Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychiatria 1600-Lek6PSCHP-NJ
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023r.

Literatura uzupełniająca:

1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,

2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).

3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.

4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017

Efekty uczenia się:

U1: potrafi zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.25)

U2: potrafi zebrać wywiad z dzieckiem i jego opiekunami, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.26)

U3: przeprowadza wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE (H.U.27)

U4: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.28)

U5: wykonuje pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dziecka od okresu noworodkowego do młodzieńczego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.29)

U6: potrafi przekazać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu (np. SPIKES, EMPATIA, ABCDE), w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta oraz poinformować rodzinę o śmierci pacjenta (H.U.30)

U7: uzyskuje informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji, uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta oraz stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR (H.U.31)

U8: potrafi przeprowadzić badanie psychiatryczne pacjenta i ocenić jego stan psychiczny (H.U.32)

K1: nawiązuje i potrafi utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01)

K2: kieruje się dobrem pacjenta (K_K02)

K3 pamięta o przestrzeganiu tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta: (K_K03)

K4: podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K04)

K5: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05)

K6: propaguje zachowania prozdrowotne (K_K06)

K7: wdraża zasady koleżeństwa zawodowego oraz właściwe reguły współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09)

K8: akceptuje przyjmowanie odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób (K_K11)

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

PISEMNY TEST WSTĘPNY- 20 pytań testowych- (0-20 pkt; ≥60%, tzn. zaliczenie≥ 12 pkt)

Ćwiczenia:

Sprawdzian praktyczny z ćwiczeń - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): U1-U8

Przedłużona obserwacja (>60%): K1- K8

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wyniki ze sprawdzianu praktycznego.

Zakres tematów:

Tematy ćwiczeń:

1. Zasady pracy z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi: badanie stanu psychicznego- rozpoznanie wstępne. Badania laboratoryjne i neuroobrazowe. Dokumentacja medyczna w Klinice Psychiatrii (historia psychiatryczna, skierowanie na leczenie psychiatryczne, dokumentacja z zastosowania przymusu bezpośredniego).

2. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia pacjentów z:

a. zaburzeniami psychotycznymi

b. zaburzeniami afektywnymi

3. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia pacjentów z:

a. zaburzeniami lękowymi

b. zaburzeniami odżywiania

4. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia pacjentów z:

a. zaburzeniami psychicznymi wieku rozwojowego

b. zaburzeniami psychicznymi wieku podeszłego

a. 5. Podstawy kontaktu psychoterapeutycznego:

b. a. badanie psychologiczne i stosowane skale

c. b. wsparcie psychologiczne pacjentów i ich rodzin

6. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia pacjentów z:

a. zaburzeniami związanymi z alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi

b. zaburzeniami funkcji seksualnych

7. Rozpoznawanie, wybór postępowania i leczenia w stanach naglących związanych z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak:

a. zachowania samobójcze

b. zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające

c. ostre zaburzenia psychotyczne

d. zespół paniki lękowej

e. naglące powikłania psychofarmakoterapii

8. Rozpoznawanie, wybór postepowania i leczenia zaburzeń psychicznych u pacjentów z chorobami somatycznymi.

9. Zasady współpracy i porozumienia z lekarzami innych specjalności.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

• ćwiczenia kliniczne

• metody symulacyjne eksponujące i praktyczne (w warunkach klinicznych i symulacji medycznej)

• analiza przypadków

• metody eksponujące: film

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Wiktor Dróżdż, Anna Szota, Michał Danek, Mikołaj Rak, Oskar Okuniewski 4/4 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Lewandowska, Ewelina Rybak-Szaniawska, Adrianna Maliszewska-Olcha, Katarzyna Milczarczyk, Monika Wróblewska, Anna Szota 6/6 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)