Sensory i sensoryka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S2-CKR-SS |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Sensory i sensoryka |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
studia stacjonarne II stopnia, chemia kryminalistyczna semestr 3 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (50 godz.): - udział w wykładach – 10 godz. - udział w laboratorium – 30 godz. - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 10 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (75 godz.): - przygotowanie do laboratorium – 45 godz. - przygotowanie studenta do egzaminu – 30 godz. Łącznie: 125 godz. (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1. Zna pojęcia dotyczące czujników chemicznych K_W01 W2. Posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji czujników chemicznych ze względu na typ przetwornika. K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Umie wyjaśnić zasadę działania poszczególnych czujników chemicznych - K_U01 U2: Potrafi dobrać odpowiedni czujnik do wykonania konkretnego oznaczenia - K_U05 U3:Potrafi pracować w zespole, podejmować zobowiązania i kierować jego pracą – K_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Potrafi formułować i przedstawiać opinie na temat zagadnień chemicznych w kryminalistyce oraz ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów- K_K01. K2: Jest gotowy do samodzielnego podjęcia działań, rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu chemika w laboratorium badawczym - K_K03. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Metody dydaktyczne poszukujące: - laboratorium: laboratoryjna – zajęcia laboratoryjne związane są z treściami programowymi przerabianymi na wykładzie. Student wykonuje zadania samodzielnie po przygotowaniu w oparciu o dostępną instrukcję oraz zalecaną literaturę. W oparciu o poczynione obserwacje i wyniki pomiarów student zapisuje stosowne równania reakcji, wykonuje obliczenia oraz wyciąga wnioski. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z tematyką związaną z historią, nomenklaturą, budową, zasadą działania oraz zastosowaniem czujników chemicznych ze szczególnym uwzględnieniem tzw. biosensorów. |
Pełny opis: |
Wykład: Definicja sensora wg IUPAC. Sensory chemiczne i fizyczne. Stosowanie pomiarów sensorowych: off-line, at-line oraz in-line. Analiza sensoryczna a zaawansowana analiza instrumentalna. Parametry użytkowe sensorów: czułość, powtarzalność, selektywność, stabilność, odtwarzalność, czas reakcji. Biosensory jako specjalna kategoria sensorów chemicznych. Rodzaje sensorów ze względu na zasadę działania: elektrochemiczne (amperometryczne, potencjometryczne), rezystancyjne, rezystancyjne - katalityczne, optyczne, pojemnościowe, termiczne, masowe. Elektroda pH – metryczna jako najstarszy sensor potencjometryczny. Sensor tlenu wg Clarka. Sensor glukozy wg Clarka jako pierwszy biosensor enzymatyczny. Biosensory glukozy I, II i III generacji. Wady i zalety biosensorów enzymatycznych. Elektrody jonoselektywne. Biosensory optyczne. Biomarkery jako naturalne biosensory do detekcji skażenia środowiska naturalnego. Wykład: Definicja sensora wg IUPAC. Sensory chemiczne i fizyczne. Stosowanie pomiarów sensorowych: off-line, at-line oraz in-line. Analiza sensoryczna a zaawansowana analiza instrumentalna. Parametry użytkowe sensorów: czułość, powtarzalność, selektywność, stabilność, odtwarzalność, czas reakcji. Biosensory jako specjalna kategoria sensorów chemicznych. Rodzaje sensorów ze względu na zasadę działania: elektrochemiczne (amperometryczne, potencjometryczne), rezystancyjne, rezystancyjne - katalityczne, optyczne, pojemnościowe, termiczne, masowe. Elektroda pH – metryczna jako najstarszy sensor potencjometryczny. Sensor tlenu wg Clarka. Sensor glukozy wg Clarka jako pierwszy biosensor enzymatyczny. Biosensory glukozy I, II i III generacji. Wady i zalety biosensorów enzymatycznych. Elektrody jonoselektywne. Biosensory optyczne. Biomarkery jako naturalne biosensory do detekcji skażenia środowiska naturalnego. Treści programowe laboratorium: 1. Podstawy odorymetrii. Wyznaczanie zapachowej jakości powietrza statyczną metodą tak-nie 2. -Ocena parametrów powietrza - psychometr Assmana 3. Wyznaczanie charakterystyki detekcyjnej komercyjnych czujników wilgotności oraz rezystancyjnych czujników węglowych 4. Oznaczanie chlorków w wodzie za pomocą elektrody jonoselektywnej 5. Wykrywanie śladów krwi 6. Wykrywanie śladów metali na ludzkiej skórze i materiałach |
Literatura: |
1) Z. Brzózka, W. Wróblewski, Sensory Chemiczne, OWPW, 1999. 2) A. Hulanicki, Współczesna chemia analityczna. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa 2001. Rozdz. XV - Czujniki chemiczne 3) Z. Brzózka, E. Malinowska, W. Wróblewski, Sensory chemiczne i biosensory, PWN, Warszawa, 2022. 4) P. Grundler, Chemical Sensors, Springer, 2007. 5) J. Janata, Pronciples of Chemical Sensors, Springer, 2009. 6) B. R. Eggins, Chemical Sensors and Biosensors, J. Wiley & Sons, Chichester, 2002 7) D. G. Buerk, Biosensors: Theory and Applications, CRC Press, 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: wykład - K_W01, K_W03, K_U01, K_U05, K_K01, K_K03 laboratorium - K_W01, K_W03, K_U01, K_U03, K_U05, K_K01, K_K03, Kryteria oceniania: Wykład: Zaliczenie blokowe z następującymi wagami: - 60% dwugodzinny egzamin pisemny obejmujący treści omawiane na wykładzie - 40 % ocena z laboratorium Wymagany próg na ocenę: - dostateczną: 50 -60 % - dostateczną plus: 61 – 65 % - dobrą: 66 – 75 % - dobrą plus: 76 – 80 % - bardzo dobrą: 81-100 % Laboratorium: Zajęcia laboratoryjne odbywane w grupach dwu- lub trójosobowych, kolejno na 4 stanowiskach doświadczalnych (4 ćwiczeń obowiązkowych). Zakończenie i zaliczenie kolejnych ćwiczeń na podstawie pisemnych sprawozdań ocenianych przez prowadzących zajęcia. Wymagany próg na ocenę: - dostateczną: 50 -60 % - dostateczną plus: 61 – 65 % - dobrą: 66 – 75 % - dobrą plus: 76 – 80 % - bardzo dobrą: 81-100 % |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Łukaszewicz | |
Prowadzący grup: | Emil Korczeniewski, Grzegorz Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Łukaszewicz | |
Prowadzący grup: | Emil Korczeniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Ilnicka | |
Prowadzący grup: | Anna Ilnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Ilnicka | |
Prowadzący grup: | Anna Ilnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.