Wstęp do wiedzy o kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-s1KOMP1L-WdWoK | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do wiedzy o kulturze | ||
Jednostka: | Wydział Filologiczny (1999-2019) | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | brak |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe (zajęcia i konsultacje) - ok. 35h Godziny pracy własnej studenta (przygotowanie do zajęć oraz do rozmowy na koniec semestru) - ok. 50h |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02: ma podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem komparatystyki literackiej i kulturowej K_W03: ma podstawową wiedzę o powiązaniach komparatystyki literackiej i kulturowej z pokrewnymi naukami humanistycznymi i społecznymi K_W06: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie komparatystyki literackiej i kulturowej K_W13: ma podstawową wiedzę o złożonej naturze języka oraz jego historycznej zmienności |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U10: w podstawowym zakresie potrafi rozpoznać różne typy pozaliterackich wytworów wybranych kultur i przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod i terminologii K_U16: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł K_U17: posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków K_U20: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K05: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej K_K06: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego wybranych obszarów kulturowych |
||
Metody dydaktyczne: | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe Metody podające: prelekcja, wyjaśnienie lub objaśnienie Metody poszukujące: praca w grupach |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
||
Skrócony opis: |
Konwersatorium służy zapoznaniu studentów z wybranymi stanowiskami i metodami badań kulturoznawczych. W związku z tym ma ono charakter wprowadzający i przeglądowy. Poszczególne zajęcia poświęcone są konkretnym tekstom wprowadzającym pojęcia, tezy oraz argumenty właściwe dla poszczególnych stanowisk z zakresu poznawanej dyscypliny. Podstawowym zadaniem studentów będzie zatem dogłębna lektura tekstów na zajęcia, umożliwiająca pracę w grupach zmierzającą do realizacji efektów kształcenia. |
||
Pełny opis: |
Na konwersatorium tym student zapozna się z wybranymi stanowiskami z zakresu nauk o kulturze. Oprócz ważnych koncepcji socjologicznych oraz antropologicznych, klasycznych dla teorii kultury, przedyskutujemy równie ważne, choć często pomijane, koncepcji filozoficzne. Duży nacisk położony zostanie na kwestie aksjologiczne oraz terminologiczne. Jednym z ważnych kontekstów interpretacji poszczególnych tekstów będzie metodologia nauk i związek nauk o kulturze z innymi naukami humanistycznymi i naukami ścisłymi. Zajęcia nie pretendują do roli kompendium czy też zarysu historii rozwoju kulturoznawstwa, służyć mają bardziej praktycznym i specyficznym dla komparatysty celom takim jak: wykształcenia umiejętności aplikowania niektórych teorii w interpretacji konkretnych pozaliterackich wytworów kultury oraz umiejscowieniu komparatystyki na tle innych nauk o kulturze. Zagadnienia: - pojęcie kultury - problematyka medium - kultura wysoka, kultura masowa, etnocentryzm, europocentryzm - weberowska interpretacja kultury, - psychoanalityczna teoria kultury - strukturalizm i poststrukturalizm w badaniach kultury z perspektywy komparatystycznej - interpretatywna teoria kultury i jej aktualność dla komparatysty - antropologia kultury i jej problemy - konstruktywizm w teorii kultury - teorie kultury a aksjologia |
||
Literatura: |
Literatura podana jest w sylabusie poszczególnych grup. . |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywnego uczestnictwa studenta w zajęciach, w tym przede wszystkim znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i umiejętności argumentowania z wykorzystaniem poznawanych tez i pojęć i wykorzystywania ujęć teoretycznych w praktyce analitycznej (K_U10, K_U16, K_U17, K_U20, K_K05, K_K06). Drugą składową jest ocena kolokwium kończącego zajęcia (K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W13); trzecią, rozmowa na temat wybranego tekstu (K_U10, K_U16, K_U17, K_U20, K_K05, K_K06). |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Paulina Abriszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Paulina Abriszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.