Podstawy chemii analitycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-CM-PCA |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy chemii analitycznej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Studia stacjonarne I stopnia - kierunek: Chemia Medyczna - semestr 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (135 godz.): - udział w wykładach – 30 godz. - udział w laboratoriach – 90 godz. - udział w ćwiczeniach – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (165 godz.): - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 20 godz. - przygotowanie do kolokwiów – 60 godz. - przygotowanie do ćwiczeń – 20 godz. - przygotowanie studenta do egzaminu – 65 godz. Łącznie 300 godzin/25h = 12 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: nabywa wiedzę o teoretycznych i praktycznych aspektach wykonania analizy ilościowej metodami klasycznymi: wagowymi i miareczkowymi (sprzęcie laboratoryjnym, pobieraniu i przygotowaniu prób do analizy), W2: posiada wiedzę o przyczynach i sposobach unikania błędów w analizie ilościowej, W3: ma wiedzę o sposobie przedstawiania wyników analiz W4: definiuje podstawowe pojęcia na których opiera się analiza objętościowa i wagowa (dysocjacja elektrolityczna, roztwory buforowe, związki kompleksowe, procesy redukcyjno-oksydacyjne, osady w analizie chemicznej rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: potrafi posługiwać się sprzętem stosowanym w analizie objętościowej i wagowej U2: wykonuje analizy ilościowych z zastosowaniem metod miareczkowych i wagowych na podstawie procedur U3: opracowuje raporty z wykonywanych analiz U4: analizuje statystycznie uzyskane wyniki U5: dokonuje obliczeń ilościowych z zakresu analizy: alkacymetrycznej, strąceniowej, kompleksometrycznej i redoksometrii oraz metod wagowych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski K2: jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań K3: jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń K4: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności K5: pracuje systematycznie K6: nawiązuje współpracę w grupie K7: dba o środowisko naturalne |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Metody dydaktyczne poszukujące: - laboratorium: laboratoryjna – zajęcia laboratoryjne związane są z treściami programowymi przerabianymi na wykładzie. Student wykonuje zadania samodzielnie po przygotowaniu w oparciu o dostępną instrukcję oraz zalecaną literaturę. Wykonane analizy sprawdzane są bezpośrednio na pracowni w danym dniu na podstawie raportu zawierającego krótki opis, równanie reakcji, schemat obliczeń i odpowiedź z wynikiem analizy. - ćwiczenia: ćwiczeniowa - ćwiczenia związane są z treściami programowymi przerabianymi na wykładzie. |
Skrócony opis: |
Poznanie najważniejszych pojęć i metod ilościowych w chemii analitycznej. Nabycie umiejętności rozwiązywania zadań analitycznych i zrozumienie zastosowania teoretycznej wiedzy do oznaczeń miareczkowych. Metody dydaktyczne: Wykład ilustrowany foliami i pokazami analiz dla całego roku. Ćwiczenia; rozwiązywanie zadań i problemów analitycznych równym frontem w grupie ćwiczeniowej. Laboratorium Wykonanie analiz chemicznych z zakresu: grawimetrii, miareczkowania, alkacymetrycznego, strąceniowego, redoksymetrycznego i kompleksometrycznego, nauka nastwiania roztworów mianowanych - praca indywidualna |
Pełny opis: |
Wykład: Proces analizy chemicznej ilościowej. Błędy i opracowanie statystyczne wyników. Podstawowe prawa chemiczne stosowane w analizie ilościowej. Wprowadzenie do metod wagowych. Podstawy analizy ilościowej w roztworach. Analiza miareczkowa: strąceniowa, kwasowo-zasadowa, redoks, kompleksometria EDTA. Zastosowania w praktyce. Teoria wskaźników kwasowo-zasadowych, redoks, kompleksometrycznych i strąceniowych (Mohr, Volhard, Fajans). Ćwiczenia: Obliczenia z zakresu analizy: alkacymetrycznej, redoksometrii, strąceniowej i metod wagowych. Obliczenia statystyczne wyników analizy. Laboratorium Wykonanie analiz chemicznych z zakresu: grawimetrii oznaczania baru w postaci siarczanu baru, miareczkowania: alkacymetrycznego miareczkowanie, kwas mocnego, zasady, słabego kwasu - octowy, sody, strąceniowego oznaczanie chlorków metodą Mohra, bromków metdoą Fajansa i tiocyjanianów metodą Volharda, redoksymetrycznego oznaczania szczawianów, żelaza, miedzi jodometrycznie, kompleksometrycznego oznaczanie wapnia, magnezu i miesznainy wapnia i magnezu, nauka nastwiania roztworów mianowanych - kwasow, zasad, KMnO4, tiosiarczanu, azotanu srebra i EDTA, praca indywidualna. |
Literatura: |
7. Wykaz literatury podstawowej: 1) D.C. Harris Quantitaive Chemical Analysis, VIIIth Ed. Freeman,and Co. N.Y. 2) A. Cygański Chemiczne metody analizy ilościowej WNT, Warszawa, 1992; 3) A. Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1993; 4) E. Szłyk, M. Kurzawa, A. Szydłowska, A. Jastrzębska, Ilościowa Analiza Chemiczna. Metody wagowe i miareczkowe, UMK, 2005, Toruń: 8. Wykaz literatury uzupełniającej: 1) J. Minczewski, Z. Marczenko, Metody analityczne w analizie chemicznej. PWN Warszawa, 1998; |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy i warunki zaliczenia: Wykłady: Egzamin pisemny 2,5 h test otwarty Ćwiczenia: ZAL na podstawie kolowium Kryteria. Na ocenę dostateczną: Student zna podstawy teoretyczne metody analitycznej oraz potrafi opisać doświadczenia przeprowadzone w pracowni. Na ocenę dostateczny plus Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metody analitycznej oraz potrafi zna zasady opisu analizy chemicznej przeprowadzonej w pracowni. Na ocenę dobrą: Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować doświadczenia analityczne i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. Na ocenę dobry plus Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej rozumie zasadę pracy aparatury analitycznej i potrafi zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. Na ocenę bardzo dobry Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie pod czas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc analitycznych i potrafi zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych wykraczających poza temat wykładu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jastrzębska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Dobrochna Rabiej-Kozioł, Katarzyna Słabkowska, Robert Szczęsny, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jastrzębska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Szymon Bocian, Marcin Cichosz, Tadeusz Muzioł, Leszek Pazderski, Dobrochna Rabiej-Kozioł, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jastrzębska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.