Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Chemia i analiza żywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-S1-CTZ-CAZ
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Chemia i analiza żywności
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 12.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczony egzamin z Podstaw Chemii Analitycznej,

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe): 135 h

2. Praca indywidualna studenta:

-przygotowanie do egzaminu – 20h

- przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz przygotowanie sprawozdań - 90 h;

- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim 5 h.

Łącznie 250 godzin/25h =10pkt ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Student nabywa: wiedzę o możliwościach wykorzystania metod klasycznych w analizie żywności, wiedzę o przyczynach i sposobach unikania błędów w analizie ilościowej, wiedzę o sposobie przedstawiania wyników analiz. Zna podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne w żywności oraz metody ich oznaczania za pomocą technik klasycznych i instrumentalnych. Zna przepisy i zasady z zakresu BHP pracy.

K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W12, K_W15


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi:

- wskazać produkty wartościowe pod względem zawartości białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i składników mineralnych,

- powiązać wpływ sposobu odżywiania na stan zdrowia, rozpoznaje niebezpieczeństwa związane z, zanieczyszczeniem żywności,

- powiązać skład żywności z jej wartością odżywczą, rozpoznaje wartościowe pod względem zdrowotnym składniki.

- opracować raporty z wykonywanych analiz, posługiwać się sprzętem stosowanym w analizie ilościowej, opanować procedury wykonywania analiz ilościowych z zastosowaniem metod miareczkowych i spektroskopowych, zastosować poznane procedury analityczne w analizie żywności, opracować statystycznie uzyskane wyniki analiz.

K_U01, K_U05, K_U06, K_U10


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski, myśli twórczo, jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań, zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, nawiązuje współpracę w grupie, pracuje systematycznie, dba o środowisko naturalne.

K_K05, K_K06, K_K08, K_K09


Metody dydaktyczne:

Wykład –metoda podająca – wykład problemowy

Laboratorium – metoda ćwiczeniowa

ćwiczenia - metod ćwiczeniowa


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności. Ponadto student poznaje zasady analizy żywności przy zastosowaniu standardowych metod analitycznych.

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze

2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp.

3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym

4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności.

5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna.

5. Suplementy diety, odżywki i używki.

6. Podstawowe metody analizy środków spożywczych.

Treści programowe ćwiczeń

Ćwiczenia rachunkowe dotyczące analizy żywności.

Obliczenia stosowane w trakcie zajęć laboratoryjnych.

sposoby wyrażania wyników analiz wraz z oceną statystyczną.

Metoda krzywej wzorcowej.

Treści programowe laboratorium:

Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmą metody pobierania i przygotowania prób do analizy (ekstrakcja, mineralizacja) oraz oznaczanie podstawowych składników żywności, w tym między innymi: białek, cukrów, makroelementów, witamin, składników antyodżywczych i nieodżywczych. oraz dodatków funkcjonalnych. W analizach wykorzystane zostaną metody miareczkowe, elektrochemiczne oraz spektroskopowe. Większość proponowanych ćwiczeń oparta jest na standardowych metodach ujętych w Polskich i Europejskich Normach.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013

2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002

3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000

6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003

2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998

Metody i kryteria oceniania:

Chemia i analiza żywności

Wykład: Egzamin pisemny 2 godz.

Kryteria.

Na ocenę dostateczną:

Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności.

Student zna podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni.

Na ocenę dostateczny plus

Student potrafi sklasyfikować składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności,

-wymienić źródła poszczególnych składników odżywczych i antyodżywczych,

Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz zna zasady opisu analizy chemicznej przeprowadzonej w pracowni.

Na ocenę dobrą:

Student potrafi rozpoznać i zakwalifikować zagrożenia związane z substancjami dodatkowymi oraz zanieczyszczeniami żywności Student potrafi zaproponować metodykę oznaczania poszczególnych składników żywności.

Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.

Na ocenę dobry plus

Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny jakości żywności pod katem zawartości składników odżywczych i nieodżywczych i antyodżywczych. Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego.

Na ocenę bardzo dobry

Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece.

Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie sprawozdań z wykonywanych analiz

Kryteria.

Na ocenę dostateczną:

Student zna podstawy analizy żywności oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni.

Na ocenę dostateczny plus

Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analizy oraz zna zasady opisu analizy przeprowadzonej w pracowni.

Na ocenę dobrą:

Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.

Na ocenę dobry plus

Posiada pełną wiedzę o metodzie, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nowych problemów analitycznych.

Na ocenę bardzo dobry

Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc i potrafi je zastosować do rozwiązywania nowych wykraczających poza temat wykładu.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 90 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Kurzawa
Prowadzący grup: Aneta Jastrzębska, Marzanna Kurzawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności. Ponadto student poznaje zasady analizy żywności przy zastosowaniu standardowych metod analitycznych.

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze

2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp.

3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym

4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności.

5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna.

5. Suplementy diety, odżywki i używki.

6. Podstawowe metody analizy środków spożywczych.

Treści programowe laboratorium:

Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmą metody pobierania i przygotowania prób do analizy (ekstrakcja, mineralizacja) oraz oznaczanie podstawowych składników żywności, w tym między innymi: białek, cukrów, makroelementów, witamin, składników antyodżywczych i nieodżywczych. oraz dodatków funkcjonalnych. W analizach wykorzystane zostaną metody miareczkowe, elektrochemiczne oraz spektroskopowe. Większość proponowanych ćwiczeń oparta jest na standardowych metodach ujętych w Polskich i Europejskich Normach.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013

2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002

3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000

6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003

2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)