Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka badań w biznesie i psychologii 1100-12-K12-MBwBiP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 48
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.

D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność, pod red. H.Sęk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1984.

A.Nikodemska- Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Statystyczny drogowskaz, red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa 2007.

Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Efekty uczenia się:

W1: Zna główne rodzaje źródeł informacji w badaniach realizowanych w obszarze biznesu i psychologii biznesu (K_W08)

W2: Zna główne rodzaje badań realizowanych w obszarze biznesu i psychologii biznesu (K_W08)

W3: Zna podstawowe techniki losowego i nielosowego doboru próby, sposoby określania liczebności próby badawczej, a także metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych oraz odpowiadające im instrumenty pomiarowe (K_W08)

W4: Zna podstawowe różnice pomiędzy kwestionariuszem ankietowym, kwestionariuszem wywiad i scenariuszem wywiadu (K_W08)

W5: Zna podstawowe czynności podejmowane przez badacza w fazie przygotowania badania oraz w fazie jego realizacji (K_W08)

W6: Zna podstawowe zasady analizy i prezentacji danych pozyskanych w badaniach (K_W08)

U1: Potrafi zidentyfikować źródła informacji możliwe do wykorzystania przy rozwiązaniu danego problemu decyzyjnego / do rozpoznania danego problemu badawczego (K_U01, K_U02)

U2: Potrafi wskazać rodzaje badań, metody zbierania danych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe oraz techniki doboru próby właściwe dla rozwiązania danego problemu decyzyjnego / właściwe dla realizacji konkretnego celu badawczego (K_U01, K_U02)

U3: Potrafi ocenić kwestionariusz wywiadu, kwestionariusz ankietowy, scenariusz wywiadu z punktu widzenia poprawności jego budowy i adekwatności do przyjętych założeń badawczych (K_U01, K_U02)

U4: Potrafi ustalić liczebność próby minimalnej w doborze losowym oraz zaproponować liczebność próby w doborze nielosowym (K_U01, K_U02)

K1: Jest gotów do projektowania i realizacji przedsięwzięć badawczych w obszarze biznesu i psychologii, zakładających wykorzystanie podstawowych metod zbierania danych (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceniania jest: końcowe zaliczenie

Końcowe zaliczenie ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć / problemów z obszaru badań, do których będzie musiał dopasować poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Podejście uznaje się za zdane, jeśli student uzyska minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.

Przy ustalaniu ostatecznej oceny z końcowego zaliczenia stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:

Poniżej 60% - ndst

Od 60% do 69,9% - dst

Od 70% do 79,9% - dst plus

Od 80% do 84,9% - db

Od 85% do 94,9% - db plus

Od 95% - bdb

W1: końcowe zaliczenie ++

W2: końcowe zaliczenie ++

W3: końcowe zaliczenie ++

W4: końcowe zaliczenie ++

W5: końcowe zaliczenie ++

W6: końcowe zaliczenie +

U1: końcowe zaliczenie ++

U2: końcowe zaliczenie ++

U3: końcowe zaliczenie +

Zakres tematów:

W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach prowadzonych w obszarze zarządzania organizacjami i psychologii biznesu (wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne, krajowe, zagraniczne) (W1, U1)

2. Główne rodzaje badań realizowanych w obszarze zarządzania organizacjami i psychologii biznesu (wtórne, pierwotne, pełne, fragmentaryczne) (W2, U2)

3. Podstawowe metody i techniki doboru próby badawczej oraz sposoby określania jej liczebności (W3, U2).

4. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe (W3, U2)

5. Podstawowe różnice pomiędzy instrumentami stosowanymi w badaniach sondażowych (na przykładzie kwestionariusza ankietowego, kwestionariusza wywiadu, scenariusza wywiadu) (W3, W4, U3)

6. Podstawowe etapy procesu badawczego zakładającego wykorzystanie źródeł pierwotnych (W3, W4, W5, U2, U3)

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Części prezentowane przez wykładowcę przeplatane są wypowiedziami słuchaczy na temat ich doświadczeń i opinii w zakresie omawianych kwestii. Wykładowca na bieżąco wyjaśnia też wszelkie wątpliwości zgłaszane przez studentów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
0 każdy poniedziałek, 16:20 - 17:50, sala IX
Iwona Escher 50/58 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania (Collegium Jana Pawła II)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)