Polimerowe technologie membranowe i separacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-MWT-SP-PTMS |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Polimerowe technologie membranowe i separacyjne |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty specjalnościowe - Materiały Współczesnych Technologii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony egzamin z: Podstaw Chemii, Matematyki i Chemii Fizycznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w wykładach – 15 godz. - udział w laboratorium – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do laboratorium – 35 godz. - przygotowanie do kolokwiów/egzaminu – 25 godz. - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 10 godz. Łącznie: 100 godz. (100/25=4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 ma wiedzę z zakresu membran i membranowych technik rozdzielczych, metod ich otrzymywania, modyfikacji oraz właściwości – K_W01, K_W03, K_W06 W2 charakteryzuje metody wykorzystywane do określania właściwości membran – K_W04, K_W09 W3 uzyskuje wiedzę z zakresu implementacji technik membranowych w procesach przemysłowych –K_W04, K_W13 W4 nabywa wiedzę o sposobie interpretacji wyników – K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 potrafi zdefiniować i opisać wybrane procesy rozdzielcze oparte na technikach membranowych i klasycznych – K_U01, K_U07, U2 potrafi zaproponować i przeprowadzić eksperyment na podstawie opisów i literatury dodatkowej – K_U01, K_U03, K_U09. U3 opracowuje raporty z wykonywanych eksperymentów, analizując krytycznie uzyskane wyniki – K_U01, K_U03, K_U09. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, jest jednocześnie nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń – K_K01 K2 posiada świadomość wykorzystania i znaczenia dla gospodarki oraz środowiska nowych materiałów – K_K02 K3 potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole – K_K03, K_K07 K4 jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań – K_K04 K5 ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane badania i eksperymenty – K_K04, K_K05, K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Uzyskanie zintegrowanej wiedzy o membranach, materiałach wykorzystywanych do wytwarzania membran, sposobach charakterystyki morfologii i właściwości selektywno transportowych membran. Poznanie podstawowych typów modułów membranowych, praw rządzących transportem i rozdzielaniem masy w procesach membranowych. Opis wykorzystania technik membranowych w nowoczesnych technologiach separacyjnych. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: Membrany i ich budowa, metody formowania i modyfikacji membran. Charakterystyka morfologii membran. Moduły membranowe. Podstawy teoretyczne transportu i rozdzielania masy w membranach. Procesy rozdzielcze: dyfuzyjne, ciśnieniowe, termiczne, elektryczne. Membrany w procesach specyficznych (elektrody membranowe, sensory, membrany katalityczne). Reaktory membranowe. Fouling – przyczyny występowania, sposoby zmniejszania lub unikania foulingu, metody monitorowania oraz metody regeneracji membran i modułów membranowych. Przykłady rozwiązań technologicznych z wykorzystaniem procesów membranowych. Procesy hybrydowe, łączące technologie klasyczne i membranowe. Treści programowe laboratorium: Przypomnienie zasad BHP w pracowni. Eksperymenty: Formowanie membrany ultrafiltracyjnej z poliamidu-6 metodą inwersji faz, określenie jej morfologii i wyznaczenie właściwości hydrodynamicznych membran. Eksperymentalne wyznaczanie właściwości selektywnych wybranych rodzajów membran (membrany obojętne, jonowymienne). Eksperymentalne określanie parametrów rozdzielania w procesach perwaporacji, dializy dyfuzyjnej lub elektrodializy Podsumowanie wyników uzyskanych w laboratorium w postaci posteru. |
Literatura: |
Literatura podstawowa • A. Narębska (Red.), Membrany i membranowe techniki rozdziału, UMK Toruń 1997 • M. Bodzek, J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1997 • R. Rautenbach, Procesy membranowe. Podstawy projektowania modułów i instalacji, WNT, Warszawa 1996 Literatura uzupełniająca: • H.Strathmann, Introduction to Membrane Science and Technology, Wiley-VCH, 2011 • R.W. Baker, Membrane Technology and Applications (third edition), J. Wiley and Sons Ltd., Chichester 2012 • M.Mulder, Basic Principles of Membrane Technology, Kluwer Academic Publisher 1991 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: wykład - K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W09, K_W13 ćwiczenia - K_W01, K_W03, K_W04, K_W08, K_W09 Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny (2 godz.) / ustny (0,5 h) w formie odpowiedzi na pytania. Wymagany próg na ocenę: - dostateczną (40-50%): - dostateczny plus (51-60%) - dobry (61-70%) - dobry plus (71-80%) - bardzo dobry (81-100%) Laboratorium: zaliczenia na ocenę, na podstawie raportów i posteru; Wymagany próg na ocenę: - dostateczną (50-55%): - dostateczny plus (56-65%) - dobry (66-75%) - dobry plus (76-85%) - bardzo dobry (86-100%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.