Podstawy chemii procesów biologicznych i bioanalityka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-O-PChPBB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy chemii procesów biologicznych i bioanalityka |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Stacjonarne studia pierwszego stopnia - Chemia - Semestr 5 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. 30 h wykład; 30 h zajęcia laboratoryjne, 2. 15 h przygotowanie do egzaminu; 10 h przygotowanie do zajęć laboratoryjnych; 10 h przygotowanie sprawozdań teoretycznych i eksperymentalnych; 15 h praca indywidualna do ćwiczeń eksperymentalnych; 10 h udział w konsultacjach 3. 10 h czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania. Łącznie: 130 godz. (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna teoretyczne i praktyczne aspekty wykonania jakościowej i ilościowej analizy metodami klasycznymi i instrumentalnymi oraz zasady działania aparatury W2: zna podstawy biochemii oraz chemizm procesów metabolicznych W3: zna techniki pobrania i przygotowania próbek z matryc biologicznych do analizy i testy toksyczności W4: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii; akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych oraz regulacje prawne dotyczące niebezpiecznych substancji i ich przechowywania oraz oznakowania |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: posiada umiejętności wykonywania pomiarów podstawowych wielkości chemicznych oraz potrafi opracować wyniki eksperymentów fizyko-chemicznych U2: potrafi przygotować próbki oraz przeprowadzić ich analizę U3: potrafi odpowiednio zachować się w razie różnego typu zagrożeń, np.: pożaru, kontaktu z odczynnikami chemicznymi |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Analityczne myślenie: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki K2: Kreatywność: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań K3: Sumienność i dokładność: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny K4: Wytrwałość i konsekwencja: Pracuje systematycznie i ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład z prezentacją multimedialną Laboratorium: wykonywanie doświadczeń. Student wykonuje samodzielnie lub w parach ćwiczenia w laboratorium według dostępnych instrukcji, sugestii i wskazówek prowadzącego. Konsultacje, dyskusja na temat celowości wykonywanych czynności |
Skrócony opis: |
Wykład: Celem wykładów jest zapoznanie z podstawowymi procesami biochemicznymi. Studenci zaznajomieni zostaną z przemianami metabolicznymi związków w powiązaniu ze strukturą komórki, podstawowymi pierwiastki biogennymi a także rolą biologiczną związków (m.in. białka, kwasy nukleinowe, lipidy). Poznają procesy biochemiczne (biosyntezy, degradacji, utleniania, przemian podstawowych metabolitów). Studenci zostaną także zapoznani z metodami instrumentalnymi stosowanymi w analizie m.in. białek i kwasów nukleinowych. Ćwiczenia laboratoryjne: Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych w zakresie interpretowania wyników w porównaniu ze standardami, identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym i oznaczania ich zawartości. W ramach ćwiczeń eksperymentalnych utrwalane będą umiejętności oceny zagrożeń wynikających z pracy z substancjami chemicznymi a także poznanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy |
Pełny opis: |
Tematyka wykładu dotyczy podstawowych zagadnień związanych z poznaniem procesów biologicznych i czynnikami mającymi wpływ na ich przebieg. Poruszane będą treści tj.: komórka pro i eukariotyczna, wirusy, struktura i funkcje błony komórkowej, struktura jądra komórkowego, procesy zachodzące w jądrze komórkowym; budowa komórki; cykl komórkowy; podstawowe pojęcia biochemiczne i metaboliczne; pierwiastki biogenne w strukturze i metabolizmie organizmów; aminokwasy, peptydy, białka, enzymy, kwasy nukleinowe - ich struktura, rodzaje, funkcje, właściwości; replikacja, transkrypcja, translacja; cukry i tłuszcze - struktura, rodzaje i funkcje; witaminy, enzymy, koenzymy, ich