Metodologia badań porównawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-s1KOMP1Z-MBP | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań porównawczych | ||
Jednostka: | Wydział Filologiczny (1999-2019) | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Nd. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie w sem 1 i 2: 5 ECTS = ok. 125-150 godz. Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 60 godz. + konsultacje: 10 godz. Praca własna studenta: przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie na podstawie lektur dodatkowych i Internetu): 50 godz. Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć: 20 godz. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01), w szczególności zaś ma podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem komparatystyki literackiej i kulturowej (K_W02). Ponadto, student/ka ma podstawową wiedzę o powiązaniach komparatystyki literackiej i kulturowej z pokrewnymi naukami humanistycznymi i społecznymi, w tym m.in. z naukami zajmującymi się sztukami pięknymi, muzykologią, teatrologią, filmoznawstwem, lecz także antropologią kultury, socjologią, itd. (K_W03). Student/ka ma wiedzę o podstawowej terminologii i metodologii badań w dziedzinie komparatystyki literackiej i kulturowej, wychodząc od tradycyjnych ujęć, na współczesnych koncepcjach kończąc (K_W04), a także ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju w całej historii komparatystyki na świecie, jak i najważniejszych nowych osiągnięciach w obszarze komparatystyki literackiej i kulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji współczesnych (K_W05). Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie komparatystyki literackiej i kulturowej (K_W06). Cały ten zasób wiedzy ma dać podstawy dla studentów/ek do uczestnictwa w innych zajęciach komparatystycznych. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (K_U01), co szczególnie istotne w przypadku wciąż nie dość dobrze rozpoznanej w Polsce historii komparatystyki oraz wciąż zmieniającej się dyscypliny, m.in. za sprawą prawdziwie globalnego jej rozwoju i włączania w jej obręb tradycji pozaeuropejskich. Student/ka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla komparatystyki literackiej i kulturowej (K_U04), zarówno tymi historycznymi, a co za tym idzie – klasycznymi, bądź niekiedy zapomnianymi, jak i – współczesnymi. Student/ka posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U16), co okaże się dobrym weryfikatorem znajomości i umiejętności używania poszczególnych koncepcji komparatystycznych. Wreszcie, student/ka posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków (K_U17), co pozwoli mu/jej na pełne wykorzystanie zdobyte wiedzy i umiejętności. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01), a także identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04). |
||
Metody dydaktyczne: | Elementy wykładu (w tym fakultatywnie multimedialnego). Analiza i interpretacja tekstów literackich i tekstów kultury w perspektywie komparatystycznej, z użyciem prezentowanych na zajęciach perspektyw badawczych. Prezentacje (w tym fakultatywnie multimedialne) i/lub referaty przygotowywane samodzielnie przez studentów. Dyskusja. Inne – wybrane przez poszczególnych prowadzących metody, np. kreślenie „mapy myśli” porządkującej informacje zawarte w pomocniczych tekstach teoretycznych. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie studentów w problematykę i metodologię badań porównawczych, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych problemów teorii komparatystyki. |
||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę i metodologię badań porównawczych. Zajęcia mają więc charakter przygotowawczy wobec innych zajęć z zakresu komparatystyki literacko-kulturowej. Dają podstawową wiedzę z zakresu historii dyscypliny, wskazują główne tendencje rozwojowe i najważniejsze paradygmaty badawcze, dostarczają pojęciowych i terminologicznych narzędzi niezbędnych do poznawania tekstów literackich i kulturowych w perspektywie porównawczej. Celem zajęć jest nie tylko zaznajomienie studentów z różnymi teoriami i przekazanie im pewnego zasobu wiedzy, ale przede wszystkim wyrobienie w nich umiejętności pracy z tekstami naukowymi, analizowania, zastosowania odpowiednich narzędzi, a także wyciągania wniosków pomocnych w pracy z tekstem literackim i kulturowym w perspektywie porównawczej. Efektem zajęć, dzięki zarysowaniu szerokiego tła społeczno-kulturowo-filozoficznego, ma być także umiejętność umieszczenia poszczególnych koncepcji na mapie humanistyki i nauk społecznych. Pozwolić ma to studentom na szukanie inspiracji także w innych dyscyplinach akademickich (co zgodne jest z dokonującym się współcześnie zwrotem kulturalistycznym i podejmowaniem badań o charakterze trans- i interdyscyplinarnym). Zajęcia będą miały – z jednej strony – układ problemowy, z drugiej – ze względu na proces dydaktyczny – chronologiczny. Na zakres tematyczny