Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Choroby wewnętrzne 1600-Lek6CHWK-J
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 240
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Podstawowym zalecanym podręcznikiem jest podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia - wiedza

W01. student zna patomechanizm i postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów

i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej; (C.W27)

W02. student rozumie i docenia rolę rodziny pacjenta w procesie chorowania (rozpoznanie choroby, adaptacja do

choroby, wyleczenie) oraz sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych (postęp choroby, proces umierania, żałoba); (D.W11)

W03. student poznaje w szerszym zakresie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady

diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań:

chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego (pierwotnego i wtórnego), nadciśnienia płucnego; a także innych schorzeń internistycznych, które towarzyszą schorzeniom kardiologicznym lub są powodem hospitalizacji w ramach ostrego dyżuru internistycznego (cukrzyca i jej powikłania zarówno ostre jak i przewlekłe, niedokrwistość, zakażenia układu oddechowego i moczowego). (E.W7)

W04. student zna wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; (E.W41)

W05. student jest zaznajomiony z problematyką współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności z:

1) symptomatologią radiologiczną podstawowych chorób;

2) metodami instrumentalnymi i technikami obrazowymi wykorzystywanymi do wykonywania zabiegów medycznych;

3) wskazaniami, przeciwwskazaniami i przygotowaniem pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazaniami do stosowania środków

kontrastujących; (F.W17).

Efekty kształcenia – umiejętności:

U01. student potrafi wykonywać proste testy czynnościowe oceniające funkcjonowanie organizmu człowieka jako układu regulacji stabilnej (testy obciążeniowe wysiłkowe) i interpretować dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych; (B.U7)

U02. student zna i potrafi przestrzegać praw pacjenta; (D.U3)

U03. student wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym; (D.U4)

U04. student potrafi dostosować sposób komunikacji werbalnej do potrzeb pacjenta, wyrażając się w sposób zrozumiały i unikając żargonu medycznego; (D.U11)

U05. student nawiązuje z pacjentem i osobą towarzyszącą pacjentowi kontakt służący budowaniu właściwej relacji (np. Model 4 nawyków – 4 Habits Model: Zainwestuj w początek (Invest in the beginning), Wykaż empatię (Demonstrate empathy), Rozpoznaj perspektywę pacjenta (Elicit the patient’s perspective), Zainwestuj w koniec (Invest in the end)); (D.U13)

U06. student zbiera wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu

i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta; (E.U1)

U07. student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne ogólnointernistyczne dorosłego dostosowane do

określonej sytuacji klinicznej; (E.U5)

U08. student zna i potrafi zauważyć najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji

specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak:

1) gorączka;

2) osłabienie;

3) utrata apetytu;

4) utrata masy ciała;

5) wstrząs;

6) zatrzymanie akcji serca;

7) zaburzenie świadomości, w tym omdlenie;

8) obrzęk;

9) wysypka;

10) kaszel i odkrztuszanie;

11) krwioplucie;

12) duszność;

13) wydzielina z nosa i ucha;

14) ból w klatce piersiowej;

15) kołatanie serca;

16) sinica;

17) nudności i wymioty;

18) zaburzenia połykania;

19) ból brzucha;

20) obecność krwi w stolcu;

21) zaparcie i biegunka;

22) żółtaczka;

23) wzdęcia i opór w jamie brzusznej;

24) niedokrwistość;

25) limfadenopatia;

26) zaburzenia oddawania moczu;

27) krwiomocz i białkomocz;

28) zaburzenia miesiączkowania;

29) obniżenie nastroju i stany lękowe;

30) zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych;

31) ból głowy;

32) zawroty głowy;

33) niedowład;

34) drgawki;

35) ból pleców;

36) ból stawów;

37) uraz lub oparzenie;

38) odwodnienie i przewodnienie

(E.U9.)

U09. student potrafi wykonać wykonywać takie procedury i zabiegi medyczne, jak:

1) pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru;

2) tlenoterapia przy użyciu metod nieinwazyjnych;

3) dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku;

4) pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, w tym

mikrobiologicznych;

5) pobranie krwi tętniczej i arterializowanej krwi włośniczkowej;

6) pobranie wymazów do badań mikrobiologicznych;

7) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy, i zinterpretować jego wynik;

8) defibrylację, kardiowersję elektryczną;

9) testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru; (E.U14.)

U10. student potrafi stwierdzić zgon pacjenta (E.U16.)

U11. student prowadzi (pod okiem asystenta) dokumentację medyczną pacjenta, w tym w postaci elektronicznej, zgodnie

z przepisami prawa; (E.U18.)

U12. student zna zasady i umie stosować następujące protokoły (np. w trakcie przekazywania opieki nad pacjentem,

zlecania konsultacji pacjenta lub jej udzielania):

2) RSVP/ISBAR (R (Reason – przyczyna, dlaczego), S (Story – historia pacjenta), V (Vital signs – parametry życiowe), P (Plan – plan dla pacjenta)/I (Introduction – wprowadzenie), S (Situation – sytuacja), B (Background – tło), A (Assessment – ocena), R (Recommendation – rekomendacja) (E.U34).

Efekty kształcenia – kompetencje społeczne:

K01. student nawiązuje i utrzymuje głęboki oraz pełnego szacunku kontakt z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych; (K_K01.)

K02. student rozumie pojęcie dobra pacjenta i kieruje się nim w swoim działaniu (K_K02.)

K03. student jest świadomy konieczności przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; (K_K03)

K04. student potrafi dostrzec i rozpoznać własne ograniczenia oraz dokonać samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05.)

K05. student rozumie konieczność korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K_K07.)

K06. student postępuje zgodnie z zasadami koleżeństwa zawodowego oraz właściwych reguł współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami

Metody i kryteria oceniania:

W celu zaliczenia przedmiotu „Kardiologia ” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin oraz wykazać się umiejętnością napisania obserwacji oraz epikryzy, a także opisu EKG oraz interpretacji podstawowych badań laboratoryjnych

Zakres tematów:

Choroby wewnętrzne

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia, dyskusje,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Ostrowska, Tamara Sukiennik, Małgorzata Jasiewicz, Ewa Zabielska, Zofia Grąbczewska, Karolina Obońska, Maciej Piasecki 6/6 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Karolina Obońska, Małgorzata Jasiewicz, Ewa Zabielska, Przemysław Podhajski, Maciej Piasecki, Tamara Sukiennik 5/5 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)