struktura, rodzaje, funkcje biologiczne i metaboliczne; metabolizm węglwodanów, lipidów; biosynteza ATP; metody instrumentalne w biologii komórki |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. Biochemia. PWN, Warszawa 2011. • Hames D.B., Hooper N.M., Krótkie wykłady. Biochemia, PWN, Warszawa 2010. • Kączkowski J. Podstawy biochemii. WN-T, Warszawa 2005. • Buszewski B., Dziubakiewicz E., Szumski.M., Techniki elektromigracyjne: teoria i praktyka, Malamut, Warszawa 2012. • Kłyszejko-Stefanowicz L. (red.), Ćwiczenia z biochemii. PWN, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: • Harborne J.B. – Ekologia biochemiczna. PWN, Warszawa 1997. • Siemiński M. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN, Warszawa 2007. • Czerpak R. – Biochemia ogólna. Cz. I. Biochemia strukturalna. FUW, Białystok 1993. Artykuły polecane na bieżąco z czasopism zagranicznych i krajowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Wykład: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi Laboratorium: Ocena ciągła obejmująca aktywność na zajęciach, jakość pracy laboratoryjnej i pisemną prezentację uzyskanych wyników (sprawozdania), kontrolne testy pisemne - ustalenie oceny zaliczeniowej, jako średniej z ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu; odpowiedzi na pytania wymagać będą rozwiązania zadań związanych z założonymi efektami kształcenia; Wymagany próg na ocenę: • na ocenę dostateczną: uzyskanie przez studenta powyżej 50% punktów • na ocenę dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 70% punktów • na ocenę bardzo dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 81% punktów. Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie ilości punktów z kolokwiów wejściowych obejmujących tematykę wykonywanych doświadczeń w ramach ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie wszystkich eksperymentów przewidzianych programem zajęć (ocenie podlegać będzie jakość pracy laboratoryjnej, sposób prowadzenia eksperymentów, a także umiejętność współpracy w grupie) oraz analiza uzyskanych wyników w formie sprawozdań. Wymagany próg na ocenę dostateczną – 50-60%, dostateczny plus– 61-65%, dobry– 66-75%, dobry plus– 76-80%, bardzo dobry– 81-100%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Buszewski | |
Prowadzący grup: | Renata Gadzała-Kopciuch, Tomasz Kowalkowski, Katarzyna Rafińska, Agnieszka Rodzik-Krzyżanowska, Sylwia Studzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład: Celem wykładów jest zapoznanie z podstawowymi procesami biochemicznymi. Studenci zaznajomieni zostaną z przemianami metabolicznymi związków w powiązaniu ze strukturą komórki, podstawowymi pierwiastki biogennymi a także rolą biologiczną związków (m.in. białka, kwasy nukleinowe, lipidy). Poznają procesy biochemiczne (biosyntezy, degradacji, utleniania, przemian podstawowych metabolitów). Studenci zostaną także zapoznani z metodami instrumentalnymi stosowanymi w analizie m.in. białek i kwasów nukleinowych. Ćwiczenia laboratoryjne: Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych w zakresie interpretowania wyników w porównaniu ze standardami, identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym i oznaczania ich zawartości. W ramach ćwiczeń eksperymentalnych utrwalane będą umiejętności oceny zagrożeń wynikających z pracy z substancjami chemicznymi a także poznanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładu dotyczy podstawowych zagadnień związanych z poznaniem procesów biologicznych i czynnikami mającymi wpływ na ich przebieg. Poruszane będą treści tj.: komórka pro i eukariotyczna, wirusy, struktura i funkcje błony komórkowej, struktura jądra komórkowego, procesy zachodzące w jądrze komórkowym; budowa komórki; cykl komórkowy; podstawowe pojęcia biochemiczne i metaboliczne; pierwiastki biogenne w strukturze i metabolizmie organizmów; aminokwasy, peptydy, białka, enzymy, kwasy nukleinowe - ich struktura, rodzaje, funkcje, właściwości; replikacja, transkrypcja, translacja; cukry i tłuszcze - struktura, rodzaje i funkcje; witaminy, enzymy, koenzymy, ich struktura, rodzaje, funkcje biologiczne i metaboliczne; metabolizm węglowodanów, lipidów; biosynteza ATP. Studenci zostaną także zapoznani z metodami instrumentalnymi stosowanymi w analizie m.in. białek i kwasów nukleinowych (od metod lizy komórkowej, poprzez oczyszczanie, rozdzielenie, analizę jakościową i ilościową). Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych w zakresie interpretowania wyników w porównaniu ze standardami, identyfikacji związków biologicznie aktywnych i oznaczania ich zawartości. Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest także nabycie przez studenta umiejętności analizy m.in. cukrów, białek, kwasów nukleinowych, enzymów, makroelementów w matrycach biologicznych. |
|
Literatura: |
• Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. Biochemia. PWN, Warszawa 2011. • Hames D.B., Hooper N.M., Krótkie wykłady. Biochemia, PWN, Warszawa 2010. • Kączkowski J. Podstawy biochemii. WN-T, Warszawa 2005. • Buszewski B., Dziubakiewicz E., Szumski.M., Techniki elektromigracyjne: teoria i praktyka, Malamut, Warszawa 2012. • Kłyszejko-Stefanowicz L. (red.), Ćwiczenia z biochemii. PWN, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: • Harborne J.B. – Ekologia biochemiczna. PWN, Warszawa 1997. • Siemiński M. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN, Warszawa 2007. • Czerpak R. – Biochemia ogólna. Cz. I. Biochemia strukturalna. FUW, Białystok 1993. Artykuły polecane na bieżąco z czasopism zagranicznych i krajowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Renata Gadzała-Kopciuch, Katarzyna Rafińska, Sylwia Studzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład: Celem wykładów jest zapoznanie z podstawowymi procesami biochemicznymi. Studenci zaznajomieni zostaną z przemianami metabolicznymi związków w powiązaniu ze strukturą komórki, podstawowymi pierwiastki biogennymi a także rolą biologiczną związków (m.in. białka, kwasy nukleinowe, lipidy). Poznają procesy biochemiczne (biosyntezy, degradacji, utleniania, przemian podstawowych metabolitów). Studenci zostaną także zapoznani z metodami instrumentalnymi stosowanymi w analizie m.in. białek i kwasów nukleinowych. Ćwiczenia laboratoryjne: Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych w zakresie interpretowania wyników w porównaniu ze standardami, identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym i oznaczania ich zawartości. W ramach ćwiczeń eksperymentalnych utrwalane będą umiejętności oceny zagrożeń wynikających z pracy z substancjami chemicznymi a także poznanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładu dotyczy podstawowych zagadnień związanych z poznaniem procesów biologicznych i czynnikami mającymi wpływ na ich przebieg. Poruszane będą treści tj.: komórka pro i eukariotyczna, wirusy, struktura i funkcje błony komórkowej, struktura jądra komórkowego, procesy zachodzące w jądrze komórkowym; budowa komórki; cykl komórkowy; podstawowe pojęcia biochemiczne i metaboliczne; pierwiastki biogenne w strukturze i metabolizmie organizmów; aminokwasy, peptydy, białka, enzymy, kwasy nukleinowe - ich struktura, rodzaje, funkcje, właściwości; replikacja, transkrypcja, translacja; cukry i tłuszcze - struktura, rodzaje i funkcje; witaminy, enzymy, koenzymy, ich struktura, rodzaje, funkcje biologiczne i metaboliczne; metabolizm węglowodanów, lipidów; biosynteza ATP. Studenci zostaną także zapoznani z metodami instrumentalnymi stosowanymi w analizie m.in. białek i kwasów nukleinowych (od metod lizy komórkowej, poprzez oczyszczanie, rozdzielenie, analizę jakościową i ilościową). Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych w zakresie interpretowania wyników w porównaniu ze standardami, identyfikacji związków biologicznie aktywnych i oznaczania ich zawartości. Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest także nabycie przez studenta umiejętności analizy m.in. cukrów, białek, kwasów nukleinowych, enzymów, makroelementów w matrycach biologicznych. |
|
Literatura: |
• Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. Biochemia. PWN, Warszawa 2011. • Hames D.B., Hooper N.M., Krótkie wykłady. Biochemia, PWN, Warszawa 2010. • Kączkowski J. Podstawy biochemii. WN-T, Warszawa 2005. • Buszewski B., Dziubakiewicz E., Szumski.M., Techniki elektromigracyjne: teoria i praktyka, Malamut, Warszawa 2012. • Kłyszejko-Stefanowicz L. (red.), Ćwiczenia z biochemii. PWN, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: • Harborne J.B. – Ekologia biochemiczna. PWN, Warszawa 1997. • Siemiński M. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN, Warszawa 2007. • Czerpak R. – Biochemia ogólna. Cz. I. Biochemia strukturalna. FUW, Białystok 1993. Artykuły polecane na bieżąco z czasopism zagranicznych i krajowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Buszewski | |
Prowadzący grup: | Renata Gadzała-Kopciuch, Katarzyna Rafińska, Sylwia Studzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład: Celem wykładów jest zapoznanie z podstawowymi procesami biochemicznymi. Studenci zaznajomieni zostaną z przemianami metabolicznymi związków w powiązaniu ze strukturą komórki, podstawowymi pierwiastki biogennymi a także rolą biologiczną związków (m.in. białka, kwasy nukleinowe, lipidy). Poznają procesy biochemiczne (biosyntezy, degradacji, utleniania, przemian podstawowych metabolitów). Studenci zostaną także zapoznani z metodami instrumentalnymi stosowanymi w analizie m.in. białek i kwasów nukleinowych. Ćwiczenia laboratoryjne: Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych w zakresie interpretowania wyników w porównaniu ze standardami, identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym i oznaczania ich zawartości. W ramach ćwiczeń eksperymentalnych utrwalane będą umiejętności oceny zagrożeń wynikających z pracy z substancjami chemicznymi a także poznanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładu dotyczy podstawowych zagadnień związanych z poznaniem procesów biologicznych i czynnikami mającymi wpływ na ich przebieg. Poruszane będą treści tj.: komórka pro i eukariotyczna, wirusy, struktura i funkcje błony komórkowej, struktura jądra komórkowego, procesy zachodzące w jądrze komórkowym; budowa komórki; cykl komórkowy; podstawowe pojęcia biochemiczne i metaboliczne; pierwiastki biogenne w strukturze i metabolizmie organizmów; aminokwasy, peptydy, białka, enzymy, kwasy nukleinowe - ich struktura, rodzaje, funkcje, właściwości; replikacja, transkrypcja, translacja; cukry i tłuszcze - struktura, rodzaje i funkcje; witaminy, enzymy, koenzymy, ich struktura, rodzaje, funkcje biologiczne i metaboliczne; metabolizm węglowodanów, lipidów; biosynteza ATP. Studenci zostaną także zapoznani z metodami instrumentalnymi stosowanymi w analizie m.in. białek i kwasów nukleinowych (od metod lizy komórkowej, poprzez oczyszczanie, rozdzielenie, analizę jakościową i ilościową). Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych w zakresie interpretowania wyników w porównaniu ze standardami, identyfikacji związków biologicznie aktywnych i oznaczania ich zawartości. Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest także nabycie przez studenta umiejętności analizy m.in. cukrów, białek, kwasów nukleinowych, enzymów, makroelementów w matrycach biologicznych. |
|
Literatura: |
• Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. Biochemia. PWN, Warszawa 2011. • Hames D.B., Hooper N.M., Krótkie wykłady. Biochemia, PWN, Warszawa 2010. • Kączkowski J. Podstawy biochemii. WN-T, Warszawa 2005. • Buszewski B., Dziubakiewicz E., Szumski.M., Techniki elektromigracyjne: teoria i praktyka, Malamut, Warszawa 2012. • Kłyszejko-Stefanowicz L. (red.), Ćwiczenia z biochemii. PWN, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: • Harborne J.B. – Ekologia biochemiczna. PWN, Warszawa 1997. • Siemiński M. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN, Warszawa 2007. • Czerpak R. – Biochemia ogólna. Cz. I. Biochemia strukturalna. FUW, Białystok 1993. Artykuły polecane na bieżąco z czasopism zagranicznych i krajowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.