Metody spektroskopowe w diagnostyce medycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S2-CM-MSDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Metody spektroskopowe w diagnostyce medycznej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Grupy przedmiotów dla chemii medycznej s2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiada podstawową wiedzę z chemii i fizyki. na poziomie studiów pierwszego stopnia |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach – 10 h - udział w laboratoriach – 15 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do laboratorium – 20 h - przygotowanie do egzaminu – 25 h - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 5 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych działów chemii – K_W |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje rozszerzoną wiedzę z podstawowych działów chemii – K_U |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę dalszego uczenia się; potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej – K_K K2: Potrafi współdziałać w zespole i rozwiązywać problemy dotyczące badań naukowych oraz syntezy chemicznej – K_K K3: Ma świadomość profesjonalizmu, doceniania uczciwości intelektualnej i przestrzegania etyki zawodowej, zarówno w działaniach własnych, jak i innych osób – K_K |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metody dydaktyczne podające - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych Laboratorium Metody dydaktyczne poszukujące - ćwiczeniowa, laboratoryjna, seminaryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istniejącym i potencjalnym zastosowaniem metod spektroskopowych w diagnostyce medycznej. W ramach przedmiotu student oprócz ogólnej charakterystyki metod spektroskopowych zostanie zapoznany w oparciu o bieżącą literaturę naukową z aktualnymi trendami w diagnostyce spektroskopowej. |
Pełny opis: |
Wyklad: Metody spektroskopowe ze względu na małą inwazyjność, niedestrukcyjność oraz możliwość wykrycia zmian w tkankach już na wczesnym etapie ich powstania są powszechnie stosowane w diagnostyce medycznej. W ramach wykładu przedstawione zostaną podstawy metod wykorzystywanych w diagnostyce (m.in. tomografia optyczna i wykorzystanie promieniowania podczerwonego; spektroskopia Ramana: tomografia NMR - spin i moment magnetyczny jądra w polu magnetycznym, namagnesowanie podłużne i poprzeczne w tkance. Rola środków kontrastujących w obrazowaniu NMR. Wykład wzbogacony zostanie o omówienie na konkretnych przykładach zastosowań wybranych metod spektroskopowych w diagnostyce (m.in. miażdżycy, chorób nowotworowych, osteoporozy). Laboratorium W ramach laboratorium studenci zdobędą umiejętności w interpretowaniu widm wybranych związków chemicznych pojawiających się w tkankach zmienionych chorobowo(ta cześć zajęć kończy się kolokwium).. Ponadto studenci w oparciu o piśmiennictwo naukowe przygotowują krótkie prezentacje dotyczące zagadnień wykorzystania metod spektroskopowych w diagnostyce medycznej. Po wygłoszeniu referatu odbywa się dyskusja pozwalająca przybliżyć Studentom złożone problemy. |
Literatura: |
1. A. Hrynkiewicz i E. Rokita, Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska, PWN, Warszawa 1999 2. Hrynkiewicz i E. Rokita, Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii, PWN, Warszawa 2000 3. F. Jaroszyk Biofizyka – podręcznik dla studentów , PZWL, 2008. 4. A. Graczyk, Fotodynamiczna metoda rozpoznawania i leczenia nowotworów, Warszawa: Dom Wydawniczy Bellona, 1999. Bieżąca literatura naukowa w zakresie diagnostyki spektroskopowej (wybrane publikacje naukowe podane przez prowadzącego). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: K_W01, K_W03, K_W08 Laboratorium: K_W03, K_W08, K_U03, K_U08 Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny; ocena końcowa stanowi sumę punktów zdobytych z egzaminu (70%) i laboratorium (30%); Wymagany próg na ocenę dostateczną – 50%, dostateczny plus – 61%, dobry – 66%, dobry plus – 76%, bardzo dobry – 81%. Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie wyników uzyskanych z kolokwium. Wymagany próg na ocenę dostateczną – 50%, dostateczny plus – 61%, dobry – 66%, dobry plus – 76%, bardzo dobry – 81%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Łakomska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barwiołek, Iwona Łakomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.