryteria.
Na ocenę dostateczną (50-60%)
Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności.
Na ocenę dostateczny plus (61-65%)
Student potrafi sklasyfikować składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, wymienić źródła poszczególnych składników odżywczych i antyodżywczych,
Na ocenę dobrą (66-75%)
Student potrafi rozpoznać i zakwalifikować zagrożenia związane z substancjami dodatkowymi oraz zanieczyszczeniami żywności Student zna metody oznaczania poszczególnych składników żywności.
Na ocenę dobry plus (76-80%)
Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny jakości żywności pod katem zawartości składników odżywczych i nieodżywczych i antyodżywczych.
Na ocenę bardzo dobry (>80%)
Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece.
|
Zakres tematów: |
Treści programowe wykładu:
1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze (10 godz.)
2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (4 godz.)
3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (4 godz.)
4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.)
5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna. (4 godz.)
5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.)
6. Diety i ich wpływ na zdrowie człowieka (2 godz.)
7. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, mikrobiologiczna, sensoryczna. (2 godz.)
|