Literatura: |
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005.
2. Dymara B., Dziecko w świecie muzyki, Wyd. IMPULS, Kraków 2000.
3. Gordon E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997.
4. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.
5. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990.
6. Przchodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989.
7. Siedlecka B., Biliński W. (red.), Taniec w edukacji dzieci i młodzieży : podręcznik dla nauczycieli, Wrocław : Wydaw. AWF, 2003
8. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci : umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. - Warszawa : WSiP, 1992
9. Smoczyńska-Nachtman U., Śpiewam, słucham, gram : repertuar i wskazówki dla nauczyciela. - Wyd. 2. - Warszawa : WsiP, 1997
10. Zwolińska E. red., Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997.
|
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie:
W1. Metody pracy dydaktycznej stosowane podczas zajęć umuzykalniających umuzykalniających [K_W10];
W2. Znaczenie prezentowania utworów muzycznych w zabawach dla dzieci w wieku przedszkolnym [K_W11];
W3. Sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka podczas zabaw z piosenką [K_W12];
W4. Zasady konstruowania zajęć umuzykalniających w przedszkolu wynikających z potrzeb, wieku i możliwości dzieci [K_W13].
Student potrafi:
U1. Zorganizować zajęcia umuzykalniające w przedszkolu dostosowane do potrzeb i możliwości przedszkolaków [K_U02];
U2. Zachęcić dziecko do udziału w zabawach rytmiczno-umuzykalniających. Wykorzystać w odpowiedni sposób piosenkę z repertuaru dziecięcego i sprowokować do podjęcia śpiewu przez dziecko [K_U03];
U4. Zintegrować grupę przedszkolną podczas zabaw muzycznych poprzez stosowanie różnorodnych metod, środków dydaktycznych [K_U04];
U5. Wzbudzić zainteresowanie utworem muzycznym i zbudować więź z dzieckiem [K_U06].
Student jest gotów do:
K1. Prawidłowego, samodzielnego przeprowadzenia zajęć umuzykalniających w przedszkolu [K_K02];
K2. Aktywizowania dzieci do wspólnego muzykowania i kierować ich rozwojem muzycznym [K_K02].
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność )
2. Pozytywnie zrealizowane aktywności muzyczne:
- śpiew piosenek z repertuaru dziecięcego,
- zabawa ruchowa do piosenki,
- zabawa taneczna do piosenki,
- zabawka muzyczna
- gra na instrumentach do piosenki.
Ocena końcowa będzie wystawiona na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z aktywności na zajęciach oraz zrealizowanych zadań.
|
Zakres tematów: |
Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne:
1. Zajęcia umuzykalniające - zapoznanie z sylabusem, wprowadzenie w tematykę zajęć.
2. Podstawowe zagadnienia z teorii muzyki niezbędne w zrozumieniu procesów nauczania i uczenia się muzyki.
3. Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu - część teoretyczna i praktyczna.
4. Metodyka zajęć umuzykalniających ( 10 godz.): słuchanie muzyki, śpiew, ruch do muzyki, gra na instrumentach, improwizacja.
5. Formy aktywności realizowane podczas zajęć umuzykalniających (6 godz.):
a) osłuchanie z piosenką i nauka piosenki,
b) zabawy ruchowe do piosenki,
c) zabawy taneczne do piosenki,
d) śpiew indywidualny, grupowy, zbiorowy,
e) instrumentacja piosenek.
6. Warsztat metodyczny nauczyciela dotyczący zajęć umuzykalniających w przedszkolu (literatura muzyczna, scenariusze zajęć).
7. Praktyczna realizacja form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, improwizacje muzyczne i słuchanie muzyki) (6 godz.).
|