Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Chemia 7100-CHEM-1-SJ
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 35 godz.
- przygotowanie do zajęć laboratoryjnych: 20 godz.
- przygotowanie do sprawdzianów tematycznych: 15 godz.

Łącznie: 65 godz
Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Fisher, J.R.P. Arnold. Chemia dla biologów. Krótkie wykłady. Wyd. PWN, Warszawa 2024.

P. Atkins, L. Jones, L. Laverman, Chemia Ogólna, Wyd. PWN, Warszawa 2020.

L. Pajdowski, Chemia ogólna. Wyd. PWN, Warszawa 2002.

A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej - tom 1. Wyd. PWN, Warszawa 2012.

H. Kowalczyk-Dembińska, J. Łukaszewicz, Chemia ogólna i jakościowa analiza chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne – część I. Wyd. UMK, Toruń 2008.

Literatura uzupełniająca

J. Minczewski, Z. Marczenko. Chemia analityczna, tom 1 i 2. Wyd. PWN, Warszawa 2008.

Z. Galus. Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej. Wyd. PWN, Warszawa 2008.

D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler, S.R. Crouch. Podstawy chemii analitycznej. Wyd. PWN, Warszawa 2006.

H. Kowalczyk-Dembińska, J. Łukaszewicz, Chemia ogólna i jakościowa analiza chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne – część II, Wyd. UMK, Toruń 2008.

P.A. Cox, Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady. Wyd. PWN, Warszawa, 2012.

Chemia medyczna pod. red. I. Żak, Wyd. Śląska Akademia Medyczna 2001.

Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych wraz ze wstępem teoretycznym i formularzem sprawozdania – przekazywane studentom drogą elektroniczną.

Efekty uczenia się:

W2 - zna podstawowe metody i techniki laboratoryjne stosowane w chemii analitycznej – K_W06.

W3 - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska w zakresie chemii nieorganicznej, ogólnej i organicznej – K_W05 i K_W06.

U1 - potrafi sporządzić roztwory o określonym stężeniu – K_U02.

U2 - samodzielnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne oraz interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski – K_U02, K_U03.

U3 - przeprowadzać doświadczenia chemiczne działając rutynowo – K_U02.

U4 - posługiwać się podstawowymi technikami (reakcje charakterystyczne, miareczkowanie) i sprzętem laboratoryjnym (pH-metr, biureta) – K_U02.

U5 - ocenić i analizować wyniki wykonanych prób oraz wyciągać poprawne wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz – K_U02.

K2 - rozumie potrzebę współpracy w zespole podczas realizacji eksperymentów – K_K09.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdziany cząstkowe z bloków tematycznych. 5 bloków tematycznych (W2,W3,U1-U5). W ramach każdego bloku ze sprawdzianu student/ka zdobywa 8 pkt (4 pytania po 2 pkt.). Dodatkowo każde zajęcia kończą sprawdzeniem praktycznych umiejętności laboratoryjnych związanych z realizacją danego bloku polegające na samodzielnym wykonaniu zadania, za które student/ka może zdobyć 8 punktów. Łącznie studenci/tki mogą zdobyć 40+40=80 pkt. W przypadku usprawiedliwione nieobecności student ma prawo napisać sprawdzian cząstkowy i zdobyć 8 pkt. (nie ma jednak możliwości wykonania samodzielnego zadania). Dodatkowo każdy student/ka ma możliwość uzyskania 10 pkt. za prowadzenie dziennika laboratoryjnego. W zakresie kompetencji społecznych oceniana jest aktywność studenta/ki na zajęciach, jego zaangażowanie oraz praca zespołowa oraz technika laboratoryjna. Prowadzący na podstawie oceny kompetencji społecznych może maksymalnie przyznać 10 pkt. Podsumowując maksymalnie student/ka może zdobyć łącznie z laboratorium 100 pkt.

Kryteria oceniania:

ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów, 60-70 pkt

ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów, 71-80 pkt.

ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów, 81-87 pkt.

ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów, 88-94 pkt.

ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów, powyżej 94 pkt.

W przypadku nieuzyskania zaliczenia student/ka pisze sprawdzian z zagadnień wstępnych (6 pytań po 2 pkt.) oraz wykonuje 2 samodzielne zadania (każde po 8 pkt). Łącznie student/ka może zdobyć 28 pkt., co stanowi podstawę do wystawienia oceny zgodnie z kryteriami oceniania podanymi powyżej (skala procentowa).

Zakres tematów:

1. Tematyka zajęć nr 1: przepisy BHP i przeciw pożarowe; prowadzący: dr Magdalena Gierszewska; dr hab. Anna Ilnicka, prof. UMK; dr hab. Anna Kaczmarek-Kędziera, prof. UMK; dr Dariusz Kędziera, dr Grzegorz Trykowski

2. Tematyka zajęć nr 2: zapoznanie z techniką laboratoryjną oraz z pracą na pracowni chemicznej, sposoby przygotowywania roztworów o określonym stężeniu; prowadzący: dr Magdalena Gierszewska; dr hab. Anna Ilnicka, prof. UMK; dr hab. Anna Kaczmarek-Kędziera, prof. UMK; dr Dariusz Kędziera, dr Grzegorz Trykowski

3. Tematyka zajęć nr 3: równowagi w roztworach elektrolitów; rozcieńczanie roztworów i pomiar pH; prowadzący: dr Magdalena Gierszewska; dr hab. Anna Ilnicka, prof. UMK; dr hab. Anna Kaczmarek-Kędziera, prof. UMK; dr Dariusz Kędziera, dr Grzegorz Trykowski

4. Tematyka zajęć nr 4: roztwory buforowe: sporządzanie buforów o określonym pH; wyznaczanie zakresu buforowania i pojemności buforowej; prowadzący: dr Magdalena Gierszewska; dr hab. Anna Ilnicka, prof. UMK; dr hab. Anna Kaczmarek-Kędziera, prof. UMK; dr Dariusz Kędziera, dr Grzegorz Trykowski

5. Tematyka zajęć nr 5: sole trudnorozpuszczalne; związki kompleksowe; rodzaje roztworów koloidalnych i ich właściwości; wpływ różnych czynników na reakcje chemiczne; wybrane reakcje jonowe zachodzące w roztworach wodnych; prowadzący: dr Magdalena Gierszewska; dr hab. Anna Ilnicka, prof. UMK; dr hab. Anna Kaczmarek-Kędziera, prof. UMK; dr Dariusz Kędziera, dr Grzegorz Trykowski

6. Tematyka zajęć nr 6: reakcje utleniania i redukcji; prowadzący: dr Magdalena Gierszewska; dr hab. Anna Ilnicka, prof. UMK; dr hab. Anna Kaczmarek-Kędziera, prof. UMK; dr Dariusz Kędziera, dr Grzegorz Trykowski

Metody dydaktyczne:

Zajęcia laboratoryjne w pracowni chemicznej. Samodzielne wykonanie przez studentów doświadczeń i opracowanie uzyskanych wyników.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 14:00 - 19:00, sala C8_095 (PChO)
Magdalena Gierszewska 8/ szczegóły
2 każdy piątek, 8:00 - 13:00, sala C8_095 (PChO)
Anna Ilnicka 12/ szczegóły
3 każdy wtorek, 8:00 - 13:00, sala C8_095 (PChO)
Dariusz Kędziera 10/ szczegóły
4 każdy piątek, 8:00 - 13:00, sala C8_095 (PChO)
Grzegorz Trykowski 11/ szczegóły
5 każdy piątek, 14:00 - 18:00, sala C8_095 (PChO)
Grzegorz Trykowski 10/ szczegóły
6 każdy piątek, 14:00 - 18:00, sala C8_095 (PChO)
Magdalena Gierszewska 6/ szczegóły
7 każdy wtorek, 8:00 - 13:00, sala C8_095 (PChO)
Anna Kaczmarek-Kędziera 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Chemii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)