Literatura: |
Ćwiczenia 30 godzin: grupa 1&2 (dr Płotnikowska) 3 & 4 (mgr Szmytke)
Tematyka i lektura:
Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju
Rozwój fizyczny i motoryczny
Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development.
Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180).
Rozwój percepcji i uwagi
Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention.
Rozwój samoregulacji
Hughes, C., Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s. 205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Rozwój myślenia
Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition.
Rozwój pamięci
Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. Rozdział 12, Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci (s. 385-412).
Rozwój języka
Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education.
Rozwój poznania społecznego i komunikacji
Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. W: D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s. 3-36). John Benjamin Publishing
Rozwój emocjonalny
Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215 - 238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa
Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships. (s. 9-13; 15-16)
Rozwój kontaktów społecznych. Rozwój moralny
Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships (s. 30-49).
Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422). Excelisi Press: Hamilton, Ontario.
Rozwój aktywności społecznej
Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality.
Rozwój pojęcia Ja. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość
Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [W:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2.
Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7
Kryzys połowy życia
Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5
Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73.
Mądrość, bilans życia, starość
Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwia – wejściówki na 12 ćwiczeniach z lektury do ćwiczeń, zawartej w sylabusie, ocenianych na skali od 0 do 2 punktów. Próg zaliczenia to min. 10 punktów uzyskanych z wejściówek.
Kolokwium końcowe - przeprowadzone na ostatnich zajęciach. W tym kolokwium można uzyskać maksymalnie 30 punktów. Próg zaliczenia to minimum 16 punktów uzyskanych z kolokwium końcowego.
W sumie należy zdobyć minimum 26 punktów do zaliczenia przedmiotu.
Dopuszczalne są dwie nieobecności, trzecia nieobecność oznacza brak możliwości zaleczenia ćwiczeń w roku akademickim 2023/2024. Zwolnienia lekarskie nie będą sprawdzane.
Bardzo dobra (5,0) - od 46 punktów do 50 punktów
Dobra plus (4,5) - od 41 punktów do 45 punktów
Dobra (4,0) - od 36 punktów do 40 punktów
Dostateczna plus (3,5) - od 31 punktów do 35 punktów
Dostateczna (3,0) - od 26 punktów do 30 punktów
Niedostateczna (2,0) - poniżej 26 punktów
|