Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia rozwoju 2404-P-2-PR-Sj
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Ćwiczenia 30 godzin: grupa 1&2 (dr Płotnikowska) 3 & 4 (mgr Szmytke)

Tematyka i lektura:

Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju

Rozwój fizyczny i motoryczny

Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development.

Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180).

Rozwój percepcji i uwagi

Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention.

Rozwój samoregulacji

Hughes, C., Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s. 205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

Rozwój myślenia

Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition.

Rozwój pamięci

Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. Rozdział 12, Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci (s. 385-412).

Rozwój języka

Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education.

Rozwój poznania społecznego i komunikacji

Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. W: D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s. 3-36). John Benjamin Publishing

Rozwój emocjonalny

Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215 - 238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa

Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships. (s. 9-13; 15-16)

Rozwój kontaktów społecznych. Rozwój moralny

Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships (s. 30-49).

Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422). Excelisi Press: Hamilton, Ontario.

Rozwój aktywności społecznej

Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality.

Rozwój pojęcia Ja. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość

Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [W:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2.

Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7

Kryzys połowy życia

Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5

Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73.

Mądrość, bilans życia, starość

Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3

Efekty uczenia się:

K_W18 zna podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej i wychowawczej oraz podstawowe teorie rozwoju i wychowania; posiada podstawową wiedzę na

temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym

K_W22 ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych

oraz zna zasady etyki zawodu psychologa

K_U13 posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na

rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych

K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego

odbiorcy

K_K04 przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwia – wejściówki na 12 ćwiczeniach z lektury do ćwiczeń, zawartej w sylabusie, ocenianych na skali od 0 do 2 punktów. Próg zaliczenia to min. 10 punktów uzyskanych z wejściówek.

Kolokwium końcowe - przeprowadzone na ostatnich zajęciach. W tym kolokwium można uzyskać maksymalnie 30 punktów. Próg zaliczenia to minimum 16 punktów uzyskanych z kolokwium końcowego.

W sumie należy zdobyć minimum 26 punktów do zaliczenia przedmiotu.

Dopuszczalne są dwie nieobecności, trzecia nieobecność oznacza brak możliwości zaleczenia ćwiczeń w roku akademickim 2023/2024. Zwolnienia lekarskie nie będą sprawdzane.

Bardzo dobra (5,0) - od 46 punktów do 50 punktów

Dobra plus (4,5) - od 41 punktów do 45 punktów

Dobra (4,0) - od 36 punktów do 40 punktów

Dostateczna plus (3,5) - od 31 punktów do 35 punktów

Dostateczna (3,0) - od 26 punktów do 30 punktów

Niedostateczna (2,0) - poniżej 26 punktów

Zakres tematów:

Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju

Rozwój fizyczny i motoryczny

Rozwój percepcji i uwagi

Rozwój samoregulacji

Rozwój myślenia

Rozwój pamięci

Rozwój języka

Rozwój emocjonalny

Rozwój kontaktów społecznych. Rozwój moralny

Rozwój aktywności społecznej

Rozwój pojęcia Ja. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość

Kryzys połowy życia

Mądrość, bilans życia, starość

Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

dyskusja, analiza tekstów, prezentacje (filmy, nagrania)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 10:45 - 12:15, sala S.125
Magdalena Szmytke 25/25 szczegóły
2 każdy wtorek, 12:30 - 14:00, sala S.125
Magdalena Szmytke 24/25 szczegóły
3 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, sala S.SPEC107
Magdalena Szmytke 23/24 szczegóły
4 każda środa, 9:00 - 10:30, sala S.121
Magdalena Szmytke 25/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Psychologii (dawny APL)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)