Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy marketingu 1100-12-K11-PodMar
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

Literatura uzupełniająca:

L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.

E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004.

Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.).

B. Mróz, Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.

L.Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012

Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.

Efekty uczenia się:

W2: Zna warunki wykształcania się i cechy organizacji zorientowanych produkcyjnie, sprzedażowo i marketingowo K_W04

W3: Zna różnice pomiędzy nabywcą na rynku B2C i B2B oraz główne charakterystyki ich zachowań rynkowych K_W04

W4: Zna główne elementy otoczenia organizacji i jej potencjału strategicznego oraz wyjaśnia w jaki sposób ich zmiany wpływają na pozycję rynkową organizacji K_W04

W5: Zna czynniki analizy SWOT i objaśnia jej procedurę K_W04

W6: Zna podstawowe założenia segmentacji rynku i jej znaczenie dla organizacji oraz jej klientów K_W04

W7: Zna podstawowe elementy marketingu-mix (tym przede wszystkim działania służące komunikacji organizacji z jej klientami zewnętrznymi) oraz zna zasady ich właściwego wykorzystania w działaniach organizacji K_W09

---------------------

U2: Potrafi analizować otoczenie organizacji oraz potencjał strategiczny organizacji z wykorzystaniem analizy SWOT K_U01

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć z zakresu marketingu lub problemów marketingowych, do których będzie musiał dopasować poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Zaliczenie końcowe uznaje się za zaliczone, jeśli student uzyska z niego minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.

Zaliczenie końcowe: W2++, W3+, W4+, W5+, W6+, W7+ U2+

Przy ustalaniu oceny z zaliczenia końcowego stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:

Poniżej 60% - ndst

Od 60% do 69,9% - dst

Od 70% do 79,9% - dst plus

Od 80% do 84,9% - db

Od 85% do 94,9% - db plus

Od 95% - bdb

Zakres tematów:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Współczesne rozumienie marketingu (W1)

2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W5)

3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)

4. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W4, W5)

5. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3).

7. Wybrane elementy marketingu- mix (produkt – definicja, główne rodzaje produktu; marka produktu – rozumienie, główne składowe, główne rodzaje marki; promocja – rodzaje działań promocyjnych, zalety i wady ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami (W7)

Zagadnienia dodatkowe poruszane w trakcie wykładu::

Segmentacja konsumentów - istota; korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów; główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6)

Cykl życia produktu - rozumienie, główne fazy i ich charakterystyka (W7)

Podstawowe metody ustalania ceny na produkty (W7)

Dystrybucja produktów - dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna – definicja, zalety/wady każdej z nich (W7)

Wykład konwersatoryjny prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Wypowiedzi wykładowcy przeplatane są wypowiedziami słuchaczy na temat ich doświadczeń i opinii w zakresie omawianych kwestii.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są ilustrowane przykładami z praktyki.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
0 każdy wtorek, 14:40 - 16:10, sala IX
Iwona Escher 62/60 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania (Collegium Jana Pawła II)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)