Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Twyman RM „Biologia rozwoju, krótkie wykłady”, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001
2. Jura C, Klag J „Podstawy embriologii zwierząt i człowieka”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
3. Bednarska E „Zarys embriologii roślin okrytonasiennych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994
4. Malepszy S „Biotechnologia roślin”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
5. Maleszewski M „Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt”, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2007
6. Litwin JA, Gajda M „Podstawy technik mikroskopowych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
7. Kurczyńska EU, Borowska-Wykręt D „Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej”, Wydawnictwo Naukowe OWN, 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Wybrane publikacje naukowe i popularno-naukowe (polsko- i anglojęzyczne).
|
Efekty uczenia się: |
W1: Student posługuje się terminologią stosowaną w biologii rozwoju oraz definiuje kolejne etapy powstawania gonad u zwierząt (jądra i jajniki) i organów generatywnych u roślin kwiatowych (pręciki i słupki), wytwarzania funkcjonalnych gamet, zapłodnienia i embriogenezy (K_W03, K_W08, K_W11, K_W16).
W2: Student opisuje przebieg wieloetapowych procesów reprodukcyjnych u modelowych gatunków zwierząt i roślin na poziomie tkankowym, komórkowym i molekularnym (K_W03, K_W06, K_W08, K_W14, K_W16).
W3: Student rozumie, że analiza mechanizmów rozwojowych oparta na danych empirycznych wymaga interdyscyplinarnego podejścia z wykorzystaniem różnych metod badawczych i diagnostycznych (K_W03, K_W06, K_W11, K_W12, K_W14, K_W17, K_W19).
W4: Student zna obrazowe metody laboratoryjne i narzędzia badawcze stosowane w klasycznej i eksperymentalnej biologii rozwoju zwierząt i roślin oraz właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań diagnostycznych (K_W01, K_W06, K_W11, K_W12, K_W14, K_W17, K_W20, K_W21).
U1: Student ma umiejętności praktyczne w zakresie obserwacji i analizy jakościowej/ilościowej preparatów histologicznych i cytologicznych związanych z biologią rozwoju wybranych gatunków zwierząt i roślin (K_U01, K_U13, K_U16, K_U18).
U2: Student wykorzystuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze, w tym techniki laboratoryjne, służące analizie tkanek i komórek kluczowych w biologii rozwoju wybranych gatunków zwierząt i roślin (K_U01, K_U02, K_U08, K_U11, K_U12, ).
U3: Student prawidłowo interpretuje wyniki dokonanych analiz diagnostycznych, wyciąga poprawne wnioski i przygotowuje dokumentację laboratoryjną (K_U01, K_U04, K_U07, K_U12).
U4: Student wykorzystuje naukowe pozycje literaturowe w zakresie biologii rozwoju, posiada umiejętność przygotowywania i wygłaszania wystąpień ustnych, potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole (K_U02, K_U14, K_U20, K_U21)
K1: Student potrafi w przystępny sposób przekazać wiedzę o najnowszych osiągnięciach biologii rozwoju i embriologii eksperymentalnej oraz wyjaśnić zasadność prowadzenia badań w tym zakresie (K_K01, K_K03, K_K06, K_K07).
K2: Student docenia wartość ustawicznego kształcenia i aktualizowania swojej wiedzy korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących specjalistycznych nauk biologicznych (K_K02, K_K05, K_K06).
K3: Student krytycznie odnosi się do obiegowych opinii i analizuje je w oparciu o zdobytą wiedzę oraz potrafi pracować indywidualnie lub w zespole (K_K01, K_K05, K_K06, K_K09, K_K10).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania:
zaliczenie na ocenę (ćwiczenia laboratoryjne)
egzamin (wykład)
Kryteria oceniania:
- zaliczenie/egzamin pisemny, test wyboru zamknięty (K_W01, K_W03, K_W06, K_W08, K_W11, K_W12, K_W14, K_W16, K_W17, K_W21).
- wymagany próg na ocenę dostateczną: 51-60%
61-70% - dostateczny plus
71-80% - dobry
81-90% - dobry plus
91-100% - bardzo dobry
|
Zakres tematów: |
Wykłady:
1. Różnicowanie komórek linii płciowej i budowa gonad u zwierząt – gatunki modelowe
2. Gametogeneza, zapłodnienie i embriogeneza u zwierząt
3. Różnicowanie komórek linii płciowej i budowa organów generatywnych u roślin kwiatowych
4. Podwójne zapłodnienie, rozwój zarodka i bielma u roślin kwiatowych
5. Eksperymentalna biologia rozwoju zwierząt
6. Eksperymentalna biologia rozwoju roślin
7. Zastosowania praktyczne osiągnięć współczesnej embriologii zwierząt
8. Zastosowania praktyczne osiągnięć współczesnej embriologii roślin
9. Metody histologiczne/cytologiczne w analizie i diagnostyce molekularnej związanej z biologią rozwoju zwierząt
10. Metody histologiczne/cytologiczne w analizie i diagnostyce molekularnej związanej z biologią rozwoju roślin
Ćwiczenia:
1. Gonady, gametogeneza i embriogeneza u zwierząt – analiza histologiczna i cytologiczna
2. Techniki komórkowe i mikromanipulacyjne w biologii rozwoju zwierząt
3. Organy generatywne, gametogeneza i embriogeneza u roślin – analiza histologiczna i cytologiczna
4. Techniki komórkowe i mikromanipulacyjne w biologii rozwoju roślin
5. Diagnostyka molekularna w kierunku GMO
|