Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do archeologii 1201-AR1-WA-S1
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Abramowicz A., 1991, Historia archeologii polskiej w XIX i XX w., Warszawa — Łódź

Arnold J.H., 2001, Historia, Warszawa

Bahn P., 1997, Archeologia, Warszawa

Bahn P., 2003, Archeologia świata, Warszawa

Bahn, P. (red.), 2004, Archeologia: przewodnik, Warszawa

Barker, P., 1977, Techniques of Archaeological Excavations, London

Bass, G., 2008, Archeologia pod wodą. Wczesne lata, Warszawa – Londyn

Coles J., 1977, Archeologia doświadczalna, Warszawa

Childe, G., 1925, The Dawn of European Civilisation, London

Devereux P., 2007, Archeologia, Warszawa

De Laet S.J., Archeologia i jej problemy, Warszawa 1960

Fletcher, M., Lock, G., 1995, Archeologia w liczbach, Poznań

Gąssowski, J., 1983, Z archeologią za pan brat, Warszawa

Gąssowski J., 1970, Z dziejów polskiej archeologii, Warszawa

Hodder, I., 1995, Czytanie przeszłości, Poznań

Kobyliński, Z. (red.), 1998, Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa

Kobyliński, Z., 1998, Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa

Kozłowski J. K., Model postępowania badawczego w archeologii, Historyka, t. 5: 1975, s. 24-46.

Ławecka, D., 2004, Wstęp do archeologii, Warszawa

Maetzke G., Źródło archeologiczne jako odwzorowanie procesu społeczno-kulturowego, [w:] Marciniak A., Archeologia i jej źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii, Poznań 1996.

Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998

Hensel W., Donato G., Tabaczyński S. (red), Teoria i praktyka badań archeologicznych, Wrocław 1986, s. 246-302.

Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995

Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, Poznań 1994.

Neustupny, E., 1993, Archaeological method, Cambridge

Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998

Rączkowski, W., 2002, Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii, Poznań

Renfrew, C., 2001, Archeologia i język, Warszawa

Renfrew, C., Bahn, P., 2002, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa

Szymański J., 1983, Nauki pomocnicze historii, Warszawa

Topolski J., 1984, Metodologia historii, Warszawa

Trigger, B.G., 1989, A History of Archaeological Thought, Cambridge

Whitley, D.S. (red.), 1998, Reader in Archaeological Theory, London & New York

Efekty uczenia się:

j.w.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny lub pisemny uzgodniony ze studentami

Zakres tematów:

WYKŁAD 1: Wprowadzenie do archeologii

• Cel przedmiotu

• Tematyka zajęć

• Archeologia – co się kryje pod tą nazwą

• Archeologia i obszar jej badań – kryterium przestrzenne i czasowe

WYKŁAD 2: Historia archeologii

• Archeologia powszechna

WYKŁAD 3: Historia Archeologii

Archeologia Polski

WYKŁAD 4: Podstawowe terminy

• Źródła archeologiczne

• Stanowisko archeologiczne - podział i przykłady

• Warstwa, stratygrafia, stratyfikacja

• Kultura archeologiczna i inne jednostki klasyfikacji.

WYKŁAD 5: Różnorodność świadectw

• Podstawowe kategorie źródeł archeologicznych, podział źródeł

• Kontekst pierwotny i wtórny

• Procesy źródłotwórcze; procesy stratyfikacyjne, podepozycyjne (kulturowe i naturalne)

WYKŁAD 6: Metody datowania w archeologii

• Metody datowania, analizy i badania na przykładzie wybranych stanowisk – przykłady, zastosowanie, możliwości i ograniczenia

WYKŁAD 7: Jak tworzyć wiedzę o przeszłości?

• Co źródła „mówią” nam o przeszłości człowieka?

• Problem przetrwania świadectw – czytanie śladów przeszłości

• Interpretacja świadectw: użycie analogii etnograficznych

• Teorie źródłoznawcze

• Narracja – czyli jak pisać o przeszłości

Metody dydaktyczne:

– wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład wspierany środkami audiowizualnymi.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 13:30 - 15:00, sala I
Jacek Bojarski 23/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Historycznych - Instytut Archeologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)