Chemia i analiza żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-CTZ-CAZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia i analiza żywności |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony egzamin z Podstaw Chemii Analitycznej, |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe): 135 h 2. Praca indywidualna studenta: -przygotowanie do egzaminu – 20h - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz przygotowanie sprawozdań - 90 h; - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim 5 h. Łącznie 250 godzin/25h =10pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student nabywa: wiedzę o możliwościach wykorzystania metod klasycznych w analizie żywności, wiedzę o przyczynach i sposobach unikania błędów w analizie ilościowej, wiedzę o sposobie przedstawiania wyników analiz. Zna podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne w żywności oraz metody ich oznaczania za pomocą technik klasycznych i instrumentalnych. Zna przepisy i zasady z zakresu BHP pracy. K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W12, K_W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: - wskazać produkty wartościowe pod względem zawartości białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i składników mineralnych, - powiązać wpływ sposobu odżywiania na stan zdrowia, rozpoznaje niebezpieczeństwa związane z, zanieczyszczeniem żywności, - powiązać skład żywności z jej wartością odżywczą, rozpoznaje wartościowe pod względem zdrowotnym składniki. - opracować raporty z wykonywanych analiz, posługiwać się sprzętem stosowanym w analizie ilościowej, opanować procedury wykonywania analiz ilościowych z zastosowaniem metod miareczkowych i spektroskopowych, zastosować poznane procedury analityczne w analizie żywności, opracować statystycznie uzyskane wyniki analiz. K_U01, K_U05, K_U06, K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski, myśli twórczo, jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań, zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, nawiązuje współpracę w grupie, pracuje systematycznie, dba o środowisko naturalne. K_K05, K_K06, K_K08, K_K09 |
Metody dydaktyczne: | Wykład –metoda podająca – wykład problemowy Laboratorium – metoda ćwiczeniowa ćwiczenia - metod ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności. Ponadto student poznaje zasady analizy żywności przy zastosowaniu standardowych metod analitycznych. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze 2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. 3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym 4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. 5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna. 5. Suplementy diety, odżywki i używki. 6. Podstawowe metody analizy środków spożywczych. Treści programowe ćwiczeń Ćwiczenia rachunkowe dotyczące analizy żywności. Obliczenia stosowane w trakcie zajęć laboratoryjnych. sposoby wyrażania wyników analiz wraz z oceną statystyczną. Metoda krzywej wzorcowej. Treści programowe laboratorium: Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmą metody pobierania i przygotowania prób do analizy (ekstrakcja, mineralizacja) oraz oznaczanie podstawowych składników żywności, w tym między innymi: białek, cukrów, makroelementów, witamin, składników antyodżywczych i nieodżywczych. oraz dodatków funkcjonalnych. W analizach wykorzystane zostaną metody miareczkowe, elektrochemiczne oraz spektroskopowe. Większość proponowanych ćwiczeń oparta jest na standardowych metodach ujętych w Polskich i Europejskich Normach. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013 2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011. Literatura uzupełniająca: 1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003 2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998 |
Metody i kryteria oceniania: |
Chemia i analiza żywności Wykład: Egzamin pisemny 2 godz. Kryteria. Na ocenę dostateczną: Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności. Student zna podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni. Na ocenę dostateczny plus Student potrafi sklasyfikować składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, -wymienić źródła poszczególnych składników odżywczych i antyodżywczych, Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz zna zasady opisu analizy chemicznej przeprowadzonej w pracowni. Na ocenę dobrą: Student potrafi rozpoznać i zakwalifikować zagrożenia związane z substancjami dodatkowymi oraz zanieczyszczeniami żywności Student potrafi zaproponować metodykę oznaczania poszczególnych składników żywności. Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. Na ocenę dobry plus Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny jakości żywności pod katem zawartości składników odżywczych i nieodżywczych i antyodżywczych. Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Na ocenę bardzo dobry Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece. Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie sprawozdań z wykonywanych analiz Kryteria. Na ocenę dostateczną: Student zna podstawy analizy żywności oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni. Na ocenę dostateczny plus Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analizy oraz zna zasady opisu analizy przeprowadzonej w pracowni. Na ocenę dobrą: Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. Na ocenę dobry plus Posiada pełną wiedzę o metodzie, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. Na ocenę bardzo dobry Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc i potrafi je zastosować do rozwiązywania nowych wykraczających poza temat wykładu. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT LAB
WYK
ŚR CZ PT LAB
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 90 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Kurzawa | |
Prowadzący grup: | Aneta Jastrzębska, Marzanna Kurzawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności. Ponadto student poznaje zasady analizy żywności przy zastosowaniu standardowych metod analitycznych. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze 2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. 3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym 4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. 5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna. 5. Suplementy diety, odżywki i używki. 6. Podstawowe metody analizy środków spożywczych. Treści programowe laboratorium: Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmą metody pobierania i przygotowania prób do analizy (ekstrakcja, mineralizacja) oraz oznaczanie podstawowych składników żywności, w tym między innymi: białek, cukrów, makroelementów, witamin, składników antyodżywczych i nieodżywczych. oraz dodatków funkcjonalnych. W analizach wykorzystane zostaną metody miareczkowe, elektrochemiczne oraz spektroskopowe. Większość proponowanych ćwiczeń oparta jest na standardowych metodach ujętych w Polskich i Europejskich Normach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013 2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011. Literatura uzupełniająca: 1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003 2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998 |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.