Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Filozofia współczesna anglosaska 2402-F-S1-3-FWA
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
Literatura:

Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne, PWN 1977.

Bertrand Russell, Denotowanie, w: Jerzy Pelc (red.), Logika i język. Studia z semiotyki logicznej, PWN 1967.

Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: Willard Van Orman Quine, Z punktu widzenia logiki, Aletheia 2000.

Saul Kripke, Nazywanie a konieczność, Aletheia 2001.

Hilary Putnam, Znaczenie wyrazu „znaczenie”, w: Hilary Putnam, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, PWN 1998.

J.J.C. Smart, Doznania a procesy mózgowe, w: Filozofia umysłu (fragmenty filozofii analitycznej), red. Bogdan Chwedeńczuk, Aletheia 1995.

Donald Davidson, Zdarzenia mentalne, w: Donald Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle, PWN 1992.

Jerry Fodor, Ned Block, Czym nie są stany psychiczne?, w: Filozofia umysłu (fragmenty filozofii analitycznej), red. Bogdan Chwedeńczuk, Aletheia 1995.

Jerry Fodor, Nauki szczegółowe (albo: niejednorodność nauki jako hipoteza badawcza), w: Marcin Miłkowski, Robert Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, IFiS PAN 2008.

Jaegwon Kim, Umysł w świecie fizycznym. Esej na temat problemu umysłu i ciała oraz przyczynowania mentalnego, IFiS PAN 2002.

Jaegwon Kim, Mit nieredukcjonistycznego fizykalizmu, w: Marcin Miłkowski, Robert Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, IFiS PAN 2008.

Robert Van Gulick, Redukcja, emergencja i inne nowsze stanowiska na temat problemu umysł-ciało. Przegląd filozoficzny, w: Marcin Miłkowski, Robert Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, IFiS PAN 2008.

G.E. Moore, Zasady etyki, rozdz. 1 B.

Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, rozdz. 2 i 3, PWN 1996.

David O. Brink, Moral Realism and the Foundations of Ethics, CUP 1989.

Efekty uczenia się:

Ma wiedzę o głównych problemach współczesnej anglosaskiej filozofii języka, umysłu i metaetyki.

Zna podstawową terminologię oraz systematykę ww. subdyscyplin współczesnej filozofii anglosaskiej.

Formułuje tezy i poprawnie je uzasadnia (posługując się odpowiednią terminologią i wiedzą filozoficzną).

Potrafi dyskutować o problemach współczesnej filozofii anglosaskiej.

Rozumie i szanuje różnorodność stanowisk i poglądów (stara się poznać ich przyczyny i docenić ich walory).

Metody i kryteria oceniania:

Obecność (warunek konieczny), aktywność na zajęciach (na każdych zajęciach student może uzyskać 0, 1 lub 2 punkty za aktywność, co daje 28 punktów w ciągu całego kursu) oraz prezentacje (0-6 punktów za jedną prezentację; student powinien przedstawić 2 prezentacje w ciągu semestru, łącznie 0-12 punktów).

Niedostateczny – mniej niż 20 punktów (mniej niż 50%)

Dostateczny – 20-23 punkty (50%)

Dostateczny plus- 24-25 punkty (60%)

Dobry – 26-29 punktów (65%)

Dobry plus – 30-31 punktów (75%)

Bardzo dobry – 32-40 punktów (80%)

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie

FILOZOFIA JĘZYKA:

2. Gottlob Frege – początki filozofii analitycznej i problem sensu i znaczenia (ref. 1, 2)

Literatura: Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne, PWN 1977.

3. Bertrand Russell i teoria deskrypcji (ref. 3, 4)

Literatura: Bertrand Russell, Denotowanie, w: Jerzy Pelc (red.), Logika i język. Studia z semiotyki logicznej, PWN 1967.

4. Willard Van Orman Quine i podział analityczne/syntetyczne (ref. 5, 6)

Literatura: Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: Willard Van Orman Quine, Z punktu widzenia logiki, Aletheia 2000.

5. Saul Kripke – przyczynowo-historyczna teoria znaczenia i problem konieczności (ref. 7, 8)

Literatura: Saul Kripke, Nazywanie a konieczność, Aletheia 2001.

6. Hilary Putnam – przyczynowa teoria znaczenia i Ziemia Bliźniacza (ref. 9, 10)

Literatura: Hilary Putnam, Znaczenie wyrazu „znaczenie”, w: Hilary Putnam, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, PWN 1998.

FILOZOFIA UMYSŁU:

7. Teoria identyczności typów i egzemplarzy (J.J.C. Smart, Donald Davidson) (ref. 11)

Literatura: (1) J.J.C. Smart, Doznania a procesy mózgowe, w: Filozofia umysłu (fragmenty filozofii analitycznej), red. Bogdan Chwedeńczuk, Aletheia 1995. (2) Donald Davidson, Zdarzenia mentalne, w: Donald Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle, PWN 1992.

8. Funkcjonalizm (Hilary Putnam, Jerry Fodor) (ref. 12)

Literatura: (1) Jerry Fodor, Ned Block, Czym nie są stany psychiczne?, w: Filozofia umysłu (fragmenty filozofii analitycznej), red. Bogdan Chwedeńczuk, Aletheia 1995. (2) Jerry Fodor, Nauki szczegółowe (albo: niejednorodność nauki jako hipoteza badawcza), w: Marcin Miłkowski, Robert Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, IFiS PAN 2008.

9. Przyczynowanie mentalne (Jaegwon Kim) (ref. 13)

Literatura: Jaegwon Kim, Umysł w świecie fizycznym. Esej na temat problemu umysłu i ciała oraz przyczynowania mentalnego, IFiS PAN 2002.

10. Redukcja i emergencja (Robert Van Gulick, Jaegwon Kim) (ref. 14)

Literatura: (1) Jaegwon Kim, Mit nieredukcjonistycznego fizykalizmu, w: Marcin Miłkowski, Robert Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, IFiS PAN 2008. (2) Robert Van Gulick, Redukcja, emergencja i inne nowsze stanowiska na temat problemu umysł-ciało. Przegląd filozoficzny, w: Marcin Miłkowski, Robert Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, IFiS PAN 2008.

METAETYKA:

11. Nienaturalistyczny kognitywizm i problem błędu naturalistycznego (G.E. Moore) (ref. 15)

Literatura: G.E. Moore, Zasady etyki, rozdz. 1 B.

12. Emotywizm i jego krytyka (Alfred Ayer, C.L. Stevenson, A. MacIntyre) (ref. 16)

Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, rozdz. 2 i 3, PWN 1996.

13. Realizm z Cornell (David O. Brink, Richard Boyd, Nichoals Sturgeon)

Literatura: David O. Brink, Moral Realism and the Foundations of Ethics, CUP, 1989.

14. Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, projektu, referatu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala 205 (Sala konf.)
Łukasz Dominiak 8/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych (Collegium Minus)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)