I semestr
1. Wprowadzenie: rodzaje dokumentacji, definicja dokumentacji ewidencyjnej i konserwatorskiej; podstawy prawne; cele wykonywania poszczególnych rodzajów dokumentacji
2. Historia kształtowania się służb konserwatorskich w Prusach w XIX w., pod kątem inwentaryzacji i dokumentacji zabytków; Historia kształtowania się służb konserwatorskich na terenie zaboru austriackiego, pod kątem inwentaryzacji i dokumentacji zabytków; Historia kształtowania się służb konserwatorskich na terenie zaboru rosyjskiego, pod kątem inwentaryzacji i dokumentacji zabytków
3. Historia kształtowania się służb konserwatorskich w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym, pod kątem inwentaryzacji i dokumentacji zabytków; Służby konserwatorskie, inwentaryzacja i dokumentacja zabytków w Polsce powojennej;
4. Służby konserwatorskie, inwentaryzacja i dokumentacja zabytków w Polsce powojennej;
5-6 Szczegółowe omówienie rodzajów dokumentacji ewidencyjnej, pod względem merytorycznym i technicznym:- karta adresowa- „zielona” karta- Karta Ewidencyjna Zabytków Architektury i Budownictwa (jednego obiektu, zespołu, założenia urbanistycznego)- Gminna Ewidencja Zabytków- Wojewódzka Ewidencja Zabytków- Karta Ewidencyjna Zabytków Ruchomych- Ewidencja cmentarzy- Dokumentacja ogrodów i parków; studium historyczno-urbanistyczne miasta
7. Omówienie zasad dokumentacji fotograficznej - forma ćwiczeniowa; Inwentaryzacja pomiarowo-rysunkowa - omówienie pod względem formalnym
8-9. Opis zabytku architektury wg schematu opracowanego na potrzeby GEZ (Gminna Ewidencja Zabytków); pracy w urzędach konserwatorskich - ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej: architektura murowana (różne typy budowli); budownictwo drewniane (różne typy budowli); ruina
10-11. Ocena stanu zachowania zabytku, formułowanie wytycznych konserwatorskich na potrzeby różnych typów dokumentacji - ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, ćwiczenia terenowe.
12-13.Dokumentacja historyczno-konserwatorska zabytku; Dokumentacja przebiegu prac konserwatorskich dla zabytku architektury
14. Praktyczne aspekty organizacji pracy, oceny nakładu środków i czasu do wykonania dokumentacji ewidencyjnych i konserwatorskich, wybrane problemy konstrukcji umowy o dzieło
II semestr
Zapoznanie ze schematem dokumentacji konserwatorskiej i wybranymi problemami metodologii jej tworzenia.
Powtórka z zakresu meblarskich złączy i stanu zachowania oraz przyczyn zniszczeń.
Ćwiczenia terenowe indywidualne (konsultowane zdalnie z prowadzącym) - opracowanie dokumentacji historyczno-konserwatorskiej (inwentaryzacja, rozpoznanie konstrukcji, stanu zachowania, przyczyn zniszczeń, wykonanie mapy zniszczeń, opracowanie wniosków konserwatorskich i wytycznych) na przykładzie stolarki architektonicznej i meblarskiego wyposażenia wnętrz.
Dokumentacja konsultowana z prowadzącym w sposób zdalny.
|