Spektroskopowe metody interpretacji struktury związków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S2-O-SMISZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Spektroskopowe metody interpretacji struktury związków |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Stacjonarne studia drugiego stopnia - Chemia - Semestr 2 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z chemii ogólnej, organicznej, fizyki i matematyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godziny kontaktowe): - godziny realizowane w ramach wykładu 15; -godziny realizowane w ramach pracowni 25; - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim 15 h. 2. Praca indywidualna studenta: - przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych 20 h; - przygotowywanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń 25 h; Łącznie 100 godzin/25h =4pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student pozna: pojęcia i metody badawcze stosowane we współczesnej chemii; zastosowania spektroskopii molekularnej w chemii (K_W01, K_W02, K_W07) W2 pakiety oprogramowania użytkowego do analizy i opracowania danych (K_W02, K_W12, K_W08) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student nabywa umiejętności praktycznego analizowania struktury i określania budowy związków chemicznych. (K_U01, K_U13) U2: Potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy strukturalne. (K_U11, K_U1 K_U13) U3: Student umie analizować różne typy widm spektroskopowych. (K_U01, K_U08, K_U09, K_U11, K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki. (K_K01, K_K07) K2: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań. (K_K02, K_K03, K_K05). K3: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. (K_K01) K4: Pracuje systematycznie i ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami. (K_K01, K_K06) K5: Rozumie znaczenie metod spektroskopowych w naukach przyrodniczych i praktyce. (K_K03, K_K07) K6: W pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasami trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej. (K_K01, K_K03, K_K05, K_K07) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład połączony z dyskusją. Laboratorium: Wykonywanie zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych, dyskusja ze Studentami podczas wykonywania danego zadania, praca samodzielna. Praca eksperymentalna prowadzona metodą problemową. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu prowadzone są następujące zajęcia: - wykład 15 godz. - laboratorium 25 godz. Zajęcia skierowane są do studentów pragnących zapoznać się z metodami spektroskopowymi ze szczególnym odniesieniem do ich zastosowań w naukach chemicznych. Wykłady wzbogacone ćwiczeniami i zajęciami seminaryjnymi pozwolą studentom nabyć umiejętność interpretacji widm cząsteczkowych i rozwiązywania zagadnień strukturalnych, które są dla współczesnego chemika niezbędnym narzędziem w pracy zawodowej. |
Pełny opis: |
Wykład: Celem wykładu jest zaznajomienie słuchaczy z metodami spektroskopowymi stosowanymi w chemii (spektroskopia elektronowa i fluorescencyjna związków kompleksowych, dichroizm kołowy, magnetyczny rezonans jądrowy (widma 2D, 15N NMR), spektrometria mas)) oraz z podstawowymi technikami niezbędnymi dla ich praktycznego stosowania. Omawiane zagadnienia teoretyczne będę ilustrować zagadnienia z chemii. Pozwolą one zrozumieć wszechstronność wykorzystania metod spektroskopowych. Większość omawianych przykładów będzie ilustrowała zastosowania spektroskopii w naukach chemicznych. Wykłady są zorganizowane w taki sposób, że rozpoczynają się od prezentacji niezbędnych teoretycznych podstaw danego zjawiska, po czym omawiane są przykłady ilustrujące jego zastosowanie do zbadania konkretnych problemów. Treści programowe wykładu • charakterystyka promieniowania elektromagnetycznego. • podstawowe rodzaje spektroskopii molekularnej. • spektrometria mas • schemat Jabłońskiego. • wyznaczanie termów dla konfiguracji pn i dn. • uszeregowanie energetyczne termów i ich degeneracja. • rozszczepienie termów o symetrii oktaedrycznej i budowa diagramów Tanabe-Sugano. • interpretacja widm elektronowych związków kompleksowych. • konfiguracje elektronowe i symetria stanu podstawowego i stanów wzbudzonych. • znajomość symetrii operatora momentu dipolowego i symetrii stanu wzbudzonego. • przyczyny rejestracji pasm wzbronionych na widmie. • wprowadzenie do spektrometrii 15N NMR, widma 2D NMR (przykłady zastosowania spektroskopii do rozwiązywania problemów strukturalnych). • porównanie przydatności różnych metod spektroskopowych do rozwiązywania problemów strukturalnych. Laboratorium Zajęcia pozwolą Studentom nabyć umiejętności praktycznego analizowania widm i proponowania struktury związków na podstawie parametrów spektroskopowych. Stosowania zdobytej wiedzy teoretycznej pozwoli na samodzielne rozwiązywanie problemów strukturalnych makrocząsteczek m.in. białek, kwasów nukleinowych, lipidów oraz ich oddziaływanie z nieorganicznymi lekami (np. antynowotworowymi). Treści programowe Laboratorium: 1. Zastosowanie spektrometrii mas do analizy związków. 2. Zastosowanie spektroskopii NMR do analizy związków. 3. Identyfikacja związków na podstawie ich właściwości fluorescencyjnych. 4. Analiza i rejestracja widm elektronowych związków koordynacyjnych. 5. Interpretacja struktury związków w oparciu o widma IR, UV-Vis, NMR oraz MS. |
Literatura: |
1. G. M. Blackburn, M.J. Gait, D. Loakes, D. M. Williams, Nucleic acid in Chemistry and Biology, RSC, 2006. 2. Z. Jóźwiak, G. Bartosz, Biofizyka, PWN, Warszawa, 2005. 3. Z. Kęcki, Podstawy spektroskopii molekularnej, PWN, 1998. 4. A. Grodzicki, Symetria cząsteczek, a ich widma oscylacyjne. Państw. Wydaw. Nauk., 1988 5. F. Alpert, K. Szymański, Spektroskopia w podczerwieni, PWN, 1974. 6. F. A. Cotton, Teoria grup zastosowania w chemii, PWN, 1973. 7. A. Turek, J. Najbar, Fotochemia i spektroskopia optyczna, PWN, 2009. 8. J.R. Lakowicz, Principles of Fluorescence Spectroscopy, Springer, 2006. 9. A. Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, PWN, 2022. 10. W. Zieliński, A. Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, PWN, 1995. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (60%), laboratorium (40%). Wykład Efekty: K_W01, K_W02, K_W07, K_U01, K_U08, K_U09, K_U11, K_U13, (K_K02, K_K03, K_K05, K_K07) Wymagany próg na ocenę: - dostateczną: 50 -60 % - dostateczną plus: 61 – 65 % - dobrą: 66 – 75 % - dobrą plus: 76 – 80 % - bardzo dobrą: 81-100 % - Laboratorium: (K_W01, K_W02, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U08, K_U09, K_U11, K_U13, K_K02, K_K03, K_K05, Zaliczenie na ocenę w oparciu o: - wyniki sprawdzianów (40 %) - wyniki samodzielnie przeprowadzonych analiz jakościowych (50 %) - ocenę poprawności prowadzenia dziennika laboratoryjnego (5 %) - stopień przestrzegania zasad BPH oraz przepisów porządkowych (5%) Wymagany próg na ocenę: - dostateczną: 50 -60 % - dostateczną plus: 61 – 65 % - dobrą: 66 – 75 % - dobrą plus: 76 – 80 % bardzo dobrą: 81-100 % |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 25 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Barwiołek, Iwona Łakomska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barwiołek, Izabela Koter, Iwona Łakomska, Iwona Szymańska, Adrian Topolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 25 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Łakomska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barwiołek, Iwona Łakomska, Iwona Szymańska, Adrian Topolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 25 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Łakomska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barwiołek, Iwona Łakomska, Iwona Szymańska, Adrian Topolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.