Chemia w żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-OG-ChZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia w żywności |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie - Wydział chemii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe): 30 h 2. Praca indywidualna studenta: -przygotowanie do egzaminu 40 h; - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim 5 h. Łącznie 75 godzin/25h =3pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 Student definiuje i charakteryzuje niezbędne składniki żywności, składniki mineralne, substancje dodatkowe oraz składniki antyodżywcze W2 zna tradycyjne oraz nowoczesne sposoby konserwacji żywności. W3 Ma wiedzę o metodach analizy żywności. W4 Definiuje zanieczyszczenia żywności. W5 Zna podstawy bilansowania zdrowej diety |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 Student potrafi wskazać produkty wartościowe pod względem zawartości białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i składników mineralnych, U2 potrafi powiązać wpływ sposobu odżywiania na stan zdrowia, rozpoznaje niebezpieczeństwa związane z, zanieczyszczeniem żywności, U3 potrafi powiązać skład żywności z jej wartością odżywczą, rozpoznaje wartościowe pod względem zdrowotnym składniki. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 Jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń. K2 Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności. K3 Nawiązuje współpracę w grupie. |
Metody dydaktyczne: | Wykład –metoda podająca – wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności. |
Pełny opis: |
Pdstawowe składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany). Woda i jej znaczenie. Makro i mikroelementy. Witaminy. Składniki nieodżywcze i antyodżywcze. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. Suplementy diety, odżywki i używki. Podstawowe metody analizy środków spożywczych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013 2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011. Literatura uzupełniająca: 1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003 2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998 Literatura uzupełniająca 1. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 2. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003 3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – wiedza W1 Student definiuje i charakteryzuje niezbędne składniki żywności, składniki mineralne, substancje dodatkowe oraz składniki antyodżywcze W2 Zna tradycyjne oraz nowoczesne sposoby utrwalania żywności W3 Ma wiedzę o metodach analizy żywności. W4 Definiuje zanieczyszczenia żywności. . Efekty kształcenia – umiejętności U1 Student potrafi wskazać produkty wartościowe pod względem zawartości białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i składników mineralnych, U2 potrafi powiązać wpływ sposobu odżywiania na stan zdrowia, rozpoznaje niebezpieczeństwa związane z, zanieczyszczeniem żywności, U3 potrafi powiązać skład żywności z jej wartością odżywczą, rozpoznaje wartościowe pod względem zdrowotnym składniki. Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1 Jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń. K2 Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności. K3 Nawiązuje współpracę w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin testowy pisemny 2 godz. Kryteria. Na ocenę dostateczną (50-60%) Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności. Na ocenę dostateczny plus (61-65%) Student potrafi sklasyfikować składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, wymienić źródła poszczególnych składników odżywczych i antyodżywczych, Na ocenę dobrą (66-75%) Student potrafi rozpoznać i zakwalifikować zagrożenia związane z substancjami dodatkowymi oraz zanieczyszczeniami żywności Student zna metody oznaczania poszczególnych składników żywności. Na ocenę dobry plus (76-80%) Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny jakości żywności pod katem zawartości składników odżywczych i nieodżywczych i antyodżywczych. Na ocenę bardzo dobry (>80%) Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Kurzawa | |
Prowadzący grup: | Marzanna Kurzawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze i nie odżywcze, woda (12 godz.) 2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (10 godz.) 3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (2 godz.) 4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.) 5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.) 6. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, sensoryczna. (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013 2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Kurzawa | |
Prowadzący grup: | Marzanna Kurzawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze i nie odżywcze, woda (12 godz.) 2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (10 godz.) 3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (2 godz.) 4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.) 5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.) 6. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, sensoryczna. (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013 2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Kurzawa | |
Prowadzący grup: | Marzanna Kurzawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze i nie odżywcze, woda (12 godz.) 2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (10 godz.) 3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (2 godz.) 4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.) 5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.) 6. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, sensoryczna. (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013 2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Kurzawa | |
Prowadzący grup: | Marzanna Kurzawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze i nie odżywcze, woda (12 godz.) 2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (10 godz.) 3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (2 godz.) 4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.) 5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.) 6. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, sensoryczna. (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013 2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.