Literatura: |
Literatura podstawowa:
I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).
S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.
D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.
D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność, pod red. H.Sęk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1984.
A.Nikodemska- Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.
Statystyczny drogowskaz, red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa 2007.
Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).
|
Efekty uczenia się: |
W1: Zna główne rodzaje źródeł informacji w badaniach realizowanych w obszarze biznesu i psychologii biznesu (K_W08)
W2: Zna główne rodzaje badań realizowanych w obszarze biznesu i psychologii biznesu (K_W08)
W3: Zna podstawowe techniki losowego i nielosowego doboru próby, sposoby określania liczebności próby badawczej, a także metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych oraz odpowiadające im instrumenty pomiarowe (K_W08)
W4: Zna podstawowe różnice pomiędzy kwestionariuszem ankietowym, kwestionariuszem wywiad i scenariuszem wywiadu (K_W08)
W5: Zna podstawowe czynności podejmowane przez badacza w fazie przygotowania badania oraz w fazie jego realizacji (K_W08)
W6: Zna podstawowe zasady analizy i prezentacji danych pozyskanych w badaniach (K_W08)
U1: Potrafi zidentyfikować źródła informacji możliwe do wykorzystania przy rozwiązaniu danego problemu decyzyjnego / do rozpoznania danego problemu badawczego (K_U01, K_U02)
U2: Potrafi wskazać rodzaje badań, metody zbierania danych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe oraz techniki doboru próby właściwe dla rozwiązania danego problemu decyzyjnego / właściwe dla realizacji konkretnego celu badawczego (K_U01, K_U02)
U3: Potrafi ocenić kwestionariusz wywiadu, kwestionariusz ankietowy, scenariusz wywiadu z punktu widzenia poprawności jego budowy i adekwatności do przyjętych założeń badawczych (K_U01, K_U02)
U4: Potrafi ustalić liczebność próby minimalnej w doborze losowym oraz zaproponować liczebność próby w doborze nielosowym (K_U01, K_U02)
K1: Jest gotów do projektowania i realizacji przedsięwzięć badawczych w obszarze biznesu i psychologii, zakładających wykorzystanie podstawowych metod zbierania danych (K_K02)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceniania jest: końcowe zaliczenie
Końcowe zaliczenie ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć / problemów z obszaru badań, do których będzie musiał dopasować poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Podejście uznaje się za zdane, jeśli student uzyska minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
Przy ustalaniu ostatecznej oceny z końcowego zaliczenia stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:
Poniżej 60% - ndst
Od 60% do 69,9% - dst
Od 70% do 79,9% - dst plus
Od 80% do 84,9% - db
Od 85% do 94,9% - db plus
Od 95% - bdb
W1: końcowe zaliczenie ++
W2: końcowe zaliczenie ++
W3: końcowe zaliczenie ++
W4: końcowe zaliczenie ++
W5: końcowe zaliczenie ++
W6: końcowe zaliczenie +
U1: końcowe zaliczenie ++
U2: końcowe zaliczenie ++
U3: końcowe zaliczenie +
|
Zakres tematów: |
W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach prowadzonych w obszarze zarządzania organizacjami i psychologii biznesu (wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne, krajowe, zagraniczne) (W1, U1)
2. Główne rodzaje badań realizowanych w obszarze zarządzania organizacjami i psychologii biznesu (wtórne, pierwotne, pełne, fragmentaryczne) (W2, U2)
3. Podstawowe metody i techniki doboru próby badawczej oraz sposoby określania jej liczebności (W3, U2).
4. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe (W3, U2)
5. Podstawowe różnice pomiędzy instrumentami stosowanymi w badaniach sondażowych (na przykładzie kwestionariusza ankietowego, kwestionariusza wywiadu, scenariusza wywiadu) (W3, W4, U3)
6. Podstawowe etapy procesu badawczego zakładającego wykorzystanie źródeł pierwotnych (W3, W4, W5, U2, U3)
|