Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu 2403-PPW-205-sj
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005.

2. Dymara B., Dziecko w świecie muzyki, Wyd. IMPULS, Kraków 2000.

3. Gordon E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997.

4. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.

5. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990.

6. Przchodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989.

7. Siedlecka B., Biliński W. (red.), Taniec w edukacji dzieci i młodzieży : podręcznik dla nauczycieli, Wrocław : Wydaw. AWF, 2003

8. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci : umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. - Warszawa : WSiP, 1992

9. Smoczyńska-Nachtman U., Śpiewam, słucham, gram : repertuar i wskazówki dla nauczyciela. - Wyd. 2. - Warszawa : WsiP, 1997

10. Zwolińska E. red., Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

W1. Metody pracy dydaktycznej stosowane podczas zajęć umuzykalniających umuzykalniających [K_W10];

W2. Znaczenie prezentowania utworów muzycznych w zabawach dla dzieci w wieku przedszkolnym [K_W11];

W3. Sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka podczas zabaw z piosenką [K_W12];

W4. Zasady konstruowania zajęć umuzykalniających w przedszkolu wynikających z potrzeb, wieku i możliwości dzieci [K_W13].

Student potrafi:

U1. Zorganizować zajęcia umuzykalniające w przedszkolu dostosowane do potrzeb i możliwości przedszkolaków [K_U02];

U2. Zachęcić dziecko do udziału w zabawach rytmiczno-umuzykalniających. Wykorzystać w odpowiedni sposób piosenkę z repertuaru dziecięcego i sprowokować do podjęcia śpiewu przez dziecko [K_U03];

U4. Zintegrować grupę przedszkolną podczas zabaw muzycznych poprzez stosowanie różnorodnych metod, środków dydaktycznych [K_U04];

U5. Wzbudzić zainteresowanie utworem muzycznym i zbudować więź z dzieckiem [K_U06].

Student jest gotów do:

K1. Prawidłowego, samodzielnego przeprowadzenia zajęć umuzykalniających w przedszkolu [K_K02];

K2. Aktywizowania dzieci do wspólnego muzykowania i kierować ich rozwojem muzycznym [K_K02].

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność )

2. Pozytywnie zrealizowane aktywności muzyczne:

- śpiew piosenek z repertuaru dziecięcego,

- zabawa ruchowa do piosenki,

- zabawa taneczna do piosenki,

- zabawka muzyczna

- gra na instrumentach do piosenki.

Ocena końcowa będzie wystawiona na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z aktywności na zajęciach oraz zrealizowanych zadań.

Zakres tematów:

Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne:

1. Zajęcia umuzykalniające - zapoznanie z sylabusem, wprowadzenie w tematykę zajęć.

2. Podstawowe zagadnienia z teorii muzyki niezbędne w zrozumieniu procesów nauczania i uczenia się muzyki.

3. Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu - część teoretyczna i praktyczna.

4. Metodyka zajęć umuzykalniających ( 10 godz.): słuchanie muzyki, śpiew, ruch do muzyki, gra na instrumentach, improwizacja.

5. Formy aktywności realizowane podczas zajęć umuzykalniających (6 godz.):

a) osłuchanie z piosenką i nauka piosenki,

b) zabawy ruchowe do piosenki,

c) zabawy taneczne do piosenki,

d) śpiew indywidualny, grupowy, zbiorowy,

e) instrumentacja piosenek.

6. Warsztat metodyczny nauczyciela dotyczący zajęć umuzykalniających w przedszkolu (literatura muzyczna, scenariusze zajęć).

7. Praktyczna realizacja form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, improwizacje muzyczne i słuchanie muzyki) (6 godz.).

Metody dydaktyczne:

• Burza mózgów

• Doświadczeniowe

• Problemowe

• Dydaktyczne

• Słowne

• Ćwiczeniowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala S. Fitness 1 - prawa
każda środa, 8:00 - 9:30, sala S. Fitness 2 - lewa
Lucyna Śmieszek-Formela 18/ szczegóły
2 każda środa, 9:45 - 11:15, sala S. Fitness 1 - prawa
każda środa, 9:45 - 11:15, sala S. Fitness 2 - lewa
Lucyna Śmieszek-Formela 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Uniwersyteckie Centrum Sportowe (Budynek 2)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)