Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie jest wystawiane na podstawie:
1. oceny ciągłej (praca studenta na zajęciach, stopień udziału w dyskusji, merytoryczny poziom wypowiedzi; przygotowanie do zajęć).
2. oceny końcowej z kolokwium zaliczeniowego. Kolokwium obejmuje treści przewidziane programem zajęć (patrz: "Zakres tematów") i przedstawione podczas zajęć. Wymagany próg procentowy na ocenę dostateczną: 60%, dostateczną plus: 68%, dobrą: 76%, dobrą plus: 84%, bardzo dobrą: 92%.
Istnieje możliwość zwolnienia z testu tych studentów, którzy przygotują, pod opieką prowadzącego, i przedstawią na zajęciach krótki (15--20 minut) referat wraz z prezentacją multimedialną. Wówczas ocena zaliczeniowa będzie wystawiona na podstawie merytorycznego poziomu referatu i jakości jego zaprezentowania przed grupą.
Wymagana jest regularna obecność na zajęciach. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności, każdą następną, niezależnie od jej przyczyny, należy w ciągu miesiąca zaliczyć na konsultacjach. Nieprzygotowanie studenta do zajęć jest traktowane jako nieobecność.
Wymienione kryteria oceniania sprawdzają stopień realizacji następujących efektów kształcenia: K_W05, K_W06, K_W07, K_U01, K_U06, K_U12, K_K01.
|
Zakres tematów: |
Co to jest teoria literatury? Czym zajmuje się literaturoznawstwo? Nauka o literaturze i jej działy.
Wyróżniki literatury pięknej. Fikcja literacka i mimesis. Funkcja estetyczna a inne funkcje utworu literackiego. Utwór literacki, dzieło czy tekst?
Literatura piękna (wysoka), beletrystyka i literatura masowa (produkcja pseudoliteracka). Kicz literacki. Literatura faktu i literatura dokumentu osobistego. Koncepcja multiliteratury.
Genologia: rodzaje i podstawowe gatunki literackie.
Świat przedstawiony. Czas i przestrzeń. Postać literacka. Narrator, narracja i fabuła. Autor - podmiot mówiący - bohater. Kwestia autobiografizmu.
Środki stylistyczne: rodzaje, funkcje w utworze literackim.
Formy obcowania z utworem literackim (lektura, konkretyzacja, wartościowanie, analiza, interpretacja, adaptacja, użycie).
Literatura i konteksty (kulturowe, społeczne, ideologiczne).
Wybrane kierunki XX-wiecznej metodologii badań literackich: strukturalizm, intertekstualność, postkolonializm, gender.
|