zajęć w całym cyklu składają się z pięciu grup tematów, które realizowane będą przez cały rok akademicki (dwa semestry): I. Zajęcia wprowadzające [1] Zapoznanie studentów z planem zajęć, warunkami zaliczenia i literaturą przedmiotu. Ogólne wprowadzenie w problematykę zajęć. Komparatystyka literacka, literacko-kulturowa, badania porównawcze, literatura światowa, tertium comparationis, i in. Miejsce komparatystyki wśród innych nauk humanistycznych i społecznych. Inter- i transdyscyplinarność komparatystyki. [2] Zarys historyczny komparatystyki – główne nurty, tendencje rozwojowe, przemiany, tradycje, szkoły. II. Źródła, korzenie, pochodzenie [3] Johann Gottfried Herder: języki, literatury, kultury, narody [4] Johann W. von Goethe i J.P. Eckerman – korpus Weltliteratur, funkcjonowanie Weltmarkt [5] Adam Mickiewicz i wykłady paryskie [6] Słowianofilskie wycieczki i literatura oralna – inna genealogia [7] Friedrich Nietzsche: ku antycznym źródłom [8] W stronę metody (Hutcheson Macaulay Possnett, Paul Van Tieghem i in.) III. Kryzys, wątpliwości, instytucjonalizacja [9] „Humanizowanie” humanistyki – Michaił Bachtin [10] Erich Auerbach o filologii i literaturze światowej [11] Ernst Robert Curtius, Literatura europejska, w: Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. i oprac. Borowski, Kraków 1997. (wybrane fragmenty) [12] Kryzys – René Wellek [13] René Etiemble – re-wizja: Comparaison ne pas raison IV. Teoretyzowanie/polityzowanie [14] Henry H.H. Remak – definicja i funkcja literatury porównawczej [15]Strukturalizmy na Wschodzie i Zachodzie [16] Myślenie (poli)systemowe – Itamar Even-Zohar; słowacka koncepcja międzyliterackości – Dionýz Ďurišin V. Ku praktyce i literaturze/teorii prawdziwie światowej [17] 1993 Raport Bernheimera [18] Komparatystyka literacka a studia kulturowe/kulturoznawstwo [19] Orientalizm Edwarda W. Saida i sukces teorii postkolonialnej [20] Planetarność Gayatri Chakravorty Spivak [21] David Damrosch i World Literature reaktywacja: czy tylko Global English? [22] Hauna Saussy’ego obrona komparatystyki prawdziwie globalnej [23] „-fonie”, feminizmy i postkolonializm [24] Nowa literatura porównawcza Stevena Tötösy de Zepetneka: konstruktywizm [25] Nowa komparatystyka Emily Apter [26] Komparatystyka a translatologia [27] Komparatystyka, interdyscyplinarność, intermedialność [28] Poza Europę: chińska teoria literatury i praktyka czytelnicza [29] Światowa literatura sanskrytu: w stronę inne glo(k/b)alności i teorii emocji [30] Podsumowanie. Rzut oka na polskie podwórko |
||
Literatura: |
Literaturę obowiązującą w danym cyklu dydaktycznym wskazują prowadzący (zob. opis grupy zajęciowej) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Szczegółowe zasady zaliczenia w poszczególnych semestrach wskazują osoby prowadzące. Zasady ogólne: Pierwszym elementem podlegającym ocenie w każdym z semestrów będzie bieżące przygotowanie do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo. Efekty z zakresu wiedzy będą sprawdzane przez weryfikację przygotowanych prezentacji i przeczytanej ze zrozumieniem lektury zadanej na poszczególne zajęcia. Pod uwagę będą brane i oceniane umiejętności studentów z zakresu wskazanego w efektach kształcenia. Kompetencje społeczne będą poddawane ciągłej ocenie w trakcie trwania zajęć stosownie do używanych metod dydaktycznych (np. praca z tekstem, w grupie, dyskusja, umiejętność korzystania z elementów wykładu w trakcie zajęć, itd.). Kompetencje społeczne będą sprawdzane również przez zastosowanie różnego rodzaju narzędzi dydaktycznych w trakcie zajęć o charakterze dyskusyjnym. Waga oceny bieżącej w ocenie końcowej: 50%. Nieobecności powyżej dwóch zajęć wymagają zaliczenia stosownego materiału w formie wskazanej przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecność na poziomie 50% zajęć uniemożliwia ich zaliczenie. Studenci mający indywidualną organizację lub tok studiów zobowiązani są do ustalenia formy zaliczenia zajęć przed ich rozpoczęciem lub w pierwszym okresie ich trwania. Drugi element zaliczenia: po I sem. - praca pisemna, test lub inna forma wskazana przez prowadzącego; po II sem. - egzamin ustny z zakresu objętego programem obu semestrów, sprawdzający zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne. Lista zagadnień obowiązujących studentów na egzaminie jest przygotowana i archiwizowana przez egzaminatora, podobnie jak zagadnienia czy tematy na pracę pisemną lub test (i in.). Waga tego elementu w ocenie końcowej: 50%. Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest pozytywne zaliczenie wszystkich komponentów. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Skubaczewska-Pniewska, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Anna Skubaczewska-Pniewska, Marcin Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Dariusz Pniewski, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Paulina Abriszewska, Dariusz Pniